حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
متولی گردشگری سلامت کیست؟!

ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت

ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت

استان یزد از پتانسیل‌های بسیار خوبی از جمله پزشکان حاذق، تجهیزات و امکانات پیشرفته درمانی برخوردار است که ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، گردشگری سلامت یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که فرد با هدف استفاده از امکانات پیشرفته پزشکی و بهبود بیماری به سایر کشورهای دیگر سفر می‌کند. این پدیده زمانی به وجود آمد و مورد توجه قرار گرفت که خیلی از بیماران در کشور خود امکان استفاده از تجهیزات درمانی و پزشکی را نداشتند یا افراد با هدف کم‌تر شدن هزینه‌های درمانی به کشورهای دیگر سفر کردند.

گردشگری سلامت حوزه نوپایی است که مربوط به بیماران بین‌الملل است و باید برای آن برنامه‌ریزی، سازماندهی و سیاست‌گذاری شود که بخشی از آن استانی و بخشی کشوری است.

ظرفیت بالای استان یزد در حوزه گردشگری سلامت

در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آیتم‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود یکی از این موارد، عقد قرارداد با شرکت‌های تسهیل‌گر است که می‌توانند بیماران را از کشورهای دیگر به سمت کشور و مراکز درمانی مقصد بیاورند که بتوانند از خدمات درمانی آن استفاده ‌کنند.

استان یزد از پتانسیل‌های بسیار خوبی از جمله پزشکان حاذق، تجهیزات و امکانات پیشرفته درمانی برخوردار است، هچنین جراحی‌های بزرگ، پیوند مغز و استخوان، کبد و ... در یزد در حال انجام است که ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت را نشان می‌دهد و یزد را از استان‌های برتر در حوزه گردشگری سلامت قرار داده است.

 

ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت

نقش تعیین‌کننده اداره میراث فرهنگی در گردشگری سلامت


محمد زارع‌زاده، نماینده گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، گفت: حوزه گردشگری سلامت فقط بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و در این زمینه تقسیم کار شده است و بیشتر مسئولیت‌ها در این زمینه متوجه اداره کل میراث فرهنگی است و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه همکاری دارد.

 

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مجوز گردشگری سلامت برای درمان بیماران بین‌الملل، بیمار را درب بیمارستان تحویل می‌گیرند و خدمت مورد نیاز آنها را با تعرفه‌ مشخص انجام می‌دهند.

 

12 بیمارستان یزد دارای مجوز گردشگری سلامت 

 

زارع‌زاده عنوان کرد: در گردشگری سلامت تعرفه‌گذاری برای درمان بیماران بین‌الملل مشخص می‌شود و در اختیار آژانس‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر باید قرار گیرد تا اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام شود و بیماران از نرخ خدمات درمانی ارائه شده اطلاع پیدا کنند.

 

وی گفت: 12 بیمارستان استان یزد مجوز گردشگری سلامت دارند و نرخ خدمات درمانی در این حوزه برای اکثر بیمارستان‌ها مشخص شده است و در اختیار شرکت‌های تسهیل‌گر گذاشته شده و برای برنامه‌ها و سایت‌های تبلیغاتی اطلاع‌رسانی می‌شود.

ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت

تعیین تعرفه خدمات درمانی به بیماران حوزه گردشگری سلامت

 

نماینده گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: با توجه به اینکه بیشترین بیمارانی که در حوزه گردشگری سلامت یزد خدمات درمانی دریافت کنند، به جز کشور افغانستان، از کشورهای عربی چون عراق هستند، برای برخی بیمارستان‌های مجوزدار در حوزه گردشگری سلامت، سایت‌ها و تارنماهایی طراحی شده که تعرفه ارائه خدمات این بیمارستان‌ها به بیماران بین‌الملل در این سایت‌ها بارگذاری شده است و اطلاعات مورد نیاز بیماران، خدمات درمانی ارائه شده، منشور حقوق بیماران و... نیز به زبان انگلیسی، عربی و... منتشر شده است.

