حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر مطرح کرد:

خونگیری گاوهای اشکذر در جهت شناسایی تب مالت

خونگیری گاوهای اشکذر در جهت شناسایی تب مالت

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: خونگیری و پایش دام گام مهمی به منظور شناسایی به موقع دام‌های آلوده و جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی، علی نیک بین گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود و باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد این بیماری به علت سقط جنین در دام ، کاهش تولید شیر ، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و دستورالعمل های مراقبتی  این بیماری می تواند از طریق دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل و تهدیدی جدی علیه سلامت انسان و جامعه بوده و همچنین باعث بروز خسارات اقتصادی به صنعت دامپروری می گردد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر عنوان کرد: بروسلوز از دیرباز در کشور ما وجود داشته و درسازمان دامپزشکی کشوردستورالعمل و سازوکاری برای مقابله و پیشگیری از انتشار این بیماری تعریف شده که بر اساس  این دستورالعمل پس از شناسایی دام آلوده به بیماری بروسلوز یا تب مالت از طریق تست خون، دام‌های آلوده کشتار و حذف می‌شوند.

وی با اشاره به حراست از جمعیت دامی این شهرستان اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای  سال جاری بیش از یک هزار و دویست نوبت سر دام سنگین برای تشخیص بیماری بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته‌ است که پس از آزمایش تعدادی از نظر تب مالت مثبت بود که دامدار موظف به ذبح اجباری و حذف دام بروسلوز مثبت گردید.

وی گفت:مهم ترین راه پیشگیری از بیماری واکسیناسیون است و با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه کرد که از خرید دام‌های بدون سوابق بهداشتی مشخص و مطلوب خودداری کنند و با اکیپ‌های واکسیناسیون  و خونگیری همکاری مناسب جهت مایه کوبی دام ها و گرفتن نمونه خون برای پایش بروسلوز را داشته باشند، تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.

نیک بین در پایان نیز به همشهریان توصیه کرد که حتی‌الامکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل جوشانده و سپس مصرف نمایند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از