حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تجمع مردم یک روستای برای حفر چاه؛

حفر چاه در خرانق به کجا رسید؟

حفر چاه در خرانق به کجا رسید؟

چندی پیش حفر چاه در نزديكی روستای رباط پشت بادام خبرساز و باعث اعتراض مردم این روستا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، چندی پیش مردم روستای رباط پشت بادام به حفر چاه در ۲۵ کیلومتری این روستا اعتراض کرده و بر این باور بودند که حفر چاه به منابع آبی روستا ضرر می‌رساند. 

مردم روستای رباط پشت بادام در این اعتراض که در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت، مدعی بودند که اگر این چاه حفر شود و مردم احساس کنند که آب اختصاصی مزارع و چشمه سارها کمتر شده است، سیل مهاجرت به شهرها سرعت می‌گیرد؛ چراکه نبود امکانات و دوری از مرکز استان و شهرستان زمینه را برای مهاجرت اهالی این روستا به شهرها آماده کرده است. کاری که بسیاری از روستائیان به‌دلیل کمبود آب و کنار گذاشتن کشاورزی طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند.

 از آنجایی که مردم روستای رباط تفریحگاه، پارک و فضای سبز مناسبی برای تفریح و دورهمی ندارند و دلخوش به مزارعی هستند که می‌توانند اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند؛ آنها در اعتراض خود از مسئولان خواسته‌اند با ابطال این مجوز چاه عمیق، خون را در رگ‌های حیاتی روستای رباط پشت بادام به جریان انداخته و امید را برای زندگی مردم در این روستا باز گردانند. اما مسئولان در این رابطه چه می‌گویند؟

حفر چاه در خرانق به کجا رسید؟

* مشکل آب روستای رباط پشت بادام حل می‌شود

 

هادی محمدی، بخشدار خرانق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: مجوز حفر چاه در ۲۵ کیلومتری روستای رباط پشت بادام، به‌منظور تأمین آب شرب اهالی روستای ساغند صادر شده است. 

 

وی با اشاره به اعتراض مردم روستای رباط پشت بادام نسبت به این اقدام گفت: مردم طی ابراز اعتراض خود و تجمع بر این عقیده بودند که حفر این چاه می‌تواند به قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی این روستا آسیب وارد کرده و در نهایت خشکی مزارع را به‌دنبال داشته‌ باشد.

 

محمدی با اشاره به اینکه اعتراض مردم روستای رباط پشت بادام از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان یزد رد شده است، گفت: از آنجایی که حفر چاه یادشده با مجوز و نظر کارشناسان آب منطقه‌ای بوده است، اعتراض اهالی روستای رباط پشت بادام رد شد.

 

بخشدار خرانق گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه و نظر کارشناسان، قرار بر این شد که اگر باز هم اهالی روستا نسبت به حفر چاه و نحوه اجرای آن معترض هستند، مردم و مسئولان محلی از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. 

 

وی ادامه داد: اهالی روستای رباط پشت بادام گله‌مند این مسئله بودند که آب روستای رباط پشت بادام از نظر بهداشتی و کیفیت مشکل دارد که در این زمینه تصمیم ‌گیری‌هایی صورت گرفت.

 

محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده روستا و در دشت‌های اله‌آباد و دق تل حمید مناسب بوده و جزو دشت‌های ممنوعه برای برداشت آب نیست، قرار شد تقاضای کسب مجوز برای حفر چاه و تأمین آب موردنیاز روستای رباط پشت بادام از مسئولان آب منطقه‌ای نیز صورت گیرد که معتمدان روستا پیگیر این مسئله خواهند بود. 

 

حفر چاه در خرانق به کجا رسید؟

هم‌چنین مصطفی وطن‌خواه، رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های اردکان و میبد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» گفت: چاهی که قرار است در ۲۵ کیلومتری رباط پشت بادام احداث شود، موضوع پروانه تغییر محل چاه آب آشامیدنی روستای ساغند است.

 

وی ادامه داد: این پروانه تغییر محل چاه آب آشامیدنی اخیراً و به‌دلیل مشکلات فنی و کیفی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان یزد صادر شده است.

 

وطن‌خواه تصریح کرد: این چاه در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری روستای رباط پشت بادام و در دشت اله‌آباد واقع بوده و هیچ ارتباطی با قنوات و چشمه سارهای روستای رباط پشت بادام که در دشت دق تل حمید واقع است، ندارد.

 

حفر چاه در خرانق به کجا رسید؟

به نظر می‌رسد، با حفر چاه و برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی مشکل آب آشامیدنی در هر دو روستای رباط پشت بادام و هم‌چنین روستای ساغند حل شود؛ اما ای کاش مسئولان زودتر از آنکه مردم به ستوه آمده و دست به اعتراض و تجمع بزنند، به مشکلات آنان رسیدگی کنند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از