حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیرکل اوقاف استان یزد خبر داد:

وجود ۴۰۰ پرونده وقفی در دادگستری یزد

وجود ۴۰۰ پرونده وقفی در دادگستری یزد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در دادگستری بیش از ۴۰۰ پرونده در خصوص موقوفات داریم که اکثریت آن و قریب به ۹۵ درصد آن به دلیل کافی بودن مستندات رأی به نفع وقف صاد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، حجت‌الاسلام رضا صادقی صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف ضمن تبریک هفته وحدت، میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته دفاع مقدس گفت: استان یزد در زمینه اخذ اسناد موقوفات رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است و در شش ماهه گذشته ‌برای هزار و ۸۴۵ موقوفات استان یزد سند اخذ شده است.

وی ادامه داد: در دادگستری بیش از ۴۰۰ پرونده در خصوص موقوفات داریم که اکثریت آن و قریب به ۹۵ درصد آن به دلیل کافی بودن مستندات رأی به نفع وقف صاد شده است و با همکاری دستگاه قضا استان یزد نیز در این زمینه موفق بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استاندار یزد عنوان کرد: اولین دستگاهی هزینه خود را روی اوقات پرداخت کرده است اداره کل بازرسی بوده است و خود نیز خواستار شده که دستگاه‌های دیگری که روی موقوفه مستقر هستند حق و حقوق وقف را بپردازند.

تغییر کاربری بیش از ۴۰ هزار اراضی موقوفه در یزد

وی گفت: بیش از ۴۰ هزار مترمربع از اراضی وقف در شهر یزد تغییر کاربری پیدا کرده است و در شهرستان‌‌های اردکان، میبد و تفت نیز روی موقوفات تغییر کاربری خوبی انجام شده است که این تغییر کاربری‌ها می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

صادقی افزود: گره‌های بزرگ و‌ کوری در سطح شهر یزد در زمینه موقوفات وجود داشت که با کمک شهرداری یزد باز شد، بلوار آیت‌الله ابوترابی از جمله این موارد بود که معوض آن‌ شهرداری سوله‌ای در اختیار اوقاف قرار داد که می‌توان در زمینه‌های مختلفی از آن بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقوفات شهدا ادامه داد: خانواده‌های معظم شهدا در زمینه وقف پیشتاز هستند که به اسم شهید وقف کردند و حتی منزل شهید را وقف کردند که باید قدردان آن‌ها باشیم.

اجرای بیش از ۱۱۷ برنامه به مناسبت هفته وقف

حجت‌الاسلام مجید کرمی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این نشست با اشاره به روزشمار هفته وقف گفت: در امامزادگان و بقاع متبرکه استان در سال گذشته ۴۵ کلاس آموزشی با حضور هزار و‌ ۶۱۱ نفر در حوزه‌های مختلف خیاطی، قالیبافی و ... برگزار شده است که با تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد زمینه اشتغالزایی و دریافت تسهیلات در این زمینه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ترویج سبک زندگی اسلامی ادامه داد: طرحی در امامزادگان «زندگی به رنگ خدا» در طول سال برگزار می‌شود که در زمینه ازدواج و تربیت فرزند است و استقبال خوبی از آن شده است.

کرمی اضافه کرد: در هر استانی مراکز درمانی موقوف فعال هستند که در هفته وقف با مدیر این مجموعه‌های درمانی چون بیمارستان گودرز هماهنگ شده است که خدمات رایگانی به مردم ارائه شود و البته در طول سال نیز خدمات درمانی با تخفیف ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱۷ برنامه برای هفته وقف در استان در نظر گرفته شده است، گفت: طبق سامانه در یک سال اخیر ۲۴ وقف جدید ثبت شده است و یک سری موقوفات نیز وجود داشته که آماری از آن در دست نبوده است و ۱۲۲ وقف جدید در این زمینه شناسایی شده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان یزد سرمایه‌گذاری ۷.۵ میلیارد تومان در بحث امامزادگان و ارایه خدمت به مردم، راه‌اندازی ۲۸ مرکز افق در استان، برگزاری ۹۵۰ نشست گفتمانی انقلاب اسلامی، در امامزادگان و بقاع متبرکه، برپایی مواکب در جوار امامزادگان و همچنین در کربلا و مرز در مراسم اربعین از دیگر اقدامات اداره اوقاف است.

انجام پروژه عمرانی در ۵۰ بقعه متبرکه استان یزد

حامد فرشی معاون بهره‌وری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد نیز در این نشست گفت: در ۵۰ بقعه از مجموع ۱۲۰ بقعه متبرکه در استان یزد پروژه عمرانی در سه حوزه توسعه، احداث و تعمیر و نگهداری در حال انجام است.

وی ادامه داد: اوقاف در بحث سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی نیز فعالیت دارد که نمونه آن احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در امامزاده عبدالله بافق است.

فرشی عنوان کرد: پروژه‌های مسکونی، تجاری و سرمایه‌گذاری نیز توسط اوقاف استان یزد در حال انجام است و در هفته وقف سوله جنب پارکینگ پارک شادی در زمینه تجاری خدماتی نیز افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در بحث جذب اعتبارات و‌ کمک به مساجد نیز در سال ۱۴۰۲ تقریباً ۱۰ میلیارد تومان به ۱۲۰ مسجد یزد کمک شده است که مختص مناطق هدف بازآفرینی شهری است و امسال هم رایزنی برای جذب اعتبار برای مساجد در حال انجام است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از