حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
دود آلایندگی در چشم مردم؛

صنایع یزد نفس‌گیر می‌شوند

صنایع یزد نفس‌گیر می‌شوند

حجم زیادی از صنایع در استان یزد مستقر هستند و یزد در بیشتر روزهای سال با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند این آلودگی در نیمه دوم سال به سبب وقوع پدیده وارونگی دما بیش از پیش برای مردم نفس‌گیر می‌شود.

 به گزارش «یزدرسا»، آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها از مسائل پراهمیتی است که محیط زیست و سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند و عموم مردم و مسئولان نسبت به آن نگرانند.

 یزد نیز یکی از استان‌های آلوده کشور است که در این زمینه هم از شرایط اقلیمی یزد با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار و ریزگردها و هم از استقرار صنایع رنج می‌برد.

 حجم زیادی از صنایع بزرگ و کوچک در استان یزد مستقر هستند و مردم استان در بیشتر روزهای سال با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان مردم شهرستان‌هایی چون میبد و اردکان بیش از نقاط دیگر استان در این آلودگی نفس می‌کشند.

 روزانه با مراجعه به سامانه پایش کیفی هوا وضعیت آلودگی هوا را در اکثر شهرهای استان می‌توان رصد کرد با این حال کمتر روزی را در 6 ماهه دوم سال در شهرهای استان یزد به خصوص میبد و اردکان می‌توان شاهد بود که هوا برای همه گروه‌ها سالم باشد.

میبد و اردکان شهرهایی با حداقل دو ماه روز بالاتر از استاندارد

 سيدمصطفی ميرزاده معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا»، با بیان اینکه در 8 ماهه نخست امسال شهرهای میبد و اردکان روزهای بالاتر از حد استاندارد بیشتری نسبت به دیگر مناطق استان داشته‌اند، گفت: در هشت ماهه نخست امسال تعداد روزهای بالاتر از حد استاندارد در شهر اردکان 89 روز، میبد 58 روز، اشکذر 51 روز، بافق 49 روز، یزد 37 روز و مهریز 26 روز بوده است.

 وی با اشاره به اینکه در سال 1401 برای یزد 94 روز آلوده داشتیم که 53 روز آن مربوط به 6 ماهه نخست سال بوده است، افزود: آلودگی هوای یزد برای 6 ماهه نخست امسال بیشتر مربوط به آلودگی ناشی از گرد و غبار و در 6 ماهه دوم مربوط به پایداری جو و سکون هوای سرد  و پدیده وارونگی دما است.

صنایع یزد نفس‌گیر می‌شوند

میرزاده ادامه داد: شرایط اقلیمی، نبود یا کمبود بارش، عدم پوشش گیاهی و بیان‌زایی‌های که در استان وجود دارد از دلایل آلودگی گرد و غبار در یزد در 6 ماهه اول است و آلودگی ناشی از صنایع، ترافیک و سکون هوای سرد و جابه‌جایی هوای گرم و سرد و باقی‌ماندن آلودگی در نزدیکی زمین نیز در 6  ماهه دوم سال شرایط را برای همه گروه‌ها یا گروه‌های حساس به خصوص شهرهای یزد، ارکان و میبد ناسالم می‌کند.

 

 وی عنوان کرد: طی هشت ماهه نخست امسال چهار کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا و چهار کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار در استان یزد تشکیل شده است و در سال گذشته نیز 16 کارگروه اضطرار آلودگی هوای یزد تشکیل شده بود.

 

 میرزاده یادآور شد: تا سال گذشته کارگروه شرایط اضطرار برای آلودگی هوا به صورت تفکیک شده برای گرد و غبار و آلودگی هوا وجود نداشت اما از امسال دو کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا یزد و کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار به صورت جداگانه تشکیل شده است.

 

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد اعلام کرد: شاخص کیفی هوا به صورت روزانه محاسبه می‌شود و با توجه به ایستگاه‌هایی که در محور یزد - عقدا و در شهرستان‌های مهریز، یزد، اشکذر، میبد، اردکان و همچنین بافق نصب شده است هشت ایستگاه در استان روند بررسی کیفیت و ثبت روزهای آلوده را در استان تسهیل می‌کنند.

