حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر
در گفتگو با بانوی المپیکی یزد مطرح شد:

بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر

مبینا فلاح اولین بانوی ورزش استان یزد است که به المپیک ورزشی جهان راه یافته و نمونه‌ای از بانوی موفق ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نه تنها تحولی عمیق در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور به وجود آورد، بلکه فرصتی بی‌نظیر برای زنان ایرانی فراهم کرد تا در عرصه‌های مختلف، به ویژه ورزش، بدرخشند. این انقلاب به زنان این امکان را داد که صدای خود را بلند کنند و در جامعه‌ای که به آن‌ها محدودیت‌های زیادی تحمیل می‌شد، به دنبال آرزوهای خود بروند.

امروزه، زنان ایرانی در میادین ورزشی ملی و بین‌المللی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. آن‌ها نه تنها نماینده‌ای از توانمندی‌های خود هستند، بلکه نماد امید و الهام برای نسل‌های آینده نیز به شمار می‌آیند.

این موفقیت‌ها نتیجه‌ عزم و اراده‌ قوی زنان ایرانی است که با وجود چالش‌ها و موانع، همواره در پی تحقق رویاهای خود بوده‌اند. انقلاب اسلامی به آن‌ها این قدرت را داد که در عرصه‌های مختلف، از جمله ورزش، به عنوان پیشگامان تغییر و پیشرفت شناخته شوند و به جهانیان نشان دهند که زنان ایرانی می‌توانند در هر زمینه‌ای درخشان باشند. مبینا فلاح یکی از بانوان یزدی است که با تلاش و پشتکار خود و با مدال‌آوری در مسابقات جهانی و حضور در المپیک، با تلاش و پشتکار خود نشان داده‌ است که هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیشرفت وی شود. در ادامه مصاحبه «یزدرسا» با این بانوی موفق را همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش می‌خوانید:

بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر

*یزدرسا: لطفاً درباره مسیر موفقیت خود و چالش‌هایی که در این راه با آن‌ها مواجه شدید، توضیح دهید.

فلاح: ۱۰ سال است که در رشته تیراندازی با کمان کار می‌کنم. طی این ۱۰ سال در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی حضور پیدا کردم. بالای ۴۰ مقام داخل کشور دارم. جدای از تلاش خودم، خانواده، دوستان و مربیانم به من کمک کرده‌اند تا به موفقیت برسم. از جمله چالش‌های مهمی که ورزشکاران این رشته در استان یزد با آن مواجه هستند، نداشتن سایت حرفه‌ای برای تمرین این رشته ورزشی و همچنین نداشتن حامی مالی است.

*یزدرسا: چه عواملی به شما کمک کرد تا به موفقیت‌های کنونی دست یابید؟

فلاح: در موفقیت یک ورزشکار همراهی خانواده و مسئولان در عرصه ورزش چه در حوزه استانی و چه در حوزه کشوری و فدراسیون دست به دست هم می‌دهد و مهم‌تر از آن حامیان مالی صنایع که پای کار آمدند اهمیت دارد؛ اینها می‌توانند نقش مؤثری در موفقیت استان در ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی داشته باشند.

اگر بتوان از ظرفیت صنایع استفاده کرد، ورزشکاران حرفه‌ای مسیر هموارتری را برای رسیدن به موفقیت خواهند داشت.

خانواده نقش مهمی در موفقیت افراد دارد. با اعتماد، همراهی، تشویق و حمایت آن‌ها می‌توان گام‌های بلند و استواری را به سوی موفقیت برداشت.

دوستان و خانواده من دوست داشتند که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش بدرخشم و در این راه مرا یاری دادند.

برای شخص بنده در مرحله اول خانواده، بعد مربی و باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن بافق را در موفقیت خود دخیل می‌دانم.

*یزدرسا: آیا لحظه‌ای در زندگی‌تان بوده که احساس کرده‌اید باید تسلیم شوید؟ چگونه بر آن غلبه کردید؟

فلاح: موفقیت به راحتی به دست نمی‌آید؛ وقتی فردی در مسیری قرار می‌گیرد و هدفی بزرگ برای خود ترسیم می‌کند، قاعدتاً مسیر هموار نیست و با فراز‌ و نشیب‌هایی مواجه خواهد شد. احتمال دارد در مسیر خسته شده و بخواهد دست از تلاش بکشد اما با صبوری، تحمل و تلاش مضاعف قطعاً می‌تواند به آنچه می‌خواهد دست یابد.

