حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
گزارشی از برپایی موکب در سطح شهر؛

خوب و بد برپایی موکب در یزد

خوب و بد برپایی موکب در یزد

سال‌ها است که با شروع محرم موکب‌هایی در سطح شهر یزد برپا می‌شود و شهر حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد اما با اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان زمینه را برای نهایت استفاده از این فضای معنوی را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مردم استان یزد از دیرباز عاشق و دلداده مکتب حسین (ع) بوده‌اند و با عزاداری و به‌جای آوردن آیین‌ها و رسومی که در این راستا وجود داشته است، توانستند برند حسینیه ایران را در کارنامه این استان به ثبت برسانند؛ اما ضرورت دارد از میراث ناملموس آیین‌های عزاداری محرم یزد حفظ و هراست شده و این میراث گران‌بها که به‌واسطه فدمت ۵۰۰ ساله و گستردگی عزاداری‌های روضه در تمام ایام سال و همچنین سبک خاص عزاداری یزدی‌ها برجای مانده را از گزند مصون داریم.

برپایی موکب در سطح شهر یکی از شیوه‌های نشان دادن عشق و ارادت خود به اباعبدالله الحسین (ع) است؛ که باید به‌گونه‌ای برپا شود که ضمن اینکه آسیبی به برند حسینیه ایران وارد نمی‌کند، باعث برجسته‌تر شدن برند حسینیه ایران نیز بشود.

 

خوب و بد برپایی موکب در یزد

*** فعالیت موکب‌های یزد با اخذ مجوز

 

سید محمدرضا مدرسی، فرماندار یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با فعالیت موکب‌ها در سطح شهر اظهار کرد: هر ساله در ایام ماه محرم و صفر به‌صورت مردمی از عزاداران و سوگواران حضرت امام حسین (ع) پذیرایی می‌کنند.

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از متصدیان، بانیان خیر و هیئات مذهبی که در فضاسازی سطح شهر و بیان عزادار بودن شهر یزد در سوگ امام حسین (ع) و یارانشان، ادامه داد: ضرورت دارد که همه در پاسداشت ارزش‌های دینی بکوشیم و چه‌بهتر که این مهم در چارچوب قانون صورت گیرد تا نارضایتی به دنبال نداشته باشد.

 

فرماندار یزد با بیان اینکه موکب‌ها فضایی متفاوت در شهر ایجاد کردند تا با چای و شربت از سینه‌زنان و زنجیرزنان حسینی پذیرایی کنند، گفت: ضرورت دارد موکب‌های اربعین که در سطح شهر فعالیت می‌کنند، نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند؛ برپایی هرگونه‌ایستگاه صلواتی (موکب) منوط به اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی است.

 

مدرسی بیان کرد: هرچند بودن و یا نبودن یک موکب در محل به هر صورت از لحاظ تردد تفاوت دارد؛ اما گاهی اوقات برپایی موکب به دلایلی چون جانمایی نامناسب موجب ایجاد بار ترافیکی و نارضایتی مردم خواهد بود؛ از شهروندان می‌خواهیم به این مهم توجه داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: برخی از محور‌ها چون خیابان سلمان بافت فرهنگی و اجتماعی که دارد، به‌گونه‌ای است که ترافیک به دنبال دارد.

 

مدرسی با اشاره به اینکه اگر فردی نسبت به برپایی موکب به دلایل مختلف اعتراض دارد، می‌تواند با مراجعه به فرمانداری مراتب اعتراض خود را اعلام کند تا رسیدگی شود، ادامه داد: فعالیت موکب‌ها در برخی نقاط شهر به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و نارضایتی مردم ممنوع است.

 

وی گفت: دستورالعمل‌هایی ابلاغ کرده‌ایم که برپایی مواکب در سطح شهر کمترین بار ترافیکی و نارضایتی را ایجاد کند.

 

خوب و بد برپایی موکب در یزد

***در حال حاضر ۱۰۵ موکب مجوز دار در یزد فعال‌اند

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی دادآفرین، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: ساماندهی موکب‌هایی که در ایام و مناسبت‌های مذهبی برپا می‌شود را همواره در دستور کار داریم، اما پیش از آغاز ماه محرم به‌طور ویژه این مهم دنبال می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اخذ مجوز برای برپایی موکب نیازمند سیر مراحل اداری است، گفت: پیش از آغاز ماه محرم جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از ادارات مرتبط در خصوص مراحل اخذ مجوز برپایی موکب برگزار شد تا برای شهروندانی که خواهان برپایی موکب و ترویج شعائر اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند، شرایط مناسبی فراهم شود.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد افزود: موکب‌داران در فرآیند اخذ مجوز باید گواهی عدم سوءپیشینه را ارائه کند و در پایان تعهدنامه‌ای را برای رعایت شئون، موارد بهداشتی و... امضاء کند.

 

وی با بیان اینکه تمام موکب‌های دارای مجوز در محل برپایی موکب بنر مجوز را نصب کرده‌اند، ادامه داد: در شناسنامه مواکب که به‌صورت متحدالشکل در محل برپایی آن‌ها نصب شده است، اطلاعاتی چون نام، شماره مجوز، متولی، بازه زمانی فعالیت و موقعیت موکب درج شده است.

 

دادآفرین گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰۵ موکب با مجوز در سطح شهر فعالیت می‌کنند و مابقی آن‌ها فاقد مجوز هستند.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد با بیان اینکه عمده موکب‌ها در زمینه پذیرایی از شهروندان فعالیت دارند، گفت: تعداد انگشت‌شمار از موکب‌ها نیز به فعالیت و خدمات فرهنگی نیز پرداخته‌اند.

 

دادآفرین تصریح کرد: از میان موکب‌های دارای مجوز، سه موکب به‌صورت تخصصی به بانوان اختصاص دارند که همه عوامل این موکب‌ها را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

 

وی در مورد تخلف موکب‌داران گفت: تاکنون تنها دو مورد شکایت داشته‌ایم که در رابطه با ایجاد بار ترافیکی و مزاحمت‌های صوتی بوده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد اظهار کرد: در تعهدنامه‌ای که برای موکب‌داران در نظر گرفته شده است، تمامی موارد احتمالی مورد تعهد از جمله موارد بهداشتی، ایمنی، جلوگیری از ترافیک و... یادآوری شده است.

 

دادآفرین با تأکید بر ضرورت حفظ سنت‌ها و آئین عزاداری شهر یزد گفت: در حال حاضر برپایی موکب در سطح شهر با آیین و رسوم سنتی عزاداری در یزد متناسب نیست.

 

وی ادامه داد: فلسفه برپایی موکب برای استراحت و پذیرایی از عزادارانی است که از شهری به شهر دیگر ‌می‌روند.

 

خوب و بد برپایی موکب در یزد

 

به نظر می‌رسد برپایی موکب در شهر یزد با استقبال عموم مردم این شهر مواجه شده است؛ اما آنچه اهمیت دارد دو موضوع است یکی آنکه موکب‌ها در جایی مناسب برپا شود و موجبات ترافیک و نارضایتی مردم حتی به تعداد پایین را به دنبال نداشته باشد و دیگر آنکه باید متولیان فرهنگی استان دقت نظر ویژه‌ای داشته و سازوکاری را برای این قضیه بیندیشند، هم سنخیتی برپایی موکب با عزاداری سنتی یزد است؛ چرا که یزد حسینیه ایران است و ضرورت دارد همگان تلاش کنیم تا خدشه‌ای به این برند یزد وارد نشود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از