حالت تاریک
سه‌شنبه, 25 اردیبهشت 1403
رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد:

یزد در میزان بارندگی بیست‌و‌نهم کشور است

یزد در میزان بارندگی بیست‌و‌نهم کشور است

رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد گفت: استان یزد در سال آبی جاری پس از استان‌های سمنان و خراسان جنوبی، سومین استان کشور با کمترین بارش است و از نطر بارش باران در بین 31 استان، در جایگاه بیست‌ونهم قرار دارد.

محمدرضا شیرغلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به میزان بارش باران در استان یزد در سال آبی جاری گفت: میانگین بارش‌ها در استان یزد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (از اول مهرماه 1402) تقریبا 106 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت بارش‌ها در استان با 78/2 میلیمتر افزایش 35 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه میانگین بلند مدت بارش در یک سال زراعی کامل برای استان یزد 86 میلیمتر است، ادامه داد: میانگین بارش‌های استان یزد در مدت مشابه در سال آبی گذشته 82/3 میلیمتر بوده که نشان می‌دهد این میزان در سال آبی جاری تقریبا 29 درصد افزایش داشته است.

رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد با بیان اینکه استان یزد از نظر میانگین بارش‌ها در کشور در جایگاه کم‌بارش‌ترین استان‌ها قرار دارد، تصریح کرد: استان یزد در سال آبی جاری پس از استان‌های سمنان و خراسان جنوبی، سومین استان کشور با کمترین بارش است و در بین 31 استان از نظر میانگین بارش در سال آبی جاری در جایگاه بیست‌ونهم قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در شهرستان‌های استان یزد گفت: از ابتدای سال آبی جاری بیشترین بارش‌ها به ترتیب مربوط به شهرستان‌های تفت با 150 میلیمتر و شهرستان بهابهاد با 148/4 میلیمتر و شهرستان اشکذر  با 123/3 میلیمتر بوده است و کمترین بارش‌ها مربوط به شهرستان ابرکوه 82/4 میلیمتر و بافق با 86/1 میلیمتر بوده است.

شیرغلامی اضافه کرد: با وجود بارش‌های خوبی که در استان بوده است همچنان میزان بارش در شهرستان‌های خاتم و مروست از شرایط نرمال و میانگین بلند مدت بارش‌ها در این شهرستان‌ها کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در سایر شهرستان‌های استان یزد بالاتر از میانگین بوده است، افزود: میزان بارش‌ها در شهرستان‌ خاتم در سال آبی جاری تاکنون 99.7 میلیمتر بوده که این میزان براساس آمار بلندمدت 115.8 میلیمتر برای این شهرستان بوده است، همچنین میزان بارندگی در سال آبی جاری تاکنون در شهرستان مروست 86.4 میلیمتر بوده که طبق آمار بلندمدت این میزان باید 99.7 میلیمتر باشد.

شیرغلامی با اشاره به پیش‌بینی دمایی برای استان یزد گفت: براساس پیش‌بینی سه ماه آینده از نیمه اردیبهشت تا نیمه مردادماه، برای دمای اکثر نقاط استان افزایش یک تا دو درجه‌ای دما نسبت به شرایط نرمال یا همان بلندمدت دما پیش بینی می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از