حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرکل استاندارد استان یزد:

مجوز ۵ آزمایشگاه تخصصی مرجع استان دریافت‌ شد

مجوز ۵ آزمایشگاه تخصصی مرجع استان دریافت‌ شد

مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ذیل سازمان استاندارد تایید صلاحیت می‌شوند و برای استان یزد مجوز پنج آزمایشگاه تخصصی مرجع گرفته شده است.

حمید مطهری در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با بیان اینکه آزمایشگاه‌های تخصصی مرجع بخش خصوصی هستند، اظهار کرد: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ذیل سازمان استاندارد تایید صلاحیت می‌شوند و برای استان یزد مجوز پنج آزمایشگاه تخصصی مرجع گرفته شده است.

وی افزود: مشروط براینکه در استان یزد بتوان این آزمایشگاه‌ها را تجهیز کرد این آزمایشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند و بخش خصوصی باید در این زمینه حمایت کنند و برای آن‌ها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل استاندار استان یزد با بیان اینکه در استان یزد 20 آزمایشگاه تخصصی مرجع وجود دارد، گفت: بیش از 20 آزمایشگاه غیرمرجع و استانی در استان وجود دارد که تمایل دارند به آزمایشگاه مرجع تبدیل شوند.

مطهری عنوان کرد: زنجیره‌ای از آزمایشگاه‌های مرجع در استان یزد در حال راه‌اندازی است که در صورت تایید صلاحیت گواهی آن‌ها در بیش از 100 کشور جهان مورد استناد است.

وی با اشاره به مزیت این آزمایشگاه‌ها تصریح کرد: این آزمایشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف و صنایع متعدد است، بنابراین در حوزه‌های مختلف آزمایشگاه‌های مختص به آن صنعت راه‌اندازی می‌شود و اگر تایید صلاحیت شوند 17025 شوند نتایج آن‌ها در بسیاری از کشورها معتبر خواهد بود.

مدیرکل استاندارد استان یزد ادامه داد: اگر بتوان از تمامی آزمون‌های مدنظر عبور کرد و تخلفی صورت نگرفته باشد، می‌توان در حوزه‌های با استاندارد اجباری به فعالیت بپردازند و درآمد خوبی داشته باشند.

وی افزود: برخی از آزمایشگاه‌ها در استان یزد به دلیل صنعتی بودن استان مورد نیاز هستند، و برخی از آن‌ها نیز یا به ندرت مورد نیاز هستند و یا اصلا مورد نیاز نیستند، بنابراین این تفکیک نیاز بسیار موضوع مهمی است و در غیر این صورت ممکن است حتی در تامین هزینه‌های جاری آزمایشگاه دچار مشکل و آزمایشگاه با شکست مواجه شوند.

مطهری ادامه داد: این مسئله یک موضوع پویا است و متناسب با صنایع موجود در استان آزمایشگاه‌ها باید شکل گرفته و تجهیز شوند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این مسیر تصریح کرد: برخی از صنایع به دلیل مشکلاتی که دارند ترجیه می‌دهند تا آزمایشگاه تخصصی نداشته باشند و این مسئله باعث می‌شود تا برای آزمایش نمونه به سایر استان‌ها مراجعه کنیم که این مورد می‌تواند با چالش‌های متعددی روبه‌رو باشد.

مدیرکل استاندارد استان یزد با بیان اینکه مجوز برخی از آزمایشگاه‌ها به دلایل مختلف ممکن است ابطال شوند، ادامه داد: ابطال مجوز برخی از آزمایشگاه‌ها به دلیل تخلف‌های مختلف باعث ایجاد مشکل در آن حوزه می‌شود؛ برخی از حوزه‌ها نیز رقابتی نیستند و باعث ایجاد فساد شده‌اند و زمانی که مجوز آن‌ها ابطال می‌شوند صنایع با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند.

وی عنوان کرد: ابطال مجوز ضروری است و رقابتی نبودن آزمایشگاه‌های پرکاربرد در یزد متاسفانه ایجاد چالش جدی در استان کرده است.

مطهری تصریح کرد: این آزمایشگاه‌ها هستند که استاندارد محصول را آزمون می‌کنند و سپس به دست مردم رسانده می‌شوند، بنابراین آزمایشگاه‌ها چشم و گوش استاندارد هستند و خوب و بد عمل کردن آن‌ها بسیار برای ما مهم است و به صورت جدی بر این موارد نظارت داریم تا در زمنیه‌های مختلف بتوانیم رو به رشد حرکت کنیم و مردم نیز از یک محصول باکیفیت منتفع شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از