حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مرگ نا آرام مردگان مهریزی؛

وجود ۶ غسالخانه بی‌فایده در مهریز

وجود ۶ غسالخانه بی‌فایده در مهریز

علیرغم وجود ۶ غسالخانه در مهریز، بازهم مراسم کفن اموات مردم شهرستان مهریز با مشکل رو به رو بوده و همچنان در یزد انجام می‌شود.

به گزارش یزدرسا؛ چندی پیش حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی، امام‌جمعه شهرستان مهریز از نبود غسالخانه در شهرستان ۵۵ هزارنفری مهریز انتقاد کرد. وی با اشاره به اینکه مردم شهر مهریز به دلیل نبود حتی یک غسالخانه در شهر بزرگی مثل مهریز، مجبورند اموات خود را برای شستشو به شهر یزد منتقل کنند؛ ایجاد غسالخانه مجهز را جزء مطالبات اساسی مردم این شهرستان عنوان کرده و در جایگاه نمازجمعه از متولیان خواست تا هرچه زودتر به این نیاز شهرستان پاسخ دهند.

 

با نیم‌نگاهی به سابقه این درخواست مردم شهرستان مهریز درمی‌یابیم، در برهه‌های مختلف مسئولان این شهرستان وعده‌ها و ‌امید‌هایی به مردم داده بودند، که در ادامه می‌خوانید:

 

سال ۱۳۹۷:
احمد آخوندی، شهردار مهریز در این زمینه اظهار داشت: برای رفع این مشکل، مکانی در خارج از شهر که قابل‌دسترسی برای شهروندان است، برای ساخت آرامستان مرکزی پیش‌بینی شد، ‌امیدواریم هرچه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود. زمینی به وسعت ۲۰ هکتار در جاده شهرک سنگ برای ساخت آرامستان مرکزی همراه با غسالخانه و امکانات موردنیاز پیش‌بینی شد که انتظار می‌رود از محل کمک‌های خیری غسالخانه ساخته شود.

 

سال ۱۳۹۸:
رئیس ثبت‌احوال شهرستان مهریز در این رابطه تصریح کرده بود : تمام آمار فوتی‌های این شهرستان به دلیل مسائلی از جمله نبود غسالخانه در این شهرستان ثبت نشده است.

 

سال ۱۴۰۰:
سید محمدامین بیدکی، رئیس شورای اسلامی شهر مهریز با اشاره به این موضوع اظهار داشت: مطالبه مردم در خصوص ایجاد یک آرامستان متمرکز و غسالخانه مناسب با همه امکانات آن یک حق و بسیار ضروری است. در این خصوص یک محلی در بیرون شهر با تمامی امکانات جانمایی شده و شهرداری و شورای اسلامی به جد به دنبال اجرای کامل طرح هستند.

 

اردیبهشت ۱۴۰۲:
معاون شهردار مهریز: به‌زودی مشکل نبود غسالخانه در شهرستان مهریز حل می‌شود. راه و شهرسازی در صدد واگذاری زمین برای گورستان متمرکز است که در صورت واگذاری زمین از طرف راه و شهرسازی، آمادگی ساخت غسالخانه در این گورستان را خواهیم داشت؛ حتی برخی از خیرین هم برای ساخت غسالخانه اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

یزدرسا بار دیگر از مسئولان شهر مهریز وضعیت احداث غسالخانه که خواسته مردم این شهر بوده را جویا شده است:

 

حمیدرضا زارع بیدکی، شهردار مهریز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار داشت: این‌گونه نیست که شهر مهریز غسالخانه نداشته باشد؛ از قبل داشته و الان هم دارد؛ اما با توجه به اینکه در محدوده شهری قرار دارد، مشکلاتی به وجود آمده و در پی آن نارضایتی شهروندان را شاهد بودیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنب امامزاده شاه صفی‌الدین مهریز غسالخانه‌ای مجهز به سردخانه وجود دارد، ادامه داد: در مواردی که اضطرار داشته باشد، هماهنگ کرده و از این غسالخانه که مرتب و بهداشتی هم هست، استفاده می‌شود.

 

شهردار مهریز افزود: ازآنجایی‌که این غسالخانه داخل محدوده شهر است، استفاده از آن نارضایتی مردمی به دنبال داشته است؛ شهر مهریز دارای ۶ آرامستان است.

 

زارع بیدکی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای احداث آرامستان بزرگ شهر اظهار داشت: در حال آماده‌سازی طرح آرامستان هستیم تا با تحویل گرفتن زمین از راه و شهرسازی مهریز، عملیات اجرایی احداث آرامستان بزرگ شهر شروع شود.

 

وی ادامه داد: شهرداری مهریز باید نقشه اجرایی را به راه و شهرسازی تحویل داده تا زمین به این ارگان برای اقدامات بعدی واگذار شود.

 

شهردار مهریز پیش‌بینی کرد: ظرف یک ماه آینده زمین تحویل شهرداری شده و عملیات اجرایی آن را شروع شود.

 

وی در مورد زمان آماده‌شدن آرامستان بزرگ شهر مهریز گفت: بعد از آماده شدن طرح این غسالخانه و برآورد هزینه، کمک‌های خیران و بودجه شهرداری، مشخص خواهد شد که اتمام این پروژه چه زمانی است.

 

زارع بیدکی در رابطه با خبر منتشرشده از ثبت‌احوال مهریز مبنی بر نداشتن آمار دقیق فوتی‌ها به دلیل نداشتن غسالخانه در مهریز تصریح کرد: قطعاً بعدازاینکه غسالخانه واحد هم در مهریز احداث شود، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد؛ بعد از آن هم خیلی از کسانی که در بیمارستان‌های شهر یزد فوت می‌کنند، از همان‌جا به خلدبرین یزد انتقال داده می‌شوند.



سال‌هاست که نبود غسالخانه در مهریز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. لازم است هرچه سریع‌تر غسالخانه مناسب با نیاز شهر مهریز ایجاد شود تا خانواده‌های داغدار مجبور به رفت‌وآمد به شهر یزد و پرداخت هزینه‌های بیشتر نشوند.


انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از