 

وی گفت: در حوزه تبلیغات گردشگری سلامت یزد، شرکت در نمایشگاه‌ها برای تبلیغات و عقد قراردارد با شرکت‌های تسهیل‌گر و افراد برای جذب بیماران به کشور و استان، در حال انجام است، برای نمونه یزد در نمایشگاه بین‌المللی در تهران و شیراز حضور یافته است وتا چند ماه آینده نیز نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی در یزد نیز برگزار می‌شود.

 

زارع‌زاده گفت: باید عوامل تأثیرگذار بر حوزه گردشگری سلامت بررسی شود، یکی از این عوامل برقراری پرواز بین کشورهای مختلف با کشور ایران است که با تأسیس شرکت پروازی یزدایر این اقدام تسهیل شده است و می‌توان با برقراری پرواز بین کشورها و پذیرش بیماران از کشورها موجب توسعه گردشگری سلامت شده است.

 

تبلیغات از عوامل تأثیرگذار در توسعه گردشگری سلامت

 

وی با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری سلامت نیز از عوامل تأثیرگذار است، ادامه داد: در این زمینه در یزد کلیپ‌های تبلیغاتی مربوط به بیمارستان‌ها تولید و آماده شده است و با توجه به ارتباطاتی که اتاق بازرگانی با خارج از کشور دارد در جلساتی با اتاق بازرگانی برگزار شد مقرر شد این کلیپ‌ها و تبلیغات در اختیار آنها قرار گیرد تا آنها نیز برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در جریان اقدامات و خدمات باشند.

 

نماینده گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در راستای گردشگری سلامت آموزش‌هایی به کادر درمان یزد و خدماتی که باید آنها به بیماران بین‌المللی ارائه دهند شروع شد، این آموزش‌ها شامل آموزش زبان، نحوه برخورد و رفتار، آداب و تشریفات و... است.

ظرفیت بالای یزد در حوزه گردشگری سلامت

وی ادامه داد: برای اینکه اتفاق خوبی در گردشگری سلامت را شاهد باشیم به نظر باید در استانداری و دانشگاه علوم پزشکی یزد اداره گردشگری سلامت تشکیل شد و دبیرخانه آن برنامه‌ها و اقدامات این حوزه را رصد کند که این اقدام ر دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال انجام است.

 

زارع‌زاده ادامه داد: در نظر گرفتن منابع مالی برای گردشگری سلامت ضروری است، کشورهایی که در حوزه گردشگری موفق هستند حمایت‌های زیادی را از شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری برای جذب و کشاندن گردشگر به کشور خود دارند ما نیز در سیاست‌گذاری کشور و استان باید حمایت‌های تسهیلی و تشویقی را در نظر بگیریم تا بتوانیم گردشگران سلامت را برای حضور در کشور و یزد ترغیب کنیم.

 

یزد جزو 10 استان برتر کشور در حوزه گردشگر سلامت

 

وی تأکید کرد: همچنین باید ارتباطات بین بخشی بین نهادهای مختلف در حوزه‌هایی چون تبلیغات شکل بگیرد، دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان خیلی قوی است اما در حوزه تبلیغات باید کمک شود و نیاز به افراد و نهادها و شرکت‌هایی دارد که در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی قوی هستند که در این زمینه باید در کنار دانشگاه قرار گیرند تا خدمات درمانی یزد که از نرخ مناسبی نیز برخوردار است به خوبی در سطح جهانی معرفی شود.

 

زارع‌زاده یادآور شد: با توجه به حضور اتباع و استفاده آنها از خدمات درمانی در استان یزد، آمار گردشگری سلامت به طور دقیق مشخص نیست با این حال یزد جزو 10 استان برتر کشور در حوزه گردشگری سلامت است.

 

با توجه به پتانسیل یزد هم در برخورداری از منابع انسانی حاذق و پزشکان و متخصصان زبردست و هم از نظر برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی به نظر می‌رسد آنچه استان یزد را به موفقیت و توسعه در گردشگری سلامت می‌رساند برنامه‌ریزی و تبلیغات برای حضور گردشگران سلامت به استان یزد است که نیاز به زیرساخت‌ها و منابع مالی خاص خود دارد و باید مسئولان کشوری در این زمینه اعتبارات لازم را برای توسعه این صنعت در نظر بگیرند. 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از