 

نقش تیم‌های نظارت و پایش در کاهش آلایندگی صنایع

 

در نیمه دوم سال کارخانجات و صنایع به عنوان منابع ثابت بیش از سایر منابع، یزد را آلوده می‌کنند و متهم ردیف اول در این زمینه هستند،  آلودگی حاصل از فعالیت این صنایع با سکون هوا و وقوع پدیده وارونگی دما نفس کشیدن را برای مردم به خصوص گروه‌های حساس جامعه سخت می‌کنند و سوال اینجاست که محیط زیست تا چه میزان بر صنایع نظارت دارد و نظارت و پایش صنایع در زمینه آلایندگی تا چه حد مؤثر بوده است؟

 

 وحیده سلطانی کارشناس محیط زیست استان یزد در این زمینه گفت: محور عقدا تا مهریز در استان یزد با توجه به واقع شدن اکثر مناطق مسکونی استان و استقرار بخش زیادی از صنایع، یکی از محورهای مهم استان به شمار می‌آید که به دلیل آلایندگی بالا در سال‌های اخیر استقرار صنایع آلاینده در آن ممنوع اعلام شده است.

صنایع یزد نفس‌گیر می‌شوند

وی با بیان اینکه دوربین‌های نظارتی به صورت شبانه‌روزی، تصاویر آلایندگی صنایع را ثبت و در اختیار کارشناسان مرکز قرار می‌دهند ادامه داد: تیم‌های نظارت میدانی نیز به صورت شبانه و روزانه صنایع را پایش می‌کنند و در مواردی که آلایندگی واحدهای صنعتی بیش از حد مجاز تشخیص داده می‌شود، نسبت به صدور و اعلام اخطار به آنها اقدام می‌شود و در صورت عدم همکاری و آلایندگی بالا و بی‌توجهی به اخطارها، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

 سلطانی با اشاره به قانون هوای پاک عنوان کرد: قانون هوای پاک از اهمیت بالایی در بین مسئولان استانی و کشوری برخوردار است و نقش دستگاه‌های متولی در این زمینه را به درستی مشخص کرده است و چنانچه دستگاه‌های ذیربط در این زمینه با جزئیات به مسئولیت‌های عمل کنند و در این زمینه همت داشته باشند با ارتقای کیفیت هوا و در نتیجه هوایی پاک مواجه خواهیم شد.

 

مطابق قانون هوای پاک بخشی از وظایف سازمان محیط زیست در مورد موظف‌کردن واحدهای صنعتی و تولیدی به رعایت استانداردهای لازم در بخش خروجی این واحدها و حفظ سلامت آب،‌ خاک و هوا است تا مانع آلایندگی نشوند و همین امر موجب شده است تا این مشکلات ایجاد شود.

 

173 واحد صنعتی یزد در لیست واحدهای آلاینده

 

 سيدرضا نورانيان، مديرکل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز در این زمینه با بیان اینکه  هر ساله با ورود به فصل سرد شاهد پدیده وارونگی هوا و به تبع آن انباشت و آلودگی هوا در استان یزد هستیم، گفت: واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی از طریق پایش‌های ادواری روزانه و شبانه سرزده این اداره کل، همچنین از طریق پایش خوداظهاری توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست هر سه ماه یک بار و به عبارتی چهار بار در سال، سیستم پایش آنلاین در صنایع بزرگ مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

وی عنوان کرد: در همین راستا در 6 ماهه نخست سال 1402 تعداد هزار و 807 مورد پایش از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی استان انجام شده است.

 

مديرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به برخورد با صنایع آلاینده در استان یزد گفت: در 6 ماهه اول سال 1402 تعداد 513 واحد اخطار گرفته‌اند و تعداد 173 واحد در فهرست واحدهای آلاینده مشمول ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار داده شده‌اند.

 

شهرهای استان یزد از شهرهای آلوده کشور هستند و بعضا از شهری مانند اردکان به عنوان آلوده‌ترین شهرهای کشور نام برده می‌شود، مردم در بیشتر ایام سال به خصوص در فصل‌های سرد نسبت به این آلودگی و تداوم آن گلایه دارند و با وجود اقداماتی که اداره کل محیط زیست استان برای برخورد با صنایع آلاینده نام می‌برد همچنان مردم استان یزد از این آلودگی رنج می‌برند بنابراین به نظر می‌رسد ادامه این روند نه تنها تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه تهدیدی برای سلامت محیط زیست و مردم این استان است و دستگاه‌های ذیربط و به خصوص سازمان محیط زیست باید نسخه‌ای جدید برای بهبود شرایط موجود ارائه دهند.

 

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از