حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
نیم‌نگاهی کوتاه به سالی که گذشت؛

مهر 1402 یزد در یک نگاه

مهر 1402 یزد در یک نگاه

در این روز‌های پایانی سال مرور روز‌های خوب و بد مهرماه ۱۴۰۲ و یادآوری اتفاقات مهم آن به ما این فرصت را می‌دهد تا با کمی درنگ و تأمل به پاییزی که گذراندیم نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»،پس از مرور تابستان ۱۴۰۲ اینبار نوبت به مرور پاییز یزد می‌رسد تا با مرور این فصل نیم‌نگاهی به پاییزی که گذراندیم داشته باشیم.

*استانداری یزد برتر شد


در اول مهر استانداری یزد برای دومین سال متوالی استانداری برتر کشور شد که این موضوع و نحوه انتخاب استانداری در فضای مجازی از این لحاظ که چند استان دیگر کشور نیز برتر شده‌اند حاشیه هایی ایجاد کرده بود.


در چهارم مهرماه روابط عمومی استانداری یزد در واکنش به این حواشی پاسخ داده بود که به دلیل امتیاز بالا در حوزه های مختلف؛ به عنوان مثال مدیریت بحران یزد؛ حوزه زنان، حوزه اقتصادی و امنیتی یزد همه امتیاز ۱۰۰ نمره را گرفته بوده و این دلیل صدرنشینی یزد است.


در پنجم مهر ماه در یک سانحه دلخراش قطار یزد_بندرعباس به یک عابر برخورد می‌کند و منجر به فوت او می‌شود.


در این تاریخ و در حکمی از سوی وزیر کشور، مرتضی زیبائیان به سمت «فرماندار شهرستان زارچ» منصوب شد.

 

مهر 1402 یزد در یک نگاه

*قطار شادی یزد شادی را زدود

در همین تاریخ نیز سانحه دلخراش برخورد قطار پارک شادی به یک کودک ۱۳ ساله و فوت وی رخ داد که حاشیه‌هایی را در سطح استان ایجاد کرد.


در هفتم مهرماه نیز سرپرست وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرده بود که ظرفیت‌های استان یزد در بخش میراث فرهنگی، گردشگری تفریحی و سلامت به عنوان یکی از محور‌های توسعه استان تعریف شده، اما عمده‌ترین مشکل در این بخش نبود پرواز مستقیم خارجی است.


در هشتم مهرماه بود که مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد خبر از واگذاری یک هزار قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در یزد را اعلام کرده و گفته بود: در دور سوم واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند، بیش از یکهزار قطعه زمین واگذار می‌شود.


در همین تاریخ نیز راننده ۱۲ ساله در یزد سر و صدا به پا کرد و رئیس پلیس راه استان یزد در این زمینه گفته بود: ماموران پلیس راه اردکان- نائین، یک دستگاه تریلی ماک را به رانندگی پسر بچه ۱۲ ساله توقیف کردند.


در دو تاریخ دهم و یازدهم مهرماه متاسفانه موضوع افزایش آمار مبتلایان به سرطان در یزد تیتر اول رسانه‌های داخلی بود و متاسفانه یزد به عنوان استان پرخطر در سرطان شناخته شد.


در تاریخ دوازدهم مهر ماه دادیار ویژه رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان از دستگیری عوامل اصلی بکارگیری کودکان کار و خیابانی در یزد خبر داده و گفته بود: در پی نارضایتی عمومی در خصوص افزایش تکدی‌گری و دستفروشی کودکان در معابر، با بررسی دوربین‌های مداربسته چهارراه‌های سطح شهر، دو نفر از عوامل اصلی بکارگیری کودکان و نوجوانان به منظور تکدی‌گری و دستفروشی، شناسایی شده و پس از هماهنگی با معاون دادستان یزد، طی عملیات شبانه توسط یگان اجرائیات و با حضور آن مقام قضایی در محل، هر دو متهم علیرغم ایجاد هیاهو و جنجال، دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند.


در همین تاریخ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرده بود: برای مديريت توزيع شير خشک و همچنين اطمينان از دسترسی مصرف‌كنندگان، علاوه بر شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه (انتراميل،انشور،پدياشور و…)، اطلاعات مصرف‌كنندگان شير خشک‌های معمولی نیز از تاريخ ۲۰ مهر ماه در سامانه مربوطه ثبت می‌شود.


در تاریخ سیزدهم مهر ماه نیز مدیرکل گمرکات یزد از مثبت‌شدن تراز تجاری یزد در نیمه نخست امسال خبر داده و عنوان کرده بود: در نیمه نخست سال جاری حجم تجارت خارجی استان به بیش از ۳۷۴ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.


