حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
با تحقق 94 درصدی درآمدهای مالیاتی استان یزد؛

یزد در درآمدهای مالیاتی استان دهم کشور شد

یزد در درآمدهای مالیاتی استان دهم کشور شد

میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد نسبت به سال 1401، 49 درصد رشد داشته که یزد را از نظر میزان این درآمدها در جایگاه دهم در کشور قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مالیات یک نوع درآمد دولت است که از شهروندان و شرکت‌ها برای تأمین هزینه‌های عمومی کشور جمع‌آوری می‌شود، مالیات به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد دولت، نقش بسیار مهمی در اداره یک کشور دارد.

تأمین منابع مالی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمومی یکی از نقش‌های مالیات است، مالیات به دولت کمک می‌کند تا هزینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت، امنیت و خدمات عمومی را تأمین کند. همچنین مالیات به دولت کمک می‌کند تا بودجه خود را تعادل دهد و از بدهی جلوگیری کند.

سیستم مالیاتی منصفانه و منطقی می‌تواند به توزیع مناسب درآمد و ثروت در جامعه کمک کند و از فقر و نابرابری اقتصادی جلوگیری کند و همچنین با تأثیرگذاری بر رفتار اقتصادی شهروندان و شرکت‌ها، و به تنظیم اقتصاد کشور کمک می‌کند.

در واقع مالیات یکی از ابزارهای مهم دولت برای تأمین منابع مالی، توزیع عادلانه ثروت و تنظیم اقتصاد است.

براساس آمار و اطلاعات موجود، میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد در سال 1402، بیش از 155 هزار و 104 میلیارد ریال بوده است که به دو بخش مالیات‌های مستقیم به میزان بیش از 97 هزار و 561 میلیارد و مالیات‌های غیرمستقیم به میزان بیش از 57 هزار و 542 میلیارد تقسیم شده است.

یزد در درآمدهای مالیاتی استان دهم کشور شد

مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی و دولتی، مشاغل، مستغلات، متفرقه درآمد، مالیات بر ارث، مالیات‌های اتفاقی و نقل و انتقال سهام، املاک و سرقفلی، تمبر و اوراق بهادار و خانه‌ها و خودروهای گران قیمت و مالیات‌های غیرمستقیم نیز شامل عوارض خروج مسافر از کشور، نقل و انتقال و شماره‌گذاری خودرو، فروش سیگار، ارزش افزوده و سایر کالاهاست.

 

تحقق 94 درصدی درآمدهای مالیاتی در استان یزد

 

بر اساس این گزارش، اداره کل امور مالیاتی استان یزد میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد برای سال 1402 را  164 هزار و 806 میلیارد ریال پیش‌بینی کرده بوده است که نشان می‌دهد میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد نسبت به پیش‌بینی انجام شده با 6 درصد کاهش همراه بوده و در واقع میزان درصد تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 1402 نسبت به پیش‌بینی، 94 درصد و نسبت به میزان مصوب بیش از 92 درصد است.

 

با توجه به این آمار و اطلاعات میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد نسبت به سال 1401، 49 درصد رشد داشته است که یزد را از نظر میزان این درآمدها در جایگاه دهم در کشور قرار داده و از این نظر اداره کل مالیاتی استان یزد نیز در بین ادارات مالیاتی در کشور جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

 

براین اساس میزان درآمد از عوارض عمومی استان یزد در سال 1400، بیش از 14 هزار و 473 میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال 1401 با بیش از 60 درصد افزایش به 23 هزار و 312 میلیارد ریال و در سال 1402 با افزایش تقریبا 35 درصدی نسبت به سال 1401، به 31 هزار و 300 میلیارد ریال رسیده است.

یزد در درآمدهای مالیاتی استان دهم کشور شد

پرداخت درآمدهای مالیاتی استان یزد توسط پنج شرکت بزرگ

 

براساس آمار و اطلاعات رسمی 45 درصد از در آمدهای مالیاتی استان مربوط به واحدهای تولیدی استان و 60 درصد از درآمدهای مالیاتی استان را پنج شرکت بزرگ استان پرداخت می‌کنند و در برش استانی ستاد درآمدهای مالیاتی کشور در سال 1403 نیز، یزد جزو چهار استان با کمترین رشد درآمد مالیاتی است.

 

 پرداخت مالیات از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی یک جامعه محسوب می‌شود که شهروندان با پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت در قالب مالیات به دولت اختیار می‌دهند که برای اداره امور کشور، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات، عمران و آباد، اجرای سیاست‌های مالی و تضمین امنیت کشور از آن استفاده کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از