حالت تاریک
چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403
نیم‌نگاهی کوتاه به سالی که گذشت؛

تیر 1402 یزد در یک نگاه

تیر 1402 یزد در یک نگاه

در این روز‌های پایانی سال مرور روز‌های خوب و بد تیرماه ۱۴۰۲ و یادآوری اتفاقات مهم آن به ما این فرصت را می‌دهد تا با کمی درنگ و تأمل به تابستانی که گذراندیم نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، پس از مروری بر آنچه که در بهار ۱۴۰۲ گذشت، اینبار به سراغ رویدادهای مهم دو ماه گرم سال یعنی تیر و مرداد می‌رویم تا کم‌کم وقایع خوب و بد تابستان ۱۴۰۲ را به یاد آوریم.

*شروع طوفانی تیرماه ۱۴۰۲

تیرماه ۱۴۰۲ شروعی طوفانی داشت و در اولین روز از این ماه غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد از احیا  ۱۷ واحد تولیدی در یزد خبر داده و گفته بود: طی یک سال گذشته ۱۷ واحد تولیدی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی این استان احیا شده‌اند.

این خبر یعنی صدها کارگر یزدی به محیط کار برگشته‌اند و سفره آن‌ها بیش از گذشته رنگین‌تر است.

در همان روز و بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور اعلام شده بود که یزد نرخ رشد جمعیتی بالاتر از سطح جانشینی دارد. 

تیر 1402 یزد در یک نگاه

در این گزارش آمده بود: سطح جانشینی جمعیت برابر با ۲.۱ است و تنها چهار استان سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان و خراسان جنوبی دارای نرخ رشد جمعیتی بالاتر از ۲.۱ هستند.

 

و جالب است بدانید که برای جایگزینی طبیعی جمعیت، لازم است هر زن در بازه سنی باروری، ۲.۱ تا ۲.۲ فرزند به دنیا بیاورد؛ که به این موضوع سطح جانشینی گفته می‌شود و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، این رقم در دهه ۶۰ و در ایران ۶.۸ درصد بود ولی در سال‌های اخیر این شاخص به زیر ۲ رسیده است که زنگ خطری برای بحران جمعیتی کشور است.

 

در این روز نیز اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان یزد، استان یزد جزء پنج استان برتر و فعال در حوزه قرآنی معرفی شد.

 

در همین تاریخ بود که دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر یزد در جمع اصحاب رسانه از راه‌اندازی اولین کمپ ماده ۱۶ استان تا شهریور ماه خبر داده و گفته بود: هم اکنون ۱۷ کمپ بخش خصوصی یا به اصلاح کمپ ماده ۱۵ در استان داریم که یک مورد از آنها ویژه بانوان است و کمپ ماده  ۱۶ استان نیز تا دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

 

رئیس پلیس راهور نیز در این تاریخ گفته بود که ۷۰ درصد از تصادف‌های استان مربوط به موتورسیکلت می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون ۶۱ درصد از متوفیان تصادفات، موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند.

 

دو تیر ماه متاسفانه با خبر «تصادف اتوبوس یزد به تهران در محور قدیم قم – تهران، ۲ کشته و ۲۲ مصدوم بر جای گذاشت.» شروع شد و در دقایق پایانی این روز نیز دو موتورسوار که برای شرکت در مسابقه غیررسمی و غیراستاندارد حرکات نمایشی و سرعت موتورسواران سنگین شرکت کرده بودند دچار حادثه شده و به دلیل شدت جراحت فوت کردند.

 

در روز سوم تیرماه نیز محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از بازگشت قطارهای ترنست یزد _ تهران به مسیر خبر داده بود.

 

*یوز آسیایی با تلف شدن «هومینو» در استان یزد منقرض شد

 

در همین تاریخ نیز مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از تلف شدن تنها یوزپلنگ استان یزد خبر داده و گفته بود: «هومینو» تنها یوزپلنگ یزدی ها تلف شد.

 

این خبر به معنای انقراض کامل یوزپلنگ ایرانی در استان یزد بود و شاید غم این انقراض همواره بر دل مادر طبیعت و ایران بماند و هیچگاه پاک نشود.

تیر 1402 یزد در یک نگاه

در ۶ تیرماه نیز مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از حل مشکل ثبتی قریب ۷ هزار ملک در نقاط مختلف استان خبر داده و اظهار کرده بود: ا تصمیمات شایسته شورای حفظ حقوق بیت المال استان و مدیریت قابل تقدیر ریاست این شورا مشکلات ثبتی ۵۵۰۰ ملک در اکرمیه یزد ، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ قطعه در بافق، در زارچ ۳۷۳ ملک، در اشکذر بیش از ۵۰۰ ملک و همچنین در میبد و اردکان حل شده است.

وی ادامه داده بود: امیدواریم مشکلات ملکی استان که به اذعان برخی مسئولان دلیل اصلی ۷۰ درصد پرونده های محاکم قضایی است با مستندسازی و انجام کاداستر ، هرچه سریعتر حل شود.

