حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
کویر یزد، ظرفیتی که قدرش دانسته نمی‌شود
موهبت‌هایی که به‌اندازاه کافی دیده نشد؛

کویر یزد، ظرفیتی که قدرش دانسته نمی‌شود

کویرهای استان یزد نه تنها یک مقصد گردشگری جذاب هستند، بلکه می‌توانند به عنوان منبعی پایدار برای توسعه اقتصادی و فرهنگی این منطقه نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، کویر یکی از منابع طبیعی با ارزش است که در گردشگری ایران نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. استان یزد به عنوان یکی از بزرگترین استان‌های کویری ایران، از ظرفیت‌های منحصر به فردی در زمینه جذب گردشگران برخوردار است، و کویرهای این استان، به واسطه زیبایی‌های طبیعی، آسمان صاف، سکوت بی‌نظیر و چشم‌اندازهای بی‌پایان خود، به یکی از مقصدهای اصلی طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به گردشگری کویری تبدیل شده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که گردشگران به کویرهای استان یزد جذب می‌شوند، زیبایی‌های طبیعی آن است. تپه‌های شنی، پوشش گیاهی منحصر به فرد و گونه‌های جانوری خاص، منظره‌ای دیدنی و آرامش‌بخش را برای گردشگران فراهم می‌کنند، همچنین، آسمان شب کویر یکی از بهترین نقاط برای رصد ستارگان است. عدم وجود آلودگی نوری در این مناطق، شرایطی عالی برای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی ایجاد کرده است.

این مناظر کویری نه تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای گردشگران خارجی نیز جذابیت زیادی دارد. عکس‌برداری از تپه‌های شنی، طلوع و غروب خورشید و همچنین قدم زدن در میان این طبیعت بکر و دست‌نخورده، از جمله تجربه‌هایی است که هر ساله می‌تواند هزاران گردشگر را به یزد بکشاند.

*«کویر امن»، برند کویر استان یزد

هما خورشیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه  فلات ایران علاوه‌بر داشتن مناطق كوهستانی و حتی ساحلی بسیار، كویرهای وسیعی را در دل خود جای داده است، اظهار کرد: کویرهای ایران به‌ عنوان یکی از مقاصد طبیعت‌گردی و تفریحی محبوب در جهان شناخته می‌شوند كه از زیباترین آن‌ها باید به كویرهای استان یزد اشاره كرد.

وی افزود: استان یزد در ایران معروف به کویرهای زیبا و منحصربه‌فرد خود است و اغلب كویرهای یزد به‌دلیل داشتن فاصله زیاد با كلان‌شهرها و قرارگیری در مناطقی بكر، دارای آسمانی پرستاره و شگفت‌انگیز در شب هستند و روزها هم آسمان آبی و آفتاب در کنار مناظر خشک کویر به گردشگران یک تجربه بی‌نظیر هدیه می‌دهد و نمایشی از تلاقی آسمان و زمین را از طبیعت خشک ایران پیش روی بازدیدكنندگان قرار می‌دهند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به فعالیت‌ پارک‌های طبیعت‌گردی در استان یزد عنوان کرد: مجموعه پارک‌های طبیعت‌گردی کویری دروازه قرآن یزد، اکو کمپ‌های شهرستان بافق، فهرج، عصرآباد و... نمونه‌هایی از بهره‌مندی از ظرفیت‌های کویری استان یزد است.

وی افزود: نکته مهم این است که کویرهای شهر یزد با کمترین فاصله از مرکز شهر در دسترس همگان هستند و تاسیسات گردشگری نظیر هتل کویری و پارک‌های طبیعت‌گردی در این ‌مناطق توسط سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

خورشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا استان یزد مانند کشورهای همجوار همچون دبی توانسته کویر یزد را به خوبی معرفی کند یا خیر گفت: با توجه به فرهنگ بومی و ایرانی و ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای استان یزد تمامی تلاش خود را برای برند سازی «کویر امن» انجام داده که خوشبختانه تاکنون مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.  

*چالش‌های استفاده از کویر یزد چیست؟

با توجه به ظرفیت استان یزد از حیث گردشگری طبیعی، حضور این استان در بخش کویری کشور موهبتی الهی است که فرصت استفاده از این طبیعت بکر را به رایگان در اختیار استان یزد داده است، اما متاسفانه به این حوزه از گردشگری در استان توجه کافی نشده است.

وجود چالش‌هایی همچون حفاظت از محیط‌زیست، برقراری امنیت، حفاظت از گردشگران و استفاده از راهنمایان کاربلد چالش‌های مهم در این حوزه از صنعت گردشگری است، اما برای تمام این چالش‌های راهکارهایی وجود دارد که از بروز این چالش‌ها در طول کویرگردی جلوگیری کرد.

متاسفانه در کشورهای همسایه از کوچکترین ظرفیت گردشگری به‌گونه‌ای بزرگ و عظیم استفاده می‌شود و خود را در دنیا به گونه‌ای مطرح می‌کنند انگار که گویی کویر و این جاذبه گردشگری تنها در این کشور وجود دارد، حال آنکه چگونگی استفاده از این ظرفیت در یزد زیر سوال می‌رود.

رشد گردشگری در این مناطق منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی برای مردم می‌شوند و می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی یزد ایفا کنند، حال آنکه آیا این موقعیت آنگونه که باید ایجاد شد؟

با توجه به افزایش تقاضا برای تجربه‌های طبیعی و بکر، آینده گردشگری کویری در یزد جای بسیار امید دارد، اما مشروط به اینکه زیرساخت‌های مناسب توسعه یابد؛ آموزش نیروهای محلی و ایجاد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای گردشگران می‌تواند به رشد پایدار این صنعت کمک کند، همچنین با افزایش آگاهی عمومی نسبت به ارزش‌های طبیعی و فرهنگی کویر، می‌توان امیدوار بود که این منبع طبیعی ارزشمند برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

*کویر یزد، فرصتی که قدرش دانسته نشده است

سخن کوتاه شود، کویرهای استان یزد نه تنها یک مقصد گردشگری جذاب هستند، بلکه می‌توانند به عنوان منبعی پایدار برای توسعه اقتصادی و فرهنگی این منطقه نقش‌آفرینی کنند.

این فرصت خدادای را باید غنیمت شمرد و از این ظرفیت باید به‌گونه‌ای استفاده کرد که گویی در دنیا تنها کویر یزد وجود دارد، باید این ظرفیت را به‌گونه‌ای معرفی کرد که گویی این آخرین فرصت چشیدن لذت این منطقه کویری است، از این فرصت باید به‌گونه‌ای استفاده کرد که گویی تنها یزد است و کویر آن؛ از این فرصت باید به گونه‌ای استفاده کرد که کشورهای همجوار برای دیدن این کویر زیبا سر و دست بشکنند، نه اینکه مردمان این دیار میلیون‌ها تومان هزینه کنند تا به کویر کشورهای حاشیه‌ای سلام مردم یزد را برسانند.

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از