حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
نانوایان چه انتظاراتی دارند؟

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

در کشور ایران اسلامی باید به گونه‌ای رفتار شود تا هم‌زمان با پیشرفت و افزایش رفاه مردم، رضایتمندی افراد در شغل‌های مختلف نیز حاصل شود؛ این مهم وقتی محقق خواهد شد که تصمیم‌گیری‌های کلان با بررسی‌های همه‌جانبه صورت گیرد.

به گزارش «یزدرسا»؛ نانوایان قشر زحمت‌کشی در جامعه هستند که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده‌اند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مشکلات مالی و مقرون‌به‌صرفه نبودن این شغل پر زحمت اشاره کرد. بنا به عقیده برخی نانوایان، از سال قبل، برنامه نانینو نیز، بدون در نظر گرفتن تمام جوانب اجرایی اجرا شده و با مشکلات زیادی همراه بوده است.

برنامه‌ی نانینو با هدف جلوگیری از تخلفاتی مانند استفاده مکرر از یک کارت در یک روز و پیشگیری بروز چنین رفتارهایی بود؛ اما به دلیل ناتوانی این سامانه در تشخیص چنین مواردی، نانوایان به‌عنوان متخلفین شناخته شده و سهمیه‌ی آن‌ها به‌عنوان جریمه کاهش یافته است.

اگرچه این طرح می‌تواند شفافیت بیشتری را به همراه داشته باشد، اما این برنامه باعث پیش آمدن مشکلات برای نانوایان شده است. چند ماه از شروع اجرای این برنامه گذشته و بیشتر نانوایان از نحوه‌ی اجرای آن شکایت دارند و با مشکلاتی همچون عدم تهیه زیرساخت‌های لازم، نبود پشتیبانی مناسب، قطعی مکرر اینترنت و در دسترس نبودن دستگاه‌های خودپرداز مواجه شده‌اند.

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

فرهاد شاطر غرابی، رئیس سابق اتحادیه نانوایان استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: سامانه نانینو قرار بود به کمک رفاه هرچه بیشتر، جلوگیری از بروز تخلف و نظم در عرضه نان بیاید؛ اما باعث بروز مشکلاتی شده است.


وی با بیان اینکه سامانه نانینو باعث نارضایتی مردم، نانوایان و کارگران نانوایی شده است، گفت: در برخی موارد افراد درخواست تعداد بالای نان دارند؛ اما ازآنجایی‌که فروش تعداد بالای نان باعث اختلال در گرفتن سهمیه آرد توسط نانوا می‌شود، نانوا مجبور است با محدودیت تعداد نان و کارت‌های مختلف نان را به دست مشتری برساند که این باعث نارضایتی افراد می‌شود.


رئیس سابق اتحادیه نانوایان استان یزد تصریح کرد: راه در رو از مشکلات موجود، آن است که دولت یارانه افراد را مستقیم به خودشان پرداخت و قیمت آرد و نان را آزاد کند تا هم جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شود و هم این نارضایتی‌‌ها به حداقل برسد.

 

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

سید علیرضا عراقی، رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد همچنین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: اصلی‌ترین دغدغه نانوایان در شهر یزد علاوه بر مشکلاتی که با راه‌اندازی سامانه نانینو با آن مواجه هستند، نرخ نان است.


وی در رابطه با سامانه نانینو و مشکلاتی که به وجود آورده است، گفت: نانینو به‌صورت سیستماتیک و هوشمند اوضاع را رصد می‌کند و دیگر کاری به این ندارد که فرد خانواده پر جمعیت دارد و یا مهمان دارد؛ در هر صورت خرید تعداد بالای نان را به‌عنوان تخلف ثبت می‌کند که این مسئله باعث نارضایتی مردم و نانوا شده است.

 

عراقی پیشنهاد کرد: نظارت باید مردمی، عینی و ملموس باشد؛ نه اینکه سامانه‌ای و سیستمی باشد؛ چراکه نمی‌تواند خلاف یا غیر خلاف را تشخیص دهد؛ هرچند برای حل آن راهکارهایی چون اجبار مردم به خرید با چند کارت عابر بانک متفاوت و در چند نوبت و یا مراجعه به فرمانداری‌ها و نامه‌نگاری ارائه شده است.


وی با اشاره به اینکه جدای از نانینو که مشکلاتی به وجود آورده است، گفت: در حال حاضر، اگر نرخ درستی از نان ارائه شود، کسی به دنبال تخلف نخواهد رفت.


رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد تصریح کرد: با احتساب یارانه‌ای که دولت می‌دهد، باز هم مخارج اجاره، برق، آب، خمیرمایه و حقوق کارگر نانوایی بالا بوده و فعالیت در این حرفه توجیه اقتصادی ندارد؛ این در شرایطی است که ساعت کاری روزانه بیش از ۱۰ ساعت برای نانوا رقم می‌خورد.


وی با تأکید بر اینکه حقوق پایین علی‌رغم ساعت کاری و زحمت بسیار باعث دلسردی نانوایان شده است، گفت: بایستی در این زمینه راهکارهای اساسی در نظر گرفته شود.


عراقی ادامه داد: نانوا هیچ‌گاه درخواست افزایش نرخ نان به‌صورت غیرمنطقی را نمی‌دهد؛ عدد نامعقول نمی‌خواهیم، اما انتظار داریم حرف نانوایان شنیده و دردهای آنان به گوش مسئولان رسانده شود.

 

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

سید محمدرضا مدرسی، فرماندار یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» عنوان کرد: در سال جاری نرخ جدید و همسان‌سازی شده نان در یزد اعمال شد؛ همچنین علاوه بر قیمت نانی که مردم می‌خرند، ۳۰ درصد هم به‌عنوان مبلغ حمایتی به آن‌ها کمک و به حساب آن‌ها واریز می‌شود.


وی با بیان اینکه قرار نیست بیش از این نرخ نان افزایش یابد، گفت: نرخ اعلام شده در سال جاری با در نظر گرفتن همه هزینه‌هایی که نانوا دارد، در نظر گرفته شده است.


مدرسی افزود: ضمن اینکه جمع‌بندی قیمت نان با نظر اعضای اتحادیه نانوایان و آنالیزهایی که ارائه داده‌اند، بوده و این‌گونه نیست که پشت درهای بسته قیمت‌گذاری شود.

انعطاف در قوانین به نفع مردم و نانوایان

به نظر می‌رسد برای رضایت نانوایان، این قشر زحمت‌کش، لازم است تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده شود. راه‌های مختلفی برای جلب رضایت آنان وجود دارد؛ به گونه‌ای که نه سیخ بسوزد و نه کباب. مثلا مواردی چون عدم رعایت شأن و شرافت برخی نانوایان در جریان بازرسی‌ها، باعث ناراحتی آنان می‌شود‌.


اما در سطح کلان، ساعت کاری طولانی‌مدت و طاقت‌فرسا، نداشتن خدمات رفاهی، حقوق پایین از جمله اظهارات نانوایان است که آنان را از این شغل دلسرد کرده است و خودمانی بنویسیم که مسئولان باید تا حد ممکن، هوای این قشر زحمت‌کش را داشته باشند.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از