حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
صنایع‌دستی در معرض خطر منسوخ شدن؛

کاربردی‌سازی راه نجات صنایع‌دستی یزد

کاربردی‌سازی راه نجات صنایع‌دستی یزد

برخی از صنایع‌دستی، انگشت‌شمار استادكار دارد که ضرورت دارد پیش از منسوخ شدن این صنایع راهکارها و تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، حفظ صنایع‌دستی که در حال منسوخ شدن هستند، بسیار اهمیت دارد. این صنایع همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ یک جامعه را نشان می‌دهند و حفظ آن‌ها به معنای حفظ جایگاه فرهنگی و هویتی است.

تعداد زیادی از صنایع‌دستی، با دستان ماهر ساخته شده‌اند. این صنایع نشانگر توانمندی‌ها، خلاقیت، مهارت و صبر افراد جامعه در گذشته بوده است. علاوه بر این، حفظ صنایع‌دستی، کار، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در مناطق روستایی و جوامع بومی را به دنبال دارد؛ مشروط به این‌که برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

تخت‌کشی گیوه، مخمل بافی، زری‌بافی، زنجیر سازی، چادرشب بافی و ترمه‌بافی از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که در گذشته در سطح استان یزد افراد بسیاری در این رشته‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند ولی امروزه در حال فراموشی هستند.

برخی از این صنایع‌دستی، انگشت‌شمار استادكار دارد که اگر این افراد هم دست از کار بکشند، هنر یادشده به فراموشی سپرده خواهد شد؛ به‌همین دلیل تلاش برای حفظ این هنرها ضروری است.

کاربردی‌سازی راه نجات صنایع‌دستی یزد

 

عبدالمجید عربی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: برخی صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن هستند که لازم است با توجه به نیازهایی که مردم دارند، به سمتی برویم که مردم احساس نیاز کرده و این صنایع را در زندگی خود به‌کارگیرند.


وی عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال خورجین بافی اشکذر در حال حاضر مورد تهدید است؛ چراکه قبلاً از برای گذاشتن بر روی چهارپا استفاده می‌شده است و حتی بعدها که موتور و دوچرخه به‌جای چهارپایان به‌عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌شد هم کاربرد داشت؛ اما در حال حاضر دیگر کاربردی نبوده و به‌ندرت از آن استفاده می‌شود.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد تصریح کرد: اگر بخواهیم محصولات صنایع‌دستی که به‌واسطه کاربری نداشتن، در حال منسوخ شدن هستند را زنده نگه داریم، باید کاربری‌های جدیدی برای آن‌ها در نظر بگیریم.


وی به‌ضرورت انجام کار پژوهشی و بررسی‌های لازم برای تعریف کاربری جدید برای صنایع‌دستی گفت: الآن از تمام نیازهایی که یک خانه در گذشته داشته، به‌عنوان صنایع‌دستی یاد می‌کنیم؛ این محصولات در جریان زندگی مردم به کار گرفته می‌شده است؛ آنچه امروز از آن‌ها به‌عنوان صنایع‌دستی یاد می‌کنیم، در صورتی می‌توان آن را زنده نگه داشت که در زندگی مردم کاربری داشته باشد. اگر هنوز بشقاب‌های سفالی و سرامیکی را در خانه‌ها می‌بینیم به خاطر این است که کاربردی بوده و هنوز مردم نسبت به آن‌ها احساس نیاز می‌کنند و رغبت استفاده از آن‌ها را دارند.


عربی با تأکید بر اینکه هر محصول که در حوزه صنایع‌دستی بخواهد زنده بماند، باید در زندگی روزمره مردم جایگاه داشته باشد، اضافه کرد: باید راه مشخصی پیش روی هنرمندان صنایع‌دستی گذاشته شود تا در این زمینه فعال بمانند.


وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای زنده نگه‌داشتن صنایع‌دستی عنوان کرد: اولین اقدام که در این زمینه انجام شد، آموزش بود؛ چراکه اعتقاد داریم می‌توان با آموزش به هنرمندان آن‌ها را برای حفظ اصالت و پایبندی به سنت‌ها در صنایع‌دستی یاری کرد.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: علاوه بر آموزش‌هایی برای یادگیری تولید محصولات صنایع‌دستی و ... داشته‌ایم، در سال گذشته یک هزار نفر ساعت دوره آموزشی بر اساس این موضوع و با سرفصل‌هایی چون خلاقیت، نوآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش برگزار شد.

 

 

وی در مورد آمار هنرمندان صنایع‌دستی تصریح کرد: تعداد هنرمندان صنایع‌دستی با توجه به صدور پروانه تولید کارگاهی و انفرادی ۳ هزار و ۳۵۰ نفر است.

کاربردی‌سازی راه نجات صنایع‌دستی یزد

 

عربی ادامه داد: علاوه بر دوره‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را هم در دستور کار داشتیم؛ این نمایشگاه‌ها با هدف عرضه صنایع‌دستی در قالب هدایای سازمانی برگزار شد.


وی اضافه کرد: در این نمایشگاه‌ها از سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها دعوت شد تا از محصولات صنایع‌دستی که ویژگی هدایای سازمانی را داشت، بازدید کنند که درنتیجه این نمایشگاه و بازدید، هنرمندان با سفارش عمده از صنایع‌دستی مواجه شدند.


عربی ادامه داد: کیفیت و دارای بسته‌بندی بودن مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز محصولات صنایع‌دستی شرکت داده‌شده در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های دیگر بود.

کاربردی‌سازی راه نجات صنایع‌دستی یزد

لازم است تلاش‌های فراوانی برای حفظ و ارتقاء صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن صورت بگیرد. آموزش، حمایت مالی، ایجاد بازار فروش، فرهنگ‌سازی در رابطه با ضرورت حفظ صنایع‌دستی، توسعه شبکه‌های توزیع و بازاریابی برای صنایع‌دستی از جمله راهکارهایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان از منسوخ شدن صنایع‌دستی جلوگیری کرد و لازم است دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه به کمک سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بیایند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از