در تاریخ ۱۴ مهرماه نیز استاندار یزد با بیان اینکه مدیران دارای عملکرد ضعیف کنار گذاشته می‌شوند؛ اظهار کرده بود: در ۲ هفته آینده ارزیابی ویژه‌ای در محورهای افق یزد نوین، بهره‌وری و مسکن انجام می‌شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان که در این ارزیابی، عملکردی ضعیف داشته باشند، کنار گذاشته می‌شوند.

 

 

مهر 1402 یزد در یک نگاه

*کمبود معلم نداریم؟!


در نیمه مهرماه بود که روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هرگونه مصاحبه و گفتگو در خصوص کمبود معلم در استان یزد را تکذیب کرده و گفته بود: با عنایت به درج اخبار و اطلاعات کذب و نادرست در برخی کانال‌های خبری و رسانه‌های جمعی مبنی بر کمبود معلم در استان یزد به اطلاع می‌رساند؛ هرگونه مصاحبه و گفتگو توسط مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص کمبود معلم و خالی بودن کلاس‌ها تکذیب می‌شود.


در همین تاریخ بود که مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در برنامه ویراستی نوشته بود: نشست مشترک سرمایه گذاران کشور چین شامل تجار، بازرگانان، مدیران شرکت های تولیدی، صاحب نظران اقتصادی و صاحبان صنایع و مسئولان اقتصادی و سرمایه گذاری استان یزد در محل هتل مشیر المالک یزد برگزار شد.


و در این تاریخ نیز بار دیگر مردم مومن و ولایتمدار استان یزد حمایت خود را از پیروزی جبهه مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی در میدان امیرچقماق یزد را نشان دادند.

 

*ممنوعیت اجاره ملک در بافت تاریخی به اتباع


در تاریخ ۱۶ مهر ماه بود که محسن چاووشی خواننده موسیقی پاپ کشور، با اهدای مبلغ ۱۱۰ میلیون ریال یک زندانی جرائم غیرعمد در یزد را از زندان آزاد کرد.


در تاریخ ۱۷ مهر ماه بود که براساس مصوبه کارگروه ساماندهی اسکان اتباع بیگانه در شهرستان یزد رهن و اجاره ملک به اتباع بیگانه در بافت تاریخی و حومه بافت تاریخی یزد به اتباع مجاز و غیرمجاز ممنوع شد.


در همین تاریخ بود که با ابلاغ دبیر کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه پنجاه و پنجمین نشست این کمیته، حکم «سید مهدی هاشمی باجگانی» به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تایید شد.


در تاریخ ۱۸ مهرماه بود که جسد کوهنورد مفقود شده در منطقه برف‌خانه طزرجان تفت پیدا شد و در حالی که روابط عمومی هلال احمر اعلام کرده بود پرواز بالگرد برای پیدا شدن این کوهنورد در روز چهارم تاثیری نداشته است؛ در برخی گروه ها تاخیر در پیدا شدن وی را زودتر به پرواز در نیامدن بالگرد عنوان می‌کردند.


در بیستم مهر ماه بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان یزد آمد و در سفر به شهرستان بافق نیروگاه ۲۵ مگاواتی اول شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را افتتاح کرد.


در تاریخ ۲۱ مهر ماه بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اعلام کرد که استان یزد، استان اول در تامین زمین طرح جوانی جمعیت در کشور است.


و در همین تاریخ نیز جشن واگذاری زمین به هزار و ۱۰۰ خانواده مشول ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان برگزار شد.


۲۱ مهرماه روز حماسه‌آفرینی مردم دارالبعاده یزد بود و راهپیمایی محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در سراسر استان در این روز نیز برگزار شد.


در همین تاریخ اعلام شد که استان یزد رتبه دوم در حوزه کاهش نرخ تلفات و مصدومین حوادث رانندگی جاده‌ای را به خود اختصاص داد.


در تاریخ ۲۵ مهرماه بود که عفو رهبری شامل محکومان استان یزد شد و مهاجریان‌مقدم، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان یزد در این زمینه اظهار کرده بود: تعداد ۲۴۷ نفر از محکومان سازمان تعزیرات حکومتی در سراسر کشور شامل عفو رهبری شدند که سه نفر از این محکومان در استان یزد بودند و به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با عنایت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مورد عفو قرار گرفتند.


۲۷ مهرماه بود که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌منظور بازدید و افتتاح چند پروژه عمرانی و همچنین دیدار با نماینده ولی‌فقیه و شرکت در شورای برنامه‌ریزی استان یزد مهمان یزدی‌ها شد و در این سفر یک کارخانه پیشرفته تولید کاشی و سرامیک ایران در یزد افتتاح شد. 


در ۲۹ مهرماه بود که سید محمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یزد شد.

 

مروری کوتاه بر اولین ماه از پاییز با غم دو حادثه قطار همراه بود اما باز هم از این غم عبور کردیم و در کنار یکدیگر ماندیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از