در همین تاریخ نیز پسران یزدی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکواش نیمی از سهمیه بازیکنان اعزامی تیم ملی به مسابقات آسیایی را کسب کنند و نام آن‌ها در این لیست خوش بدرخشد.

در هفتم تیرماه نیز مهران فاطمی از جلوگیری از ۶ هزار سقط جنین در استان یزد با همکاری سپاه الغدیر و مراکز بهداشت و درمان تحت عنوان «نجات فرزندان سقط» خبر داده بود.

در تاریخ نهم تیرماه ۱۴۰۲ حرازی‌زاده، مدیرعامل وقت جمعیت هلال‌احمراستان یزد از افزایش حوادث کوهستانی در یزد خبر داده و بیان کرده بود که با توجه به شرایط منطقه کوهستانی یزد و شهرستان‌های استان، حوادث متعددی برای کوهنوردان در این روزها رخ می‌دهد.

*بیش از ۱۰۰ صفحه بلاگرها و عکاسان در یزد مسدود شد

در تاریخ یازدهم تیرماه بیش از ۱۰۰ صفحه بلاگرها و عکاسان در یزد مسدود شد. در متن این خبر آمده بود: با تشکیل کارگروه مشترک متشکل از پلیس و دادستانی ، طی هفته‌های اخیر بیش از  ۱۰۰ صفحه مروج برهنگی و کشف حجاب متعلق به بلاگرها، عکاسان و فعالان اینستاگرامی مسدود و برای تعدادی از آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

در همین تاریخ مدیرکل صمت استان یزد در جمع اصحاب رسانه گفته بود که بیش از ۹۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی در استان یزد وجود دارد و در ادامه بیان کرده بود که زنجیره قطعه‌سازی در استان یزد تکمیل خواهد شد.

در همین تاریخ فرمانده انتظامی استان یزد از راه‌اندازی دستگاه ضرب پلاک خودرو در یزد خبر داده و عنوان کرده بود: سنوات گذشته ضرب پلاک خودرو فقط در تهران صورت می‌گرفت و ۷۲ ساعت بعد پلاک به دست مالکان می‌رسید که با راه اندازی این دستگاه، ظرف مدت یک ساعت پلاک صادر و بر روی خودرو نصب می‌شود.

در دوازدهم تیرماه نیز محمدمهدی نیکونژاد در جمع اصحاب رسانه گفته بود که ۳هزار زمین در یزد سند رسمی ندارند و مردم در گیر و دار مثلث نظارتی برای ساخت زمین گیر افتاده‌اند.

اولین شرکت هواپیمایی یزد در تاریخ ۱۳تیرماه گواهینامه بهره‌برداری هوایی از سازمان هوایی کشور گرفت.

در همین تاریخ نیز مسئول بسیج دانشجویی استان یزد عنوان کرده بود: در تابستان امسال تعداد هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان در قالب ۲۷ گروه جهادی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی و تخصصی در مناطق محروم کشور عزیزمان فعالیت خواهند کرد.

در ۱۴ تیرماه ۱۵ هزار داوطلب یزدی در کنکور سراسری در مرحله دوم رقابت خود را شروع کردند و این رقابت برای تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ تیرماه بود.

در تاریخ ۱۵ تیرماه عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یزد سفر کرد و در سفر دو روزه خود چند پروژه خدماتی، رفاهی و تفریحی را افتتاح کرد.

در همین تاریخ کلنگ ساخت اورژانس پیش بیمارستانی محور یزد- طبس با حضور وزیر میراث‌فرهنگی به زمین خورد.

در این تاریخ بود که شهر برای فرا رسیدن عید غدیرخم خود را آماده می‌کرد که یکی از این موارد برقراری سرویس ایاب ذهاب رایگان در یزد به مناسبت عید غدیر بود.

*پایان عملیات بازگشت حجاج یزدی

در تاریخ ۱۶ تیرماه عملیات بازگشت حجاج یزدی پایان یافت؛ این عملیات از روز ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود در ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه بامداد جمعه ۱۶ تیرماه پایان یافت.

طی این عملیات‌ها ۳هزار و ۱۶۷ زائر بیت‌الله الحرام از شهر مدینه به استان یزد بازگشتند.

در تاریخ ۱۷ تیرماه مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از  کمبود یک هزار و ۱۰۰ معلم در استان خبر داده و گفته بود: این استان بدون احتساب نیروهای حق‌التدریس با کمبود یک هزار و ۱۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید روبروست.

۱۸ تیرماه سند بزرگ‌ترین حسینیه کشور در تفت صادر شد؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرده بود که سند بزرگ‌ترین حسینیه کشور به نام حسینیه امام «ره» (شاه ولی) شهرستان تفت استان یزد صادر و به متقاضیان تحویل داده شد.

