حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

نگاه منتظر کودکان بی‌سرپرست به آغوش گرم سیمرغ‌ها

نگاه منتظر کودکان بی‌سرپرست به آغوش گرم سیمرغ‌ها

فرزندخواندگی یکی از راهکارهایی است که باعث می‌شود تا کودک در این محیط گرم خانوادگی، نه تنها محبت و توجه می‌بینند، بلکه فرصت دارند تا با الگوهای مثبت زندگی آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، کودکان بی‌سرپرست در زمره آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه ما قرار دارند، این کودکان معصوم، به دلیل از دست دادن والدین، مشکلات خانوادگی، فقر، یا عدم توانایی والدین در نگهداری از آن‌ها، از حمایت و محبت خانوادگی محروم شده‌اند و این وضعیت نه تنها آن‌ها را از تجربه لحظات ساده‌ای همچون شب‌نشینی‌های خانوادگی و آغوش گرم مادرانه محروم می‌کند، بلکه آینده‌شان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

فرزندخواندگی یکی از راهکارهایی است که باعث می‌شود تا کودک در این محیط گرم خانوادگی، نه تنها محبت و توجه می‌بینند، بلکه فرصت دارند تا با الگوهای مثبت زندگی آشنا شوند، تحصیل کنند و مهارت‌های اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنند. 

برای خانواده‌های پذیرنده، فرزندخواندگی تنها یک مسئولیت نیست، بلکه یک موهبت است، آن‌ها لذت تجربه پرورش یک کودک، دیدن رشد و تکامل او، و شنیدن صدای خنده‌های شیرینش را به دست می‌آورند و این خانواده‌ها می‌توانند پیوندهای عاطفی عمیق و مستحکمی با کودک ایجاد کنند که تمامی اعضای خانواده را به هم نزدیک‌تر می‌کند. 

اما برای اینکه این مسیر هموار شود، وجود قوانین و مقررات دقیق و حمایتی ضروری است، این قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شوند که حقوق و منافع کودکان در اولویت قرار گیرد و روند فرزندخواندگی به صورت شفاف و منصفانه انجام شود.

در ایران، قوانین مربوط به فرزندخواندگی به تازگی به‌ روزرسانی شده‌اند تا فرآیند پذیرش کودک ساده‌تر و سریع‌تر شود، اما همچنان چالش‌هایی وجود دارد که نیاز به توجه و اصلاح دارد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه فرزندخواندگی، اطمینان از صحت اطلاعات و شفافیت در فرآیند پذیرش است، باید اطمینان حاصل شود که خانواده‌های پذیرنده واجد شرایط مناسب برای نگهداری و تربیت کودک بوده و همچنین کودکانی که برای فرزندخواندگی معرفی می‌شوند، واقعاً نیازمند این حمایت هستند که نظارت مستمر بر خانواده‌های پذیرنده نیز می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کودکان کمک کند و از سوء استفاده یا غفلت احتمالی جلوگیری کند.

نگاه منتظر کودکان بی‌سرپرست به آغوش گرم سیمرغ‌ها

*مباحث قضایی و هویتی علت عدم واگذاری برخی فرزندان بهزیستی استان یزد

 

عباس متولی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به شایع‌ترین دلایل رد و یا به نتیجه نرسیدن یک درخواست فرزندخواندگی اظهار کرد: زوجین باید واجد شرایط قانونی و مواردی که دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی کشور بر آن تاکید کرده است، باشند و در غیر اینصورت پرونده درخواست فرزندخواندگی برای آن‌ها تشکیل نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تعداد فرزندان قابل واگذاری سازمان بهزیستی بسیار کم بوده، افزود: با توجه به اینکه این استان نسبت به سایر استان‌ها فرزندخیز نیست، متاسفانه نمی‌توانیم پاسخگوی بسیاری از خانواده‌ها باشیم.

 

وی ادامه داد: اولیت‌بندی و انتخاب خانواده‌ها براساس امتیازات کسب شده در مصاحبات و فرم خوداظهاری آنان است، و برهمین اساس نیز پرونده فرزندخواندگی ادامه داشته و یا بسته خواهد شد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد با بیان اینکه استان یزد تعداد فرزندان قابل واگذاری بسیار کمی دارد، تصریح کرد: بخشی از فرزندانی که تحت حمایت اداره کل بهزیستی استان یزد هستند قابل واگذاری در قالب فرزندخواندگی نیستند و دلایلی همچون مباحث هویتی و قضائی در این پرونده‌ها وجود دارد.

