حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
دستیار استاندار یزد در امر مردمی‌سازی دولت:

نقش مردم در سند یزد نوین لحاظ شود

نقش مردم در سند یزد نوین لحاظ شود

دستیار استاندار یزد در امر مردمی‌سازی دولت گفت: نقش مردم در سند یزد نوین لحاظ شود، دستگاه‌های متولی باید تا جایی که می‌توانند از ظرفیت مردمی استفاده کنند تا استان به هدف خود دست پیدا کند.

 مسعود پارسافر در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به فعالیت ۵۰ دستیار مردمی‌سازی در ادارات و ارگان‌های استان یزد اظهار کرد: ۵۰ دستیار مردمی‌سازی در ادارات و ارگان‌های استان یزد در حال فعالیت هستند و اهداف و برنامه‌های مردمی‌سازی را ناظر به دستگاه‌های خود پیش می‌برند.

دستیار استاندار یزد در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه دستیاران مردمی‌سازی ادارات کل  اکثرا از کارمندان همان دستگاه هستند، گفت: دستیاران مردمی‌سازی ادارات کل کارمندانی هستند که به صورت داوطلبانه و جهادی تلاش کردند تا در این حوزه وقت بگذارند و کارمند با همان پست قبلی و انجام وظایف مشخص در حوزه کارمندی خود به صورت داوطلبانه در این مسیر فعالیت می‌کند و پست جدیدی برای این موضوع ایجاد نمی‌شود.

رئیس ستاد دستیاران و همیاران مردمی‌سازی استان یزد با اشاره به اهداف و برنامه‌های تعیین شده در زمینه مردمی‌سازی در ادارات استان یزد بیان کرد: عمده هدفی که باید محقق شود این است که تمامی دستگاه‌ها رویکرد مردمی به خود بگیرند، علاوه بر رفتارهای مردمی که کارکنان یک دستگاه دارند باید مردم را در سه سطح تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت دخیل کنند.

وی افزود: مردمی‌سازی یک واحد مجزا نیست که خود یک برنامه خاصی داشته باشد و تمامی برنامه‌هایی که پیش می‌رود هرکدام مرتبط با یک دستگاه و ارگان خاصی است.

پارسافر با اشاره به اقدامات انجام شده در مدت زمان مسئولیت خود تصریح کرد: در این مدت تلاش کردیم این سه سطح را ناظر به دستگاه‌ها پیش ببریم و در سطح تصمیم‌سازی بسیاری از دستگاه‌ها توانستند شوراهای اندیشه‌ورز را تشکیل دهند و تعدادی از کارمندان، کارشناسان، گروه‌های مردمی و اساتید به عنوان کارگروه مشورتی خود انتخاب کردند و از نظرات، ایده‌ها و آرا این افراد بهره‌ ببرند.

وی افزود: در حوزه اقدام علاوه بر اقدامات قبلی باید حلقه‌های میانی به ادارت مرتبط و متصل می‌شدند تا در حوزه‌های مختلف جهادی و مسائل مرتبط عقد قراردادهای متنوعی داشته باشند که نمونه آن در حوزه پزشکی و اردوهای جهادی و اقدامات خیران در زمینه غذا و دارو و ... را مشاهده کردیم.

رئیس ستاد دستیاران و همیاران مردمی‌سازی استان یزد تصریح کرد: در حوزه نظارت تلاش شد تا بیشتر به موضوع سامانه‌های نظارتی پرداخته شود و استانداری نیز یک سامانه نظارتی تحت عنوان «نماد» نیز طراحی کرده است که در مرحله تست آزمایشی برای یک جمعیت محدود است تا در صورت عدم بروز ایراد و مشکل به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های دیگری در زمینه انرژی خورشیدی و تامین آن به صورت مردمی از دیگر اقدامات انجام شده بود که در این راستا نیروگاهی با 40 خانواده در ابرکوه راه‌اندازی شد و برآنیم تا این نیروگاه‌های خورشیدی را با چند هزار نفر ادامه دهیم تا در ناترازی برق و جبران آن، کسب منافع برای مردم و تحقق اهداف در حوزه برق گام‌های بزرگتری برداریم.

پارسافر عنوان کرد: طرحی مشترک با شهرداری یزد در حوزه محله‌محور در حال انجام است و محلات هدف آن انتخاب شدند و در حال طی کردن مراحل تدوین و تامین مالی است.

وی با اشاره به طرح ملی شهریار در حوزه کسب و کار بیان کرد: در زمینه کسب ایده و نظرات مردم استان یزد در طرح ملی شهریار شرکت کرده و ۷هزار ایده از سوی اقشار مختلف مردم جمع‌آوری شده و در حال شناسایی و ارجاع ایده به دستگاه مربوطه هستیم؛ به صورت کلی تلاش بر این است تا گروه‌های مردمی با فضای تصمیم‌سازی و حضور در جلسات اندیشه‌ورزی و فضای نظارت پیوند بیشتری داشته باشند.

دستیار استاندار یزد در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه مردمی‌سازی یک رویکرد است، اظهار کرد: سند «یزد نوین» نیز همینطور است و دستگاه‌های متولی باید تا جایی که می‌توانند از ظرفیت مردمی استفاده کنند تا استان به هدف خود دست پیدا کند.

وی افزود: روش تدوین سند «یزد نوین» نیز به صورت مردمی‌سازی بود و نخبگان و متخصصان در اقشار مختلف با هم‌اندیشی ایده‌ها و نظرات خود را بیان کردند و در نهایت به جمع‌بندی لازم رسید و تصمیمات بالادستی استان مطابق با ایده‌ها و نظرات نخبگان استان بود.

پارسافر بیان کرد: پروژه‌های متعددی در سند یزد نوین و در حوزه‌های مختلف مطرح شده است، به عنوان مثال پروژه «سامان خانواده» در زمینه اجتماعی از جمله طرح‌هایی است که بخش عمده آن به صورت گروه‌های مردمی تعریف شده است و در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: بسیاری از طرح‌ها قابلیت حضور و مشارکت مردم حتی در زمینه تامین مالی را دارند؛ به صورت کلی در سند یزد نوین علاوه بر مشارکت مردم در زمینه تدوین سند، امکان حضور و مشارکت مردم در راستای اجرای طرح‌های مختلف در بخش‌های مشخص وجود دارد.

رئیس ستاد دستیاران و همیاران مردمی‌سازی استان یزد بیان کرد: اگر بخواهیم یک رویکرد جدید فراگیر شود باید یک گفتمان‌سازی انجام شود و تلاش شد تا در قدم اول برای دستیاران مردمی‌سازی، دوره‌های آموزشی در زمینه مهارتی و آموزشی و حتی سند یزد نوین برگزار شد تا اهداف و مسیر برنامه‌های استان را بشناسند.

وی گفت: در جلسات مختلف توسط استاندار یزد تشریح روند برای مدیران انجام شده است و تلاش شد تا با گفتمان موجب گسترش فضای ورود و مشارکت مردم در زمینه حل مشکلات استان داشته باشیم.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از