*یزدرسا: چه عادات یا روال‌های روزانه‌ای به شما کمک کرده‌ تا به موفقیت برسید؟

فلاح: سحرخیزی، امیدواری، نگرش مثبت، خستگی‌ناپذیری، تلاش مداوم و اعتقاد به اینکه اتفاقات خوبی رقم می‌خورد از جمله عادت‌های روزانه بنده است که سعی می‌کنم آن‌ها را حفظ کنم.

*یزدرسا: چگونه بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تعادل برقرار می‌کنید؟

فلاح: خواه‌ناخواه انجام ورزش حرفه‌ای بر زندگی شخصی و دیگر امورات تأثیرگذار است. البته تلاشم این است که زندگی‌ام را به ورزش خلاصه نکنم و در کنار آن به تحصیل و شغل خود ادامه دهم.

به‌ نظرم با یک برنامه‌ریزی می‌توان تمام امور را مدیریت کرده و زندگی را به نحوی گذراند که در کنار ورزش حرفه‌ای به دیگر علائق نیز توجه شود.

بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر

*یزدرسا: آیا تجربه‌ای از شکست یا ناکامی دارید که به شما درس‌های مهمی داده باشد؟

فلاح: همیشه اعتقاد داشته‌ام که این شکست‌ها هستند که زمینه پیروزی را فراهم می‌آورند. با درس گرفتن از شکست‌ها قطعاً راه پیروزی هموارتر خواهد بود.

در بازی‌های آسیایی، در یک قدمی مدال بودم اما متأسفانه از آن بازماندم. نه مدال، نه پاداش و نه سهمیه المپیک؛ به هیچ کدام دست نیافته و عملاً یک سال از برنامه عقب افتادم. مجبور شدم تلاش خود را مضاعف کنم.

در بازی‌های قهرمانی تایلند هم در چند قدمی مدال، بازمانده و مقام چهارم انفرادی را کسب کردم و نتوانستم سهمیه المپیک را بگیرم.

همه این موارد برای هر ورزشکاری سخت و تلخ است؛ اگر قرار بر نا امیدی بود، پرونده ورزشی من شکست‌خورده بسته می‌شد؛ اما از شکست نهراسیده و ادامه دادم.

با تلاش، تحمل و صبوری ادامه مسیر دادم و هر روز برای هدف خود سختی‌ها را متحمل شدم؛ در نهایت مسابقات جهانی خردادماه موفق به کسب مدال نقره شده و توانستم سهمیه المپیک را کسب کرده و اولین بانوی ورزش استان یزد باشم که در المپیک حضور پیدا می‌کند.

*یزدرسا: چه انگیزه‌ای شما را به ادامه مسیر و تلاش بیشتر ترغیب می‌کند؟

فلاح: هر موفقیت بزرگی که به دست آوردم با موج عظیمی از خوشحالی و تشویق‌های مردم همراه بود.

اینکه مردم سرزمینم با هر برد و موفقیت ورزشکاران شاد می‌شوند و همچنین پرچم کشور ما در میان دیگر کشورها بالا می‌رود؛ این‌ها همه مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که دوست دارم ادامه داده و در بالا بردن پرچم کشور و خوشحالی مردم سهم داشته باشم.

*یزدرسا: چه توصیه‌ای برای افرادی که می‌خواهند در رشته ورزشی شما فعالیت کنند، دارید؟

فلاح: رشته تیراندازی با کمان شاید در نگاه اول رشته‌ای ساده و راحت به نظر بیاید اما یک رشته استقامتی - قدرتی است. شما در یک مسابقه باید نزدیک ۱۰ ساعت روی پا ایستاده و بدون استراحت مناسب به رقابت بپردازید.

رشته تیراندازی با کمان، رشته‌ای سنگین، پر خرج و سختی است؛ اگر کسی عزم جدی و اراده‌ای قوی دارد، در این رشته قدم گذاشته و ادامه مسیر دهد و اگر عزم و اراده و خستگی‌ناپذیری را در خود نمی‌بیند، وقت خود را در این رشته تلف نکند.

ایران در رشته تیراندازی با کمان از لحاظ سطحی با کشورهای اول دنیا فاصله دارد اما این فاصله به قدری نیست که توانایی کسب مدال و موفقیت جهانی نداشته باشیم. باید در این مسیر تلاش و همت به خرج داده تا به موفقیت برسیم.

*یزدرسا: آیا برنامه‌ای برای آینده خود دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟

فلاح: برنامه من برای آینده حضور در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس و بازی‌های آسیایی ژاپن است که تلاش می‌کنم تا در این مسابقات به نتایج خوبی دست یابم.

بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر

*یزدرسا: چه توصیه‌ای برای دختران جوان ایرانی دارید؟

فلاح: دختران ایران توانمند هستند و ضرورت دارد این باور در دختران ایران تقویت شود. اگر هر دختری در ابتدای مسیر تحصیلی، ورزشی و ... که انتخاب کرده است، برای رسیدن به هدف خود برنامه‌ریزی کرده و تلاش به خرج دهد و تمرکز خود را برای رسیدن به هدف بگذارد، قطعاً موفق خواهد شد. بالاخره هر کاری سختی‌ها دارد اما در سایه مبارزه با سختی‌ها است که اتفاق‌های خوب در زندگیمان رخ می‌دهد.

*یزدرسا: مخالفان حجاب بر این باورند که حیا و پوشش برای دختران ایرانی ایجاد محدودیت می‌کند؛ نظر شما چیست؟

فلاح: حیا و پوشش برای دختران ایران نه تنها محدودیت نیست؛ بلکه یک شخصیتی قوی را از دختران ما می‌سازد. وقتی در میادین بین‌المللی دختران با پوشش حضور پیدا می‌کنند؛ در واقع ضمن نشان دادن فرهنگ و اعتقاد ما ایرانی‌ها این پیام را به دنیا مخابره می‌کنند که حجاب محدودیتی با خود ندارد، و می‌توان در سایه حجاب و امنیتی که به دنبال دارد، ورزش را دنبال کرد و به مقام‌های بالا دست یافت‌.

*یزدرسا: به نظر شما، چه تفاوت‌هایی بین زندگی زنان در کشورهای غربی و ایران وجود دارد؟

فلاح: تفاوت‌هایی که می‌توانیم بین زندگی زنان در کشورهای غربی و ایران بیان کنیم، توجه اسلام به زن است. جایگاه والا و امنیتی که بانوان در ایران نسبت به بقیه کشورها دارند، متفاوت است.

بانوان ایرانی خیلی راحت می‌توانند به جایگاه مدنظر خود دست یابند؛ در کشور ما تبعیض جنسیتی نسبت به دیگر کشورها خیلی کم است. اگر بانویی توانمند باشد، می‌تواند برای خود مسیر موفقیت ترسیم کرده و برای رسیدن به خواسته خود تلاش کند.

ویژه برنامه‌های مختلفی که در صدا و سیما به توانمندی بانوان می‌پردازد، تلاش می‌کند تا برای دختران جامعه الگوسازی کرده و آنان را به سمت پیشرفت و درخشش سوق دهد.

دولت برنامه‌های مختلفی برای باور داشتن بانوان در جامعه و هموارسازی مسیر موفقیت آنان تدارک دیده است؛ اینها از جمله مواردی است که شاید در کشورهای غربی به آن پرداخته نمی‌شود.

بالابردن پرچم کشورم مهم‌ترین انگیزه‌ ادامه مسیر

*یزدرسا: آیا تجربه‌ای از زندگی یا کار در کشورهای غربی دارید؟ چگونه این تجربه‌ها بر دیدگاه شما تأثیر گذاشته‌اند؟

فلاح: تجربه زیادی در زمینه زندگی در کشورهای غربی نداشته‌ام؛ اما طی سفرهایی که به این کشورها صورت گرفت، ندیده‌ام که بانوان جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. یعنی این‌طور نبوده که بخواهند اهمیت ویژه‌ای قائل شده و یا برنامه‌ای خاص بانوان وجود داشته باشد.

بالاخره زن و مرد تفاوت‌هایی دارند و نیاز است که دولت‌مردان با توجه به این تفاوت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

*یزدرسا: نقش زنان در پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فلاح: از دیدگاه بنده، اگر بخواهم فقط در عرصه ورزش مقایسه قبل و بعد از انقلاب داشته باشم؛ تعداد داوران و مربیان زن، مربیانی و داورانی که در سطح جهانی خوش درخشیده‌اند، افزایش یافته است.

بانوان مدال‌آور در سطح بین‌المللی و المپیک آمار چشمگیری نسبت به پیش از انقلاب اسلامی دارند. مشت نمونه خروار است؛ همه اینها نشان‌دهنده رشد بانوان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه ورزش، زیر سایه انقلاب اسلامی است.

*یزدرسا: به نظر شما، چگونه می‌توان نقش زنان را در تحکیم بنیان خانواده تقویت کرد؟

فلاح: بانوان در جامعه حین ایفای نقش مادری و همسری می‌توانند هم‌زمان هم در حیطه خانواده و هم در جامعه موفق عمل کنند. در این مسیر باید از الگوهایی چون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تأسی جویند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از