حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد:

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان اینکه رفع مشکلات زیرساختی تئاتر، همت همگانی مسئولان استان یزد را می‌طلبد، گفت: نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم.

احسان عابدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با تعداد تئاتر‌های اجراشده در استان یزد در دولت سیزدهم اظهار کرد: طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد اخذ مجوز و تولید تعداد ۱۴۲ نمایش در استان یزد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: طی این مدت، ۱۴۲ نمایش یادشده در قالب ۲ هزار و ۸۱۰ سانس اجرا شد که این آمار نسبت به گذشته رشد قابل‌توجهی را داشت.

 

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در رابطه با مهم‌ترین چالش‌هایی که بر سر راه تئاتر وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی که تولید نمایش افزایش یافته است، با کمبود سالن اجرای نمایش در استان مواجه بوده‌ایم و از این بابت شرمنده هنرمندان هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم اتفاقات خوبی که در زمینه  تئاتر رقم خورده است، آموزش نیاز امروز این جامعه هنری است، تصریح کرد: با وجود آنکه از اساتید مطرح کشوری برای آموزش تئاتر در استان یزد دعوت شده است، هنرمندان استقبال چشمگیری نداشته‌اند.

 

عابدی تأکید کرد: باید هنرمندان بپذیرند که نیازمند آموزش هستند.

 

* کمبود سالن از مشکلات تئاتر استان یزد

 

وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در استان یزد برای اجرای تئاتر اظهار کرد: پلاتو و دو سالن قاب عکسی در تالار هنر که تحت‌نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در شهر یزد فعال است و در اختیار هنرمندان قرار دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: سالن‌های اجرای نمایش در شهرستان‌های مختلف استان یزد وجود دارد؛ تنها در شهرستان‌های خاتم، مروست و اشکذر سالن اجرای نمایش وجود ندارد. به‌زودی مجتمع فرهنگی هنری با پیشرفت ۹۰ درصدی که دارای سالنی مجهز است، در شهرستان مروست به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه در مرکز استان با کمبود پلاتو مواجه بوده و تنها یک پلاتو داریم، ادامه داد: در راستای رفع این مشکل، اقداماتی چون احداث پلاتو در هنرستان فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت اما به لحاظ اینکه در دولت سیزدهم تعریف پروژه‌های جدید با موانع قانونی روبه‌رو و قرار بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود، امکان احداث آن فراهم نشد.

 

عابدی با اشاره به اینکه برخی از سالن‌های اجرای نمایش در استان یزد فرسوده شده و نیازمند تعمیر و تجهیز هستند، گفت: در حال حاضر تالار هنر دست تعمیر و بهسازی بوده و بعد از سال‌ها به اتاق صوت و نور مجهز خواهد شد.

 

* وابستگی به دولت آزادی عمل را از هنرمند می‌گیرد

 

وی با بیان اینکه دولت بودجه، اعتبار و توان لازم را برای حمایت از همه آثار هنری ندارد، ادامه داد: ، این به نفع حوزه فرهنگ و هنر نیست که وابسته به پول دولت باشد؛ چراکه هنرمند به دولت وابستگی پیدا کرده و آزادی عمل خود را از دست می‌دهد؛ فرقی هم نمی‌کند که دولت چه کسی باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اضافه کرد: منکر لزوم حمایت دولت نیستیم؛ باید از طرق مختلف از هنرمندان حمایت شود.

 

وی تأکید کرد: برای رفع مشکلات زیرساختی تئاتر نیازمند همت همگانی در استان یزد هستیم.

 

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

*نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

 

وی ضمن درخواست از هنرمندان برای تولید آثار با کیفیت بالا، تصریح کرد: تالار مرکزی که اخیرأ راه‌اندازی شده است، دارای سالن تخصصی نمایش است که با توجه به تجهیزات بالا و ظرفیت زیادی که از لحاظ تعداد تماشاگر دارد، نیاز است کاری با کیفیت بالا برای اجرا در آن سالن تولید شود.

 

عابدی با اشاره به اینکه بسیاری از تئاتر‌هایی که در حال حاضر در یزد اجرا می‌شود، تعداد پایینی از تماشاگر را جذب کرده‌اند؛ طبیعتاً با این وضعیت نمی‌توان سالن بزرگ و پیشرفته تالار مرکزی را مورد استفاده قرار داد؛ چراکه سالن ظرفیت بالایی دارد و برای بهره‌وری بهتر نیاز است تا اثری تولید شود که در هر سانس اجرای نمایش ۶۰۰ نفر  تماشاگر را جذب کند. 

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

* حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر 

 

وی در رابطه با حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر تصریح کرد: اختصاص سالن‌های موجود به هنرمندان برای اجرای نمایش، مهم‌ترین حمایتی است که صورت می‌گیرد. در برخی استان‌ها، این سالن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و مراوده هنرمندان با بخش خصوصی است.

 

عابدی ادامه داد: اخیراً فراخوان قرارگاه شهید آوینی، برای حمایت از تولید آثار نمایشی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است که در قالب آن از تئاتر‌های صحنه‌ای، مبلغ ۵۰ میلیون تومان و  از تئاتر‌های خیابانی، مبلغ ۲۰ میلیون تومان، حمایت می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به حمایت ویژه شهرداری‌ها از هنر تئاتر در سایر استان‌ها و کشور‌ها، ادامه داد: انتظار داریم شهرداری یزد نیز بیش از گذشته حامی این دسته از هنرمندان باشد.

 

وی با اشاره به انجام مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن ادامه داد: این مهم سازوکار خاص خود را دارد و صنایع و معادن باید طبق قانون و مقررات به انجام مسئولیت اجتماعی خود بپردازند.

 

نیازمند تولید تئاتر با کیفیت بالا هستیم

* آیا اجرای تئاتر صرفه اقتصادی دارد؟

 

وی در رابطه با صرفه اقتصادی فعالیت در زمینه تئاتر گفت: اعتقاد داریم کار با کیفیت و اثرگذار می‌تواند اقتصاد هنر را نیز رونق دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با تأکید بر اینکه باید هنرمندان در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر خود را تقویت کنند، ادامه داد: در این راستا در سال ۱۴۰۲ اولین دوره آشنایی مدیران و کارشناسان و شخصیت‌های مختلف نخبگان را با حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر صنایع خلاق را در استان برگزار کردیم. البته اینکه هنرمندان به بحث فروش بپردازند، شاید از تلاش هنری آن‌ها کاسته شود. لازم است سازوکاری، به‌ویژه در زمینه فروش آثار تعریف شود تا در حوزه فرهنگ و هنر هم شاهد تولید درآمد برای هنرمندان باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از