حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد عنوان کرد:

لزوم تعدد رویدادهای فرهنگی هنری در سطح استان

لزوم تعدد رویدادهای فرهنگی هنری در سطح استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان بر لزوم تعدد رویدادهای فرهنگی هنری در سطح استان یزد تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، احسان عابدی در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان با اشاره به اینکه به دنبال تعدد رویدادهای فرهنگی هنری در سطح استان یزد هستیم تصریح کرد: به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای پویایی هنرمندان در قالب برگزاری این رویدادها هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در قالب این رویدادها پیگیری می‌شود ایجاد شور و نشاط اجتماعی است و این موضوع را وظیفه خود می‌دانیم و از سال گذشته در این قالب، رویدادهای بزرگ استانی، ملی و بین‌اللمی در سطح استان برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه تمرکز این اداره کل بر ایجاد نشاط اجتماعی است تصریح کرد: اگر در جای دیگری نارضایتی و مشکلاتی وجود دارد دلیلی نمی‌شود که به موضوع نشاط اجتماعی پرداخته نشود و در این زمینه‌ها نیز دولت توجه ویژه‌ای روی این مسائل دارد و امیدواریم به‌زودی برطرف شود و بعضاً در این قالب شنیده می‌شود که در زمانی که مشکلاتی وجود دارد موضوع نشاط اجتماعی چه لزومی دارد که حرف صحیحی نیست و قبول نداریم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان سال جاری ۷ رویداد ملی بزرگ در سطح استان یزد خواهیم داشت که هرکدام در زمینه‌های مختلف بوده و به نظرم برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یکی از بزرگترین این رویدادها است.

عابدی در مورد با طرح این سؤال که برخی مدعی هستند که تمرکز این اداره کل بیشتر بر موضوع تئاتر است، اظهار داشت: اعضای فعال در تئاتر دارای عشق و علاقه و هنرمندان بسیار و اثرگذار است؛ ولی در واقع این‌گونه نیست که موضوعات دیگر توجه‌ای نشده است به‌نحوی‌که در حدود دو سال گذشته بیش از ۷۰ رویداد شعر در نقاط مختلف استان در حوزه موسیقی، مدل و لباس برگزار شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰۲ تئاتر اجرای و ۸۷ مجوز اجرای نمایشی در سطح استان برگزار شد در حال حاضر با کمبود سالن مواجه هستیم و با قالب‌های مختلف و ژانرهای مختلف کار در حال اجرا است.

عابدی با تأکید بر اینکه در جشنواره فجر امسال جایزه‌های متعددی کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال‌های متمادی در استان‌های دیگر برگزار شده بود و امسال در استان یزد و به میزبانی شهرستان اردکان برگزار می‌شود و از استان‌ها و کشورهای مختلف در این جشنواره حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: ۶ سالن در شهرستان اردکان در حال تجهیز و به روزرسانی است که باعث تکمیل زیرساخت‌های تئاتر شهرستان اردکان می‌شود و از لحاظ میزبانی و آشنایی با این شهرستان یک مزیت قابل توجه برای شهرستان اردکان است و طول روزهای نمایشگاه به مدت ۶ روز اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه این جشنواره به‌واسطه حضور کودکان و نوجوانان یک رویداد خانوادگی است که امیدواریم جشن‌وسرور و یک نشاط اجتماعی در سطح جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: در اختتامیه این جشنواره از رسانه برتر نیز تقدیر و تشکر می‌شود.

امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه این جشنواره از ۶ اسفند ۱۴۰۱ پیگیری‌های آن انجام و دبیرخانه نیز مدتی بعد ایجاد شد، تصریح کرد: حدود هزار و۲۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد و در نهایت ۶۴۵ اثر در حوزه کودک و نوجوان برای بررسی شروع به رقابت کردند و تقریبا از ۳۰ استان ۹۸ اثر به این جشنواره ارسال شد و همچنین از ۴۴ کشور برای این جشنواره آثاری ارسال شد و در نهایت آثار راه یافته به این جشنواره شامل ۸ اثر در حوزه نوجوان، ۹ اثر در حوزه کودک و ۹ اثر خیابانی، ۵ اثر در حوزه خیمه شب‌بازی، ۱۷ اثردر حوزه نمایشنامه‌نویسی، ۴ اثر در بخش نقالی، ۷ اثر خردسال در محموع ۶۶ اثر به بخش جشنواره راه یافت و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: آثاری نیز به‌صورت مهمان و آثاری نیز به‌صورت سیار در سطح شهرها و روستاها در قالب این جشنواره به اجرا می پردازند و  ۸ اثر از یزد و شهرستان های یزد در بخش جشنواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مشهدی عباس با تأکید بر اینکه در طول برگزاری این جشنواره رویدادهایی نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این کارگاه‌های مختص کودکان، نوجوانان و خردسالان است و در بخش بین‌المللی نیز ۴ گروه نیز کارگاه خواهیم داشت.

مشهدی عباس با تأکید بر اینکه اردکان می‌تواند قطب تئاتر کودک و نوجوان کشور شود، اظهار داشت: به‌واسطه برگزاری طولانی‌مدت این جشنواره یک‌پایه علمی ایجاد کرده است که امیدواریم این اتفاق در شهر اردکان نیز به وقوع بپیوندد و در این جشنواره نیز توجه کیفی بوده و بر کیفیت توجه ویژه‌ای شده بود.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از