حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
یزد رسا بررسی می‌کند؛

علت‌یابی مرگ‌ یزدی‌ها از نگاه پزشکی قانونی

علت‌یابی مرگ‌ یزدی‌ها از نگاه پزشکی قانونی

پزشکی قانونی یکی از مهمترین ارکان قضائی و جنایی است که صلاحیت اظهار نظر در مورد علت اصلی مرگ‌‌ها را دارد به همین دلیل همیشه بررسی آمارهای منتشر شده از سوی این مرجع می‌تواند یک نمای کلی از وضعیت جامعه را به مردم ارائه بدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، آمار فوت و علت فوت ابزارهای کلیدی در یک جامعه برای فهم بهتر وضعیت سلامت جامعه است و با بررسی آمار فوت، می‌توان روندهای اجتماعی و تغییرات در سلامت عمومی جامعه را شناسایی کرد.

تحلیل علت‌های مرگ نیز می‌تواند به شناسایی عوامل خطر مرتبط با بیماری‌ها، حوادث و دیگر مسائل اجتماعی کمک کند و به مسئولان بهداشتی نیز کمک می‌کند تا برنامه‌های بهداشتی و پیشگیری را بر اساس نیازهای واقعی جامعه طراحی کنند.

با بررسی آمار فوت بر اساس گروه‌های سنی، جنسیتی و اقتصادی نیز می‌توان نابرابری‌های اجتماعی و بهداشتی را شناسایی و تحلیل کرد، همچنین این اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری در زمینه بهداشت عمومی و ایمنی اجتماعی اتخاذ کنند و به تحلیلگران جرم‌شناسی در درک بهتر الگوهای جرم و پیشگیری از آن‌ها کمک کند.

براساس آمار ثبت احوال استان یزد، در سال گذشته، 5 هزار و ۴۵۴ واقعه فوت در استان به ثبت رسیده که 3 هزار و ۲۸ نفر آقا یعنی 55.5 درصد و 2 هزار و ۴۲۶ نفر زن یعنی 44.5 درصد از دنیا رفته‌اند که میانگین سنی فوت‌شدگان در استان یزد در این سال ۶۸ سال ثبت شده و میانگین سن مردان فوت شده 65.1 و زنان فوت شده 71.6 سال بوده است.

تنها مرجع بررسی و تعیین علت فوت افراد، سازمان پزشکی قانونی است و بر این اساس بررسی علت فوت یک هزار و 511 نفر در استان یزد در سال 1402 به مرکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده که این میزان نسبت به سال 1401، 6.7 درصد افزایش داشته است.

کاهش 11 درصدی فوتی‌های سوانح رانندگی در یزد

پزشکی قانونی استان یزد اعلام کرده که عامل فوت 350 نفر از فوتی‌های ارجاع شده به این مرکز، سوانح رانندگی بوده است، با توجه به اینکه تقریباً تمام افرادی که بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند برای اقدامات بعدی در زمینه بیمه، دیه و... به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند می‌توان گفت تعداد فوتی‌های تصادفات رانندگی در استان یزد در سال 1402 نسبت به سال 1401، 11 درصد کاهش داشته است.

افزایش 70 درصدی فوتی‌های ناشی از برق گرفتگی در یزد

میزان آمار فوتی‌های استان یزد بر اثر سوختگی نیز در سال گذشته 41 نفر به ثبت رسیده که با کاهش تقریباً 7 درصدی مواجه بوده است، در این مدت مسمومیت نیز عامل مرگ 22 نفر در استان یزد بوده که در این زمینه استان افزایش نزدیک به 47 درصدی را تجربه کرده است.

در سال گذشته همچنین سقوط از بلندی جان 37 نفر در استان یزد را گرفته است که این آمار نسبت به سال 1401، 15.6 درصد رشد نشان می‌دهد. برق‌گرفتگی نیز عامل مرگ 17 نفر در استان در این مدت بوده که این آمار 70 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته است.

خفگی نیز عامل مرگ 52 نفر در استان یزد در سال گذشته بوده که این آمار خوشبختانه نسبت به سال گذشته با کاهش تقریباً 13 درصدی مواجه بوده است، هشت نفر نیز در این مدت به دلیل غرق‌شدگی در استان یزد جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش بیش از 38 درصدی را تجربه کرده است.

اعتیاد جان 94 نفر را در استان یزد گرفت

اعتیاد نیز عامل مرگ 94 نفر در استان یزد در سال گذشته بوده که متأسفانه این آمار نسبت به سال 1401، افزایش 10.6 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام مرکز پزشکی قانونی یزد 119 نفر در استان یزد نیز بر اثر سایر مواردی چون حوادث کار، قتل، خودکشی، خفگی غیر قابل تشخیص و مجازات جان خود را از دست داده‌اند و همچنین علت مرگ 510 نفر از فوتی‌های ارجاع داده شده به پزشکی قانونی نیز مشکوک اعلام شده که شامل فوت‌های نابه هنگام، فوت در منزل و... است.

با توجه به آمار اعلامی از ثبت احوال و مرکز پزشکی قانونی یزد، چنانچه مرگ و میر بر حسب علت، جنس و الگوی سنی شناسایی و به دقت ثبت شود، می‌توان گلوگاه‌ها را مشخص کرده و با برنامه‌ریزی‌های مناسب بهداشتی، سلامتی و پزشکی و... نسبت به کاهش سطح مرگ و میر در جوامع برنامه‌ریزی و برای بهبود کیفیت زندگی تلاش کرد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از