حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
استاندار یزد در نشست با رسانه‌های تفت:

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود

استاندار یزد و برخی از مدیران کل استان به مدت 3 ساعت پای صحبت ها و سوالات فعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه شهرستان تفت نشست و به سوالان آنها پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، مهران فاطمی شب گذشته در جمع فعالان فضای مجازی و مدیران رسانه‌های شهرستان تفت که با حضور برخی از مدیران کل استان و فرماندار این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه اخبار فعالیت و تلاش فعالان فضای مجازی شهرستان تفت را بعضاً شخصاً رصد کرده و در برخی موارد نیز موضوعات اثرگذار از طریق روابط‌عمومی به بنده منتقل می‌شود تصریح کرد: خوشبختانه فضای مطالبه‌گری، نقد و پیگیری مشکلات مردم شهرستان تفت به‌خوبی توسط رسانه‌های شهرستان پیگیری شده و این مطالبه‌گری و نقد به‌این‌علت که آنها در میان مردم بوده و به‌صورت مستقیم با مردم ارتباط دارند بسیار کارگشا بوده و باتوجه‌به اینکه بسیاری از نقدها قابل‌استفاده است باید مدیران به آن توجه کنند.

*بهره‌برداری از معدن دره زرشک در گرو تأمین منافع مردم 

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال یکی از فعالان فضای مجازی شهرستان تفت در مورد معدن دره زرشک و وضعیت این معدن گفت: فعال‌سازی معادن از راهبردهای نظام جمهوری اسلامی است و در قوانین و سیاست‌گذاری انجام شده به‌صورت خاص بر روی این موضوع تأکید شده و حتی راهبرد فعال‌سازی معدن به‌جای نفت از سیاست‌های مقام معظم رهبری است و این موضوع باتوجه‌به تأکیدات مسئولان ارشد با جدیت در سطح استان پیگیری می‌شود.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه اما در این مسیر چند ملاحظه مهم و اساسی مدنظر دست‌اندرکاران استان است، اظهار داشت: اولین ملاحظه رعایت مسائل زیست‌محیطی و دومین موضوع مهم نیز درنظرگرفتن مطالبات عمومی و نظرات مردمی است. 

فاطمی افزود: به همین علت باید مردم مناطقی که این معادن در آن قرار دارند از عواید این بهره‌برداری بهره‌مند شوند و در زمینه مسائل زیست‌محیطی نیز باید با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها کار بهره‌برداری انجام شود تا کمترین خسارت و تبعات را داشته باشد.

وی با بیان اینکه توسعه، چالش‌ها و مشکلات خود را دارد؛ اما باید تلاش شود در این زمینه خطرات به کمترین میزان خود برسد اظهار داشت: در زمینه معدن دره زرشک یک سری مطالعات ناقص انجام شده بود که مشاور در مقابل سؤالات طرح شده از سوی مردم و دستگاه‌های مختلف جوابی برای ارائه نداشت که نتیجه آن عدم موافقت دستگاه‌های مختلف با این مطالعات بود.

استاندار با تأکید مجدد بر روی این موضوع که بنده به‌هیچ‌عنوان موافق و یا مخالف بهره‌برداری از این معدن نیستم تصریح کرد: تأکید بنده و تمام مدیران دولتی این است که هیچ پرونده بازی در این دولت ایجاد نشود و تمام پرونده‌ها تا حد امکان به صورت کارشناسی به نتیجه برسد در همین زمینه شرکت ملی مس موظف شده است بر اساس شرح خدماتی که وزارت نیرو ارائه می دهد و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات  وزارت نیرو و با استفاده از مشاورانی که وزارت نیرو مشخص می‌کند یک مطالعه جامع و کامل انجام دهد.

فاطمی افزود: سازمان محیط‌زیست نیز بر اساس مطالعات انجام شده، نظر تأیید یا عدم تأیید خود را اعلام کند و در سطح استان نیز به‌صورت شفاف نتیجه مطالعات را برای مردم بیان و شرح خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید برای بهره‌برداری از 400 میلیون تن ذخیره این معدن یا عدم بهره برداری از آن جواب قانع کننده ای باید برای مردم داشته باشیم به همین علت این مطالعه لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: ملاحظات محیط زیستی و همچنین منافع مردم منطقه و استان به طور قطع در اولویت دغدغه‌های بنده و دیگر مدیران در زمینه این معدن بوده و تا زمانی که برای این موضوعات جوابی ارائه نشود هیچ اقدامی انجام نخواهد شد.

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود


*پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان تفت سرعت می‌گیرد

احسان خواجه رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در ادامه این نشست و در پاسخ به یکی از فعالان فضای مجازی شهرستان تفت که سرعت پروژه‌های نهضت ملی این شهرستان را دارای سرعت بسیار کم ذکر و وجود برخی مشکلات از جمله پیمانکار را علت این موضوع مطرح کرد، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان تفت بیش از 4 هزار و 800 نفر ثبت نام کرده اند که 2 هزار و 500 نفر واجد شرایط شدند و در نهایت بیش از یک هزار و 500 نفر تائید نهایی شدند که خوشبختانه برای تمام انها تأمین زمین انجام شده است.

وی ادامه داد: در زمینه تأمین زیرساخت‌های لازم برای زمین 43 هکتاری که برای این طرح در سطح شهرستان مشخص شده مشکلی وجود ندارد و تنها ملاحظه استان در این زمینه عدم مصرف آب شرب برای مسائل ساخت و ساز است که در تمام پروژه‌های نهضت ملی استان نیز موضوع لحاظ شده و مختص شهرستان تفت نیست.

 

خواجه رضایی دراین‌رابطه تصریح کرد: برای حل این موضوع نیز با هماهنگی شرکت آب منطقه ای چند حلقه آب چاه که غیر قابل شرب و غیر قابل استفاده بوده است شناسایی و با قیمت نیم بها و به صورت حمل رایگان در اختیار پیمانکاران قرار داده شده است.

 

وی در مورد سرعت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح شهرستان تفت نیز گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مداوم و جلسات متعددی که برگزارشد با تغییر پیمانکار سرعت پروژه‌ها بسیار خوب و قابل‌قبول شده است.

 

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود

 

*طرح بلند مدت دولت سیزدهم برای حل مشکل آب شرب مردم تفت 

 

جلال علمدار مدیرعامل شرکت آبفا استان یزد نیز در ادامه این نشست و در پاسخ به برخی سوالات در زمینه مشکلات متعدد تامین آب شرب روستاهای شهرستان تفت گفت: در شهرستان تفت 11 حلقه چاه حفر شده است که 60 لیتر بر ثانیه از آنها برداشت آب صورت می گیرد و مقداری از نیاز آبی شهرستان نیز از طریق خط انتقال تأمین شده اما همچنان در زمان پیک مصرف مشکل تأمین آب شرب در سطح شهرستان داریم که با مدیریت مصرف و قطع آب کشاورزی سعی شده کنترل شود اما برای حل این مشکل باید چاره دیگری اندیشید.

 

وی ادامه داد: برای حل مشکل آب 266 روستای این شهرستان طی تفاهم با قرارگاه امام حسن مجتبی و با تائید هیات دولت در زمان سفر رئیس جمهور به استان، مقرر شده در سه فاز و با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان این مشکل برطرف شود که اقدامات لازم برای شروع فاز اول آن در مراحل نهایی است.

 

*شبکه تأمین آب شهرستان تفت دچار مشکلات جدی است

 

محمدجواد ابوالحسنی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در همین رابطه با بیان اینکه شبکه تأمین آب شهر تفت دچار مشکل جدی است تصریