حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

چند و چون کارت شهروندی دانش‌آموزان در یزد

چند و چون کارت شهروندی دانش‌آموزان در یزد

صدور کارت شهروندی دانش‌آموزان اقدامی است که شهرداری یزد پس از تهران دست به آن زد تا شاید بار ترافیکی شهر در ایام مدارس کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، تهیه سرویس مدرسه دغدغه‌ای است که با شروع سال تحصیلی جدید به عنوان یک معضل برای خانواده‌ها شناخته شده است و نکته جالب توجه این است که ذهن کمتر خانواده‌ای به سوی استفاده از حمل و نقل عمومی می‌رود.

 

*دلایل عدم استقبال خانواده‌ها از ناوگان حمل و نقل عمومی چیست؟

 

البته این عدم استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی در یزد از سوی خانواده‌ها خود پر از نکته باشد که شاید تا الان مغفول مانده است.

 

برخی از خانواده‌ها نگران قدیمی بودن سیستم حمل و نقل عمومی هستند و برخی از گرانی این ناوگان نسبت به کیفیت ارائه خدمات گله دارند، برخی معتقدند که با سرویس خصوصی و یا وسیله شخصی امنیت فرزندشان بیشتر تامین می‌شود و مسائلی از این قبیل که نیاز به رسیدگی دارد.

 

موضوع تردد دانش‌آموزان در ایام تحصیل آنقدر اهمیت دارد که پیش از این حمید دهقان در گفتگو با یزدرسا، عدم وجود عدالت آموزشی در سطح شهر و تجمع مجتمع‌های آموزشی در مسیرهای خاص را یکی از عوامل مهم ترافیک سطح شهر دانست.

 

رئیس واحد ترافیک شهرداری یزد عنوان کرد: روند افزایش خودروهای تک سرنشین در شبکه معابر یزد بسیار نگران‌کننده شده و از طرف دیگر اقبال مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است.

 

*نبود سامانه مدون حمل و نقل عمومی دلیل افزایش خودروهای تک‌سرنشین

 

دهقان با اشاره به افزایش خودروهای تک‌سرنشین در یزد گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد و در سال‌های متمادی آنطور که باید و شاید به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی توجه نشده بود که در راستای حل این مشکل در سال جاری اقدامات خوبی انجام شد.

 

وی تصریح کرد: شهر یزد باید یک سامانه مدون حمل و نقل عمومی و قابل برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند با ارائه خدمات مناسب اقبال مردم را برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش دهد.

 

*یزد دومین استان در رایگان کردن کارت تردد ویژه دانش‌آموزان

 

کارت تردد ویژه دانش‌آموزان طرحی است که برای اولین بار در استان تهران اجرا شد و پس از آن و در سال جاری استان یزد به عنوان دومین استان مجری این طرح، اقدام به صدور این کارت کرده است.

 

حامد شیشه‌بری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به حمل و نقل رایگان وسایل نقلیه عمومی برای دانش‌آموزان اظهار کرد: در تاریخ ۹ مهرماه پروژه حمل و نقل رایگان وسایل نقلیه عمومی برای دانش‌آموزان آغاز به کار کرد و در این راستا کارت‌های تردد ویژه دانش‌آموزان در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

 

*امکان استفاده از کارت تردد دانش‌آموزی در طول سال تحصیلی فراهم است

 

مديركل دفتر فني، امور عمراني و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری یزد افزود: با استفاده از این کارت‌های حمل و نقل عمومی ویژه دانش‌آموزان، دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی می‌توانند به صورت رایگان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: شهرداری‌های نواحی یک و دو مکاتباتی را با تمام مدارس داشتند و مدارس نیز تعداد دانش‌آموزان خود را برای دریافت کارت حمل و نقل عمومی ویژه دانش‌آموزان را اعلام کردند.

 

مديركل دفتر فني، امور عمراني و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری یزد با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده از سوی مدارس، تعداد کارت تردد دانش‌آموزی برآورد شده در اختیار شهرداری نواحی یک و دو قرار گرفته است، گفت: این کارت‌ها در مدت زمان یک‌هفته به دست مدارس خواهد رسید و اگر دانش‌آموزی کارت تردد ویژه دانش‌آموزان را دریافت نکرده و از سوی مدرسه خود در جریان این امر قرار نگرفته است، می‌تواند با مراجعه به مدرسه از سوی مدیر مدرسه خود اقدام به دریافت این کارت کند.

 

شیشه‌بری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر این کارت تردد ویژه ایام تحصیل و ۹ ماه سال تحصیلی است و فعلا برای ایام تابستان برنامه‌ای در نظر نگرفته شده است.

 

*استقبال خوب از طرح خوب در گرو اجرای خوب آن است

 

این طرح در سخن طرح بسیار خوب و قابل توجهی است و استقبال دانش‌آموزان از این طرح می‌تواند در راستای کاهش بار ترافیک شهری بسیار موثر باشد.

 

موضوع مهم‌تر نحوه معرفی و اجرایی کردن این طرح است، زیرا تا زمانی که مدیران مدارس برای دریافت کارت تردد دانش‌آموزی درخواست ندهند، کارتی به دست دانش‌آموزان نخواهد رسید.

 

بنابراین امید است مجریان این طرح نسبت به معرفی و اجرای آن به‌صورت ویژه‌ای عمل کنند تا اقبال دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به سوی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از