 

وی ادامه داد: مهمترین دلیلی که باعث می‌شود برخی از پرونده‌های فرزندخواندگی در این استان به نتیجه نرسد این است که تعداد فرزندانی که در قالب فرزندخواندگی قابل واگذاری هستند نسبت به تعداد متقاضیان بسیار کم بوده و در طول سنوات گذشته تلاش شد تا این موضوع ساماندهی شود.

 

متولی‌پور با اشاره به اینکه قوانین موجود در خصوص فرزندخواندگی بسار خوب عمل کرده است، تصریح کرد: ضعف قانونی در این راستا وجود ندارد و قوانین موجود نیز به صلاح و مصلحت کودک و در راستای اهمیت و اولویت سلامت روان، سلامت جسم کودک و بحث هویتی وی است.

 

*نگاه منتظر کودکان بی‌سرپرست به آغوش سیمرغ‌ها

 

وی افزود: طرح «خانواده میزبان» یکی از طرح‌های مترقی در حوزه فرزندخواندگی است، که در این طرح زوجین و خانواده‌ها میزبان یکی از فرزندان سازمان بهزیستی بوده و تا زمان تعیین تکلیف کودک، این فرزند در خانواده میزبان به عنوان مهمان زندگی خواهد کرد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد ادامه داد: در این طرح مباحث قانونی مانند مباحث فرزندخواندگی آنگونه وجود ندارد و سازمان بهزیستی در راس می‌تواند در این زمینه ورود کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی با اشاره به طرح «در آغوش سیمرغ» ادامه داد: در این طرح فرزندان بی‌سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد که دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی خفیف هستند و در مراکز نگهداری می‌شوند، به عنوان فرزندخوانده، امین موقت و مهمان به خانواده‌ها واگذار می‌شوند و در زمینه هزینه‌های درمان، اداره کل بهزیستی استان یزد همراه با مشاور و مددکاران این اداره‌کل در کنار خانواده به صورت کامل هستند.

 

متولی‌پور با بیان اینکه طرح «در آغوش سیمرغ» فرصتی به کودک معلول می‌دهد که بتواند برای مدتی کوتاه و یا همیشه، براساس شرایط خانواده، داشتن خانواده را تجربه کند، عنوان کرد: این آرزوی اداره کل بهزیستی استان یزد است که فرزندان معلول این اداره کل بتوانند آغوش گرم خانواده را تجربه کنند، که البته این مهم با همراهی مردم عزیز دارالعباده و دارالعلم یزد و همچنین با رعایت یک سری پیش‌شرط‌ها انجام می‌شود.

نگاه منتظر کودکان بی‌سرپرست به آغوش گرم سیمرغ‌ها

*حمایت از کودکان بی‌سرپرست؛ حفاظت از سرمایه انسانی جامعه 

 

در نهایت، بیایید تصور کنیم که هر کودک بی‌سرپرست، با چشمانی پر از امید و قلبی پر از عشق، منتظر است تا دستی از محبت به سوی او دراز شود و او را به آغوش گرم خانواده‌ای پذیرا ببرد، این کودکان سزاوار بهترین‌ها هستند و با فرزندخواندگی، می‌توانیم به آنها نشان دهیم که هنوز در این جهان، مهربانی و عشق جایی دارند.

 

فرزندخواندگی یک اقدام انسانی و مهربانانه است که می‌تواند زندگی کودکان بی‌سرپرست را بهبود بخشد و به آن‌ها امید و آینده‌ای روشن‌تر بدهد، با ایجاد و اجرای قوانین حمایتی و فراهم کردن امکانات لازم، می‌توانیم به این کودکان کمک کنیم تا در محیطی امن و محبت‌آمیز رشد کنند و به اعضای مفید و موفق جامعه تبدیل شوند؛ حمایت از کودکان بی‌سرپرست و فرزندخواندگی نه تنها وظیفه انسانی ماست، بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای بهتر برای همه ما است. 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از