حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
معاون حقوقی و مجلس اتاق ایران:

افزایش بهره‌وری شاه‌کلید پیشرفت کشور است

افزایش بهره‌وری شاه‌کلید پیشرفت کشور است

معاون حقوقی و مجلس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت بالا بردن بهره‌وری در کشور، گفت: در حال حاضر پایین بودن بهره‌وری، سنگ بزرگی در مسیر پیشرفت ایران است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری «یزدرسا»، محمد عیدیان در همایش بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های اصناف سراسر کشور که امروز در یزد برگزار شد، بر لزوم افزایش بهره‌وری تاکید کرد و گفت: متأسفانه در کشور ایران در زمینه‌های مختلف از جمله نیروی انسانی، جامعه شاغل، آب، برق، انرژی، علم، تحقیق و پژوهش و بسیاری از حوزه‌های دیگر بهره‌وری پایینی داریم.

وی با اشاره به پتانسیل عظیم یزد در راستای تامین برق از نور خورشید، ادامه داد: افزایش بهره‌وری و استفاده از امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، می‌تواند گام بلندی در پیشرفت و آبادانی کشور باشد که پیش پا افتاده‌ترین آن کاهش قیمت تمام‌شده برق است.

معاون حقوقی و مجلس اتاق ایران بیان کرد: بهره‌وری در درآمدهای نفتی و گازی نیز پایین است؛ از سال ۱۳۵۸ تا  پایان سال ۱۴۰۲ قریب به یک هزار و ۶۱۸ میلیارد دلار پول ناشی از فروش نفت و گاز گرفته‌ایم. یک صندوق توسعه ملی هم ایجاد کردیم که در حال حاضر هم موجودی صندوق صفر است.

عیدیان گفت: دنیا به ما می‌خندد؛ سازمان انرژی بین‌المللی بر این باور است که کشور ایران به واسطه منابع خدادادی نیازی به فروش نفت و گاز ندارد.

وی با اشاره با پایین بودن بهره‌وری در معادن گفت: هفت درصد معادن دنیا را در اختیار داریم اما با خام‌فروشی در واقع سرمایه خود را بر باد می‌دهیم.

عیدیان تصریح کرد: متأسفانه بهره‌وری در تحقیق و پژوهش هم پایین است. مقام معظم رهبری بر تحقیق و پژوهش تاکید دارند. 

وی گفت: ایران در کاربردی کردن علم در ردیف ۵۳ دنیا قرار دارد.  

عیدیان با تاکید بر ضرورت نظارت و حساسیت بیشتر در صرف بودجه اظهار کرد: دو میلیون میلیارد تومان بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۲ است. این را از مردم دریافت می‌کنیم تا مثلا ۳۰۴ هزار میلیارد تومان توسعه عمران انجام دهیم، که همه آن هم صرف نمی‌شود.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از