در هیمن تاریخ و بر اساس گزارش یزدرسا اعلام شد که روند کاهشی نرخ بیکاری دراستان یزد همچنان ادامه دارد به نحوی که نرخ بیکاری استان در فصل بهار ۱۴۰۲ با یک کاهش۱.۹ درصدی نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۴۰۱) به عدد ۷.۲ درصد رسید.

در تاریخ ۱۹ تیرماه سید ابوالفضل وکیلی با سمت خود در جهاد کشاورزی استان یزد خداحافظی کرد و محمدعلی حاتمی‌زاده سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان یزد معرفی شد.

در بیستم تیرماه نیز رئیس ستاد درآمدها و تجهیز منابع استان یزد اعلام کرده بود که مازاد درآمد‌های یزد در اختیار خود استان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داده بود: براساس دستورالعمل بند (ب) تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، اعتبار به‌دست‌آمده از محل مازاد درآمد به نسبت مساوی ۵۰ درصد برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به استان اختصاص می‌یابد.

در همین تاریخ عارفه اسدی، دختر بدمینتون‌باز یزدی، در مسابقات جهانی پارابدمینتون به دو مدال نقره در بخش انفرادی و دوبل دست پیدا کرد.

در این تاریخ نیز رئیس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان از واگذاری میزبانی مسابقات فوتبال ساحلی ناشنوایان قهرمانی جهان به یزد خبر داد و گفته بود: با تصمیم فدراسیون ایران و موافقت کنفدراسیون آسیا برگزاری نخستین دوره مسابقات فوتبال ساحلی ناشنوایان قهرمانی جهان به استان یزد واگذار شده که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در ۲۱ تیرماه بود که قیمت مرغ رسما در استان یزد به پرواز درآمد و به ۸۵ هزار تومان رسید.

در تاریخ ۲۲ تیرماه و همزمان با روز مباهله باقرپور، رئیس اجرای احکام دادسرای یزد اعلام کرد که قاتل ۴۱ ساله یزدی پای چوبه‌دار بخشیده شد.

در همین تاریخ بود که معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور افتتاح و آغاز عملیات بهره‌برداری پروژه محدوده آنومالی ۱۱ مجتمع معدنی و صنعتی «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» ساغند اردکان، وارد استان یزد شد.

۲۴ تیرماه بود که نرخ کرایه سرویس مدارس در یزد اعلام شد و این اتفاق در شرایطی بود که رسانه‌ها از مدت‌ها قبل پیگیر مبلغ افزایش یافته برای سرویس مدارس یزد بودند اما شهرداری در این زمینه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها نداشته و نرخ‌های جدید سرویس مدارس را به آموزش و پرورش ابلاغ کرده بود.

در همین تاریخ بود که یکی مسئولان علوم پزشکی یزد ادعا کرده بود که تجهیزات بخش خصوصی به گرد پای یک بیمارستان دولتی یزد هم نمی‌رسد و این درحالی بود که مردم از شلوغی درمانگاه‌های دولتی و به حدی گله‌مند بودند که بعضا به سراغ درمان در بخش خصوصی تمایل داشتند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد در نشست با اصحاب رسانه و در همین تاریخ نیز از تکمیل بیمارستان ویژه بیماران سرطانی تا سال ۱۴۰۵ خبر داده و گفته بود: فاز نخست این بیمارستان که شامل اجرای اسکلت فلزی است، قرار بود در سال ۱۴۰۱ به سازمان تحویل داده شود که به دلیل شرایط کرونا و گرانی و کمبود مصالح، ساخت این بیمارستان دچار تاخیر شد و در نهایت با هزینه ۱۷۰ میلیارد تومان امسال آمده تحویل و اجرای فاز دوم یعنی ساخت بقیه بیمارستان شد.

در ۲۵ تیرماه بود که محمد‌حسین پارساییان به‌عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد منصوب شد.

صبح روز ۲۷ تیرماه برخورد وانت با مینی‌بوس حامل کارگران در یزد ۱۳ مصدوم و یک فوتی به جا گذاشت.

در همین تاریخ رئیس کل دادگستری استان یزد از رشد ۷۷ درصدی احکام جایگزین حبس در استان یزد خبر داده و عنوان کرده بود: در سه ماه اول امسال صدور احکام جایگزین حبس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷۷ درصدی همراه بوده است.

در ۲۸ تیرماه بود که استاندار یزد از حضور احتمالی رئیس جمهور در یزد همزمان با هفته دولت خبر داد.

در آخرین روز تیرماه که حجت‌الاسلام و المسلمین صداقت، رئیس وقت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه از خداحافظی خود از این مسند خبر داد.

در همین تاریخ و برای اولین بار در تاریخ ورزش استان یزد مریم یاورپور با صعود به جمع ۱۶ کماندار برتر مسابقات قهرمانی جهان در جمهوری چک، جواز حضور در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کرد.

مروری کوتاه بر اولین ماه از تابستانی که گذشت با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و همواره به ما یادآوری کرد که این فراز و فرودها است که انسان را می‌سازد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از