حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
هم‌زمان با سراسر کشور در یزد برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام راحل و شهدای قیام ۱۵ خرداد در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «یزدرسا»، مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و شهدای قیام ۱۵ خرداد صبح امروز با حضور استاندار یزد، مسئولان، خانواده‌های معزز شهیدان و اقشار مختلف مردم در مسجد روضه محمدیه(حظیره) یزد برگزار شد. 

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد در این مراسم با اشاره به اینکه حضور در مراسم گرامیداشت امام خمینی(ره) به معنای تجدید بیعت با رهبر کبیر انقلاب است، اظهار کرد: به برخی مسائل مربوط به دوران مبارزه امام خمینی(ره)، کمتر پرداخته شده است؛ ضرورت دارد به ابعاد مختلف این موضوع توجه شود.

 

وی ادامه داد: من در ابتدای مبارزات امام خمینی(ره) در کنار ایشان بودم و شاهد هستم که چگونه امام بزرگوار انقلاب اسلامی را از شرّ توطئه‌گران در امان نگه داشتند.

 

امام جمعه شهر یزد با اشاره به خاطرات خود از دوران مبارزات امام خمینی(ره) با استکبار و رژیم پهلوی، تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که قرآن برای حفظ و یا تکامل و معرفی دین پیش پای مسلمانان گذاشته، هجرت است؛ امام خمینی(ره) از ابتدای قیام برای برپایی انقلاب اسلامی سه هجرت انجام داد.

 

وی با تاکید بر اینکه هجرت جزوی از مراحل قیام امام خمینی(ره) و بر اساس یک برنامه‌ریزی الهی بود، گفت: در حالی که ۱۵ سال از آغاز نهضت انقلاب اسلامی می‌گذشت، امام خمینی(ره) به نجف هجرت کرده و به مدت ۱۳ سال در نجف به مبارزه خود ادامه داد.

 

ناصری هجرت امام خمینی(ره) به پاریس نقش مهمی در تحکیم، ترویج و تثبیت انقلاب اسلامی داشت، اضافه کرد: امام خمینی(ره) چند ماهی را در پاریس سپری کرده و بعد از ایستادگی و روشنگری از آنجا به ایران بازگشت.

 

وی با اشاره به روشنگری و تبیین امام خمینی(ره) در نجف اشرف و بیدار کردن علما و مردم، بیان کرد: امام خمینی(ره) می‌توانست مانند دیگر مراجع تقلید در سکوت به مبارزه بپردازد اما امام صریحاً به تبلیغ و معرفی نهضت انقلاب اسلامی ادامه داد. زمانی که امام خمینی(ره) در نجف بود، رئیس استخبارات صدام در نجف اشرف به دیدار امام آمده و از امام خمینی(ره) خواست تا اعلامیه یا اقدامی علیه حکومت ایران نداشته باشد؛ امام خمینی(ره) در پاسخ گفتند من تکلیف خودم را در برابر مردم کشورم انجام می‌دهم. در این شرایط حکومت عراق عرصه را بر امام خمینی(ره) تنگ‌تر کرد تا جایی ‌که هرگونه ارتباط تلفنی قطع شد و رفت‌و‌آمد به خانه امام راحل محدود شد. در این شرایط امام خمینی(ره) تصمیم به هجرت گرفت.

 

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

نماینده ولی فقیه در استان یزد در مورد جزئیات هجرت امام خمینی(ره) از عراق تصریح کرد: امام خمینی(ره) برای هجرت به چند تن از یاران خود که در نجف بودند، پیام داده و در مورد کشور مقصد هجرت مشورت خواست که با توجه به وجود حرم حضرت زینب (س)، پیشنهاد کشور سوریه را دادیم که امام خمینی(ره) قبول کرد.

 

وی گفت: به‌دلیل روابط سیاسی دو کشور عراق و سوریه و بسته بودن مرزهای بین آن‌ها، به‌صورت مخفیانه و شبانه، پس از زیارت حرم حضرت امام علی (ع) و خواندن نماز صبح با چند خودرو از بیابان‌های پشت نجف به سمت بصره و از آنجا به سمت کویت حرکت کردیم.

 

ناصری با اشاره به اینکه با کمک آقای مُهری توانستیم برای ورود به خاک کویت، گذرنامه تهیه کنیم، عنوان کرد: اگر می‌خواستیم از طریق هوایی وارد کویت شویم، قطعا دولت عراق ممانعت می‌کرد؛ ولی امام خمینی(ره) تصمیم گرفت حتی بدون اطلاع خانواده‌هايمان از طریق زمینی به سوریه هجرت کنیم.

 

وی با اشاره بر اینکه امام خمینی (ره) بر آگاهی مردم تأکید داشت، ادامه داد: پس از چند روز که از رفتن امام خمینی(ره) از نجف گذشت، تلفن خانه امام خمینی(ره) که قطع شده بود، وصل شده و رفت و آمد به خانه ایشان آزاد شد. وقتی سید احمد، فرزند امام می‌خواست این موضوع را به یاران در تهران مخابره کند، امام خمینی(ره) تاکید کرد که این خبر بدون کوچک‌ترین کم و کاستی مخابره شود تا مردم در جهل نمانده و عین واقعیت به دست مردم برسد.

 

امام جمعه شهر یزد گفت: امام خمینی(ره) هجرت و ایستادگی را در شرایط سختی انتخاب کرد؛ در شرایطی که نفوذ آمریکا و رژیم پهلوی در کشورهای مختلف دنیا و با دشمنی‌های بسیار وجود داشت، امام خمینی(ره) هجرت را با عشق الهی و برای یاری دین خدا انتخاب کرد‌.

 

وی افزود: در مرز کشور کویت، اجازه ورود صادر نشد؛ من و مرحوم دعایی برای بررسی اخبار نجف به آنجا رفته و بازگشتیم تا اخبار را به امام خمینی(ره) برسانیم؛ دولت عراق هم به امام خمینی(ره) اعلام کرد که نمی‌توانید به نجف بیایید؛ امام راحل در واکنش به این اوضاع فرمودند اگر هی کشوری ما را راه ندهد، از طریق آب‌های بین‌المللی نهضت خود را ادامه خواهیم داد. 

 

یار دیرین امام راحل تصریح کرد: بعد از آن امام خمینی(ره) پاریس را برای هجرت انتخاب کرد. هم‌زمان در برخی شهرها مردم به تظاهرات دست زدند و عده‌ای دستگیر و زندانی شده بودند.

 

وی گفت: در آن شرایط امام خمینی(ره) به طور مرتب اوصاف و اخبار تهران و ایران را رصد می‌کرد و قدردان مردم بود.

 

ناصری با اشاره به شرایط آن زمان و تلاش جبهه آزادی و رژیم پهلوی برای به انزوا کشاندن انقلاب اسلامی بیان کرد: امام خمینی(ره) با رصد اخبار و تحولات داخلی ایران تصمیم گرفت تا به ایران بازگردد؛ در آن روزها نهضت انقلاب اسلامی در بین اقشار مختلف مردم زبانه می‌کشید و مجلسی‌ها و حتی نیروهای نظامی حمایت خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرده بودند.

 

امام جمعه یزد ادامه داد: هم‌زمان جبهه آزادی تلاش داشت تا با دسیسه‌های مختلف مردم را انحراف بکشاند. جبهه آزادی برنامه داده بود که شاه بماند و سلطنت کند؛ در مقابل یک حکومت و مجلس ملی هم برای رضایت مردم تشکیل شود؛ اما امام خمینی(ره) با رهبری و ایستادگی توانست انقلاب اسلامی را از خطر انحراف نجات دهد.

 

وی تصریح کرد: در آن روزها امام خمینی(ره) با شناخت توطئه و واقف بودن بر دسیسه‌های پنهان در طرح نهضت آزادی و علیرغم پیام‌های فراوانی که مبنی بر ماندن امام در پاریس بود، دریافت می‌کرد؛ تصمیم گرفت تا به ایران بازگردد.

 

ناصری با بیان اینکه عمل به تکلیف الهی هدف اصلی نهضت امام راحل بود، ادامه داد: وقتی با امام خمینی(ره) در مورد خطرات احتمالی بازگشت به ایران صحبت کردم، امام راحل با لبخندی گفت ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و بقیه‌اش با خدا است.

 

وی با اشاره به تیزبینی و توکل امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) در اولین سخنرانی خود در بدو ورود به ایران که در بهشت زهرا انجام شد گفتند من دولت تعیین می‌کنم؛ در واقع هدف امام خمینی(ره) از این سخن خنثی‌سازی توطئه‌ تثبیت سلطنت شاه بود.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان یزد اظهار کرد: اکنون رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب اسلامی را یاری کرده و در سایه رهبری ایشان، توطئه دشمنان خنثی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب در جریان حادثه شهادت رئیس‌جمهور ‌و همراهان‌شان سبب نا امیدی دشمنان‌ شد، عنوان کرد: نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به دانشجویان و نخبگان آمریکایی، یادآور نامه امام خمینی(ره) به گورباچف است که موجب عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا شد.

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

همچنین از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام راحل و شهدای قیام ۱۵ خرداد روضه‌خوانی و عزاداری، با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود. عزاداری و سینه زنی هیئت روحانیون و هیئت ده بالای یزد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 

 

هیئت ده بالا، یزد برای سی و پنجمین سال متوالی است که با حضور در مسجد روضه محمدیه (حظیره) در سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل به عزاداری می‌پردازد.

همزمان با مراسم سالگرد ارتحال جانسوز معمار کبیر انقلاب اسلامی نمایشگاه نگاهی گذرا به ابعاد زندگی حضرت امام خمینی (ره) در مسجد روضه محمدیه یزد گشایش یافت و سه روز ادامه دارد. 

مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از