حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
امام جمعه موقت یزد:

مشارکت در انتخابات رای به جمهوری اسلامی است

مشارکت در انتخابات رای به جمهوری اسلامی است

امام جمعه موقت یزد با اشاره بر ضرورت مشارکت در انتخابات گفت: هر رأیی که به صندوق می‌رود، قبل از آنکه رأی به رئیس‌جمهور باشد، رأی به نظام جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله سید ناصر محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: بالاخره هرکس که پای صندوق رأی می‌آید، به رئیس‌جمهوری که در نظام جمهوری اسلامی است، رأی داده است.

وی با بیان اینکه وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم ریاست جمهوری را از کل نظام تفکیک کنیم.

امام جمعه موقت یزد گفت: نظام جمهوری اسلامی مجموعه‌ای است که جایگاه ولایت‌فقیه با اختیارات و شرایط خاص، قوای سه‌گانه با وظایف و اختیارات خاص خود و نیروهای مسلح را در خود دارد که هم این ارکان، بر اساس قانون، اختیارات و وظایفی دارند؛ بنابراین هرکس بخواهد رئیس‌جمهور شود، در این پازل قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، قوای دیگر، مقام ولایت و نیروهای مسلح را در کنار خود دارد و بر طبق قانون عمل ‌می‌کنند؛ اینکه بخواهیم رئیس‌جمهور را جدا کرده و انتظاراتی فرا قانونی از او داشته باشیم، اشتباه است و هر کس هم که به رئیس‌جمهور رأی می‌دهد، یعنی به رئیس‌جمهوری رأی می‌دهد که در نظام جمهوری اسلامی به خدمت خواهد پرداخت.

محمدی ادامه داد: اول از همه شرکت در انتخابات، رأی به اصل نظام جمهوری اسلامی است و بعد به شخصی که می‌آید و در مسند ریاست‌جمهوری به انجام وظایف و اختیارات خود در چارچوب قانون رأی خواهیم داد.

وی تأکید کرد: دقت کنیم به رئیس‌جمهوری ساختارشکن که بنای تغییرات نظام را داشته باشد و بعد هم بگوید اختیارات کافی به من نداده‌اند، رأی ندهیم. رئیس‌جمهور باید با توجه به قانون اساسی و اختیاراتی که برای او در نظر گرفته شده است، به ایفای مسئولیت بپردازد.

امام جمعه موقت یزد گفت: در تمام کشورهای جهان همین‌طور است؛ به‌عنوان‌مثال فردی که در آمریکا به رئیس‌جمهوری می‌رسد، نمی‌تواند نظام را تغییر دهد؛ چراکه چنین اختیاری به او نمی‌دهند؛ بلکه رئیس‌جمهور در یکی ساختار مشخص به منصب رسیده است و باید طبق قانون این ساختار عمل کند.

وی افزود: کسی از طریق انتخابات نمی‌تواند نظام را سرنگون کند. اینکه کسی وقتی به رئیس‌جمهوری برسد بخواهد ساختار و نظام را عوض کند؛ این ساختار نیست، بلکه انقلاب است.

محمدی با بیان اینکه انتخابات حق مسلم هر فرد ایرانی است، ادامه داد: تمام مردمی که در ایران‌زمین زندگی می‌کنند، همه آن‌ها در تعیین مسئول اجرایی کشور، کسی که دخل‌وخرج کشور در اختیار اوست، کسی که تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در اختیار او است. همه مردم سهم دارند که در انتخاب رئیس‌جمهور نظر بدهند.

وی تصریح کرد: همه مردمی که به سن قانونی رأی دادن رسیده‌اند، این سهم را دارند که در انتخابات شرکت کنند و نتیجه آن هم به خود مردم بر می‌گردد؛ به خاطر آنکه اگر فرد کاردان، لایق، توانمند و مقتدر انتخاب شود، طبیعتاً منافع آن به خود مردم بر می‌گردد؛ و اگر فرد بی‌لیاقت و دل‌سپرده به بیگانگان باشد، کسی باشد که تکرارکننده تجربه‌های شکست‌خورده گذشته باشد؛ و کشور را معطل کند، آن‌هم به خود مردم بازگشته و آسیب‌هایی که از روی کار آمدن این افراد بر کشور وارد می‌شود، هم دامن مردم را خواهد گرفت.

امام جمعه موقت یزد اظهار کرد: بنابراین بیشترین سهم را در انتخاب رئیس‌جمهور اصلح مردم دارند. خوشبختانه در این مرحله فرصت خوبی فراهم شد تا داوطلبان خود و برنامه‌هایشان را معرفی کنند تا مردم به شناخت نسبی دست یابند؛ البته برخی برنامه داشته و برخی برنامه‌ای نداشتند و صرفاً شعار می‌دانند. مردم باید بدانند که کسی می‌تواند گره از مشکلات کشور بگشاید که برنامه و راه‌حل داشته باشد.

وی اضافه کرد: بالاخره همه می‌دانیم که مشکلات وجود دارد و باید این مشکلات رفع شود؛ آنچه مهم است، ارائه راهکار است. راه‌هایی وجود دارد که قبلاً تجربه‌شده و در نهایت با شکست مواجه شده است. این موارد می‌تواند چراغ راهی برای انتخاب اصلح باشد.

محمدی ادامه داد: گره زدن اقتصاد کشور به خواست بیگانگان و دنباله‌روی آن‌ها یکی از راه‌هایی است که برای حل مشکلات اقتصاد کشور عنوان شده است. تحریم ابزاری است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کنند؛ اینکه از دشمن بخواهیم که تحریم اعمال نکند، خنده‌دار است. آن‌ها تا جایی که بتوانند تحریم را اعمال خواهند کرد تا به خواسته خود که سقوط نظام است، برسند. اینکه ما از آن‌ها بخواهیم که تحریم نکند؛ مثل این می‌ماند که کسی در جنگی درگیر است و ما از او بخواهیم و خواهش کنیم که اسلحه را کنار بگذارد. طبیعی است که چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ بنابراین تحریم با التماس و مذاکره حل نمی‌شود و تجربه هم نشان داده است که حل نخواهد شد.

وی افزود: تنها راه‌حل مشکل تحریم خنثی‌سازی آن است؛ یعنی در داخل کشور به گونه‌ای عمل کنیم که تحریم‌ها مؤثر واقع نشود. تولید داخل و به خودکفایی رسیدن در زمینه‌های مختلف یکی از این راه‌ها است. کاری که شهید رئیسی در پیش گرفته بود.

 امام جمعه موقت یزد تأکید کرد: در حال حاضر دو تابلوی راهنما جلوی چشم مردم وجود دارد. یکی تابلوی هشت سال دولت روحانی که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شدیم. رشد اقتصادی معمولاً منفی و یا در حد صفر بود، ساخت مسکن ناچیز بود؛ و تابلوی دیگر دولت شهید رئیسی که در مدت کوتاه دولت خود، بیش از هشت هزار واحد تولیدی و صنعتی تعطیل‌شده و یا راکد را مجدد راه‌اندازی کرد. اشتغال و ساخت‌وساز مسکن را رونق داد. حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی یا در حال ساخت است و یا ساخت آن تمام‌شده است.

محمدی اضافه کرد: موارد بسیاری از مصداق‌های عملکرد مثبت و یا منفی دولت‌ها وجود دارد که ضرورت دارد مردم با آگاهی از این مسائل و با چشم باز در انتخابات شرکت کنند.

وی عنوان کرد: هرکس رئیس‌جمهور باید، اگر خوب و یا بد عمل کند، در سرنوشت تک‌تک مردم ایران اثر دارد. پس چرا الآن نقش‌آفرینی نکنیم؟ پس علاوه بر ضرورت مشارکت در انتخابات، تلاش کنیم تا آگاهانه رأی خود را به صندوق بیندازیم.

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از