حالت تاریک
چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403
در قالب تور راهیان پیشرفت مطرح شد؛

افزایش 3 درصدی تولید فولاد کشور

افزایش 3 درصدی تولید فولاد کشور

تعدادی از خبرنگاران استان یزد در قالب طرح راهیان پیشرفت از نزدیک در جریان فرآیند تولید و همچنین مسائل زیست محیطی کارخانه فولاد آلیاژی ایران و طرح توسعه «یزد یک» این واحد تولیدی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، استان یزد به‌واسطه وجود بیش از 3 هزار و 600 واحد صنعتی و همچنین حدود 900 واحد معدنی جزو 5 استان صنعتی کشور محسوب می شود، استان یزد به‌تنهایی بیش از 17 درصد فولاد کشور و بیش از 50 درصد کاشی و سرامیک کشور را تولید می‌کند.

 تمام این داده‌های اقتصادی منجر شده در سال‌های اخیر موضوع آلایندگی هوا و محیط‌زیست برای مردم یزد دارای حساسیت بیشتری باشد و اخبار و اطلاعات مربوط به افتتاح و توسعه پروژه‌های صنعتی را با حساسیت بیشتری دنبال کنند.

*افزایش 3درصدی تولید فولاد کشور با افتتاح طرح توسعه فولاد آلیاژی «یزد یک»

در همین زمینه یکی از پروژه‌هایی که زمزمه‌های افتتاح آن مدت‌هاست در سطح استان و حتی کشور پیچیده و به‌صورت غیررسمی نیز افتتاح شده، طرح توسعه فولاد آلیاژی «یزد یک» است، پروژه‌ای با ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن انواع بیلت‌های آلیاژی و مهندسی که با افتتاح رسمی آن ظرفیت تولید فولاد کشور سه درصد افزایش می‌یابد و ظرفیت کلی فولادسازی شرکت فولاد آلیاژی ایران به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت؛ همچنین با بهره برداری از این واحد زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دراین واحد فراهم می شود.

به همین منظور اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد تعدادی از خبرنگاران استان یزد را در قالب طرح راهیان پیشرفت به بازدید از کارخانه فولاد آلیاژی یزد برد تا از نزدیک در جریان فعالیت این واحد تولیدی بزرگ ایران قرار گرفته و جواب سوالات مردم در زمینه دغدغه‌های زیست‌محیطی پاسخ داده شود.

افزایش 3 درصدی تولید فولاد کشور

 

*رعایت مسائل زیست محیطی در اولویت قرار دارد

 

حسین یارحسینی، رئیس واحد محیط‌زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران پس از بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی در جمع خبرنگاران حاضر و به سؤالات آنها در زمینه‌های محیط زیستی پاسخ داد.

 

وی در ابتدا با تأکید بر اینکه مسائل زیست‌محیطی در اولویت تمامی مدیران این واحد تولیدی قرار داشته و دارد اظهار داشت: حدود 8 درصد از سرمایه گذاری اولیه این واحد تولیدی مرتبط با حوزه کنترل آلاینده‌ها بوده و سالانه ۸۰ میلیارد تومان برای  تجهیزات زیست محیطی این واحد فولادی هزینه می‌شود.

 

یارحسینی با اشاره به اینکه مسائل زیست‌محیطی به‌صورت 24 ساعته و بدون لحظه‌ای توقف در حال بررسی و پایش است تصریح کرد: این اقدام به‌وسیله نصب سنسورهای آنلاین در دودکش‌های این واحد انجام شده که باعث شده به‌صورت 24 ساعته میزان آلایندگی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 

وی در ادامه به موضوع مصرف آب در این واحد تولیدی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تمام ارکان این واحد تولیدی قدر قطره‌قطره های آب را می‌دانند و به‌وسیله سیستم تصفیه و پالایشی که نصب شده آب مصرفی در این واحد پس از استفاده، مجدداً در فرایندی قرار گرفته و مورداستفاده قرار می‌گیرد و حتی برای آبیاری فضای سبز 400 هکتاری این مجموعه نیز از آبی که در مجموعه مورداستفاده قرار می‌گیرد استفاده شده است.

 

رئیس واحد محیط‌زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران در پایان صحبت‌های خود با نشان‌دادن فیلترهای مورداستفاده در این واحد تولیدی گفت: تمام فرایند تولید این واحد تولیدی شفاف و در دسترس تمام کارشناسان و مدیران محیط‌زیست قرار دارد و به‌صورت شبانه‌روزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که کمترین آسیب زیست‌محیطی از این واحد تولیدی ایجاد می‌شود.

 

افزایش 3 درصدی تولید فولاد کشور

 

*یزد قطب تولید فولاد کشور

 

در حاشیه این بازدید محمدکاظم صادقیان، مدیرکل صمت استان یزد در جمع خبرنگاران حاضر و با تأکید بر اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران سهم بسیار بزرگی در تولید انواع فولاد آلیاژی دارد، اظهار کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران از پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های فولاد آلیاژی دنیا با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع فولادهای آلیاژی مشتمل بر ۴۴۰ گرید فولادی است.

 

وی ادامه داد: با بهره‌برداری رسمی از طرح توسعه فولاد آلیاژی «یزد یک» استان یزد به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد در کشور تبدیل می‌شود.

 

توضیح این نکته نیز لازم است که فولاد آلیاژی با فولاد ساختمانی تفاوت چشمگیری دارد به‌نحوی‌که در شرکت فولاد آلیاژی، انواع فولادهای آلیاژی تولید می‌شود و تولیدات این مجموعه کاملاً بر اساس نیاز مجموعه‌ها و واحدهای تولیدی تخصصی کشور است به همین دلیل اکثر تولیدات این کارخانه در محصولات این شرکت در صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد، به دلیل همین کاربرد است که جنس تولیدات واحد فولاد آلیاژی به‌صورت کلی با واحدهای فولاد ساختمانی تفاوت دارد و قابل‌مقایسه نیست و شاید به همین دلیل باشد که بهره‌برداری کامل از خط توسعه فولاد آلیاژی «یزد یک» به علت تحریم‌ها 13 سال طول کشید تا کشور عزیزمان نتواند بسیاری از نیازهای خود را برآورده کند.

 

شایان‌ذکر است:  خط توسعه فولاد آلیاژی «یزد یک» دارای کوره ۱۰۰ تنی قوس الکتریکی با سه الکترود ۶۰۰ میلی‌متر از جنس کربن جهت تأمین دمای ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد است. این کوره با آهن اسفنجی و آهن‌قراضه به‌عنوان مواد اولیه تأمین می‎شود و در ادامه با ترکیب مواد فرا آلیاژی و فعالیت‌های ریخته‎گری، انواع فولادهای آلیاژی با گریدهای مختلف که بعضاً برای اولین‌بار در حال تولید است و کشور را از واردات آنها بی‌نیاز می‎کند،  ارائه می‎دهد. البته بخشی از این گریدهای آلیاژی به جهت‌بخش نورد و وایر مصرف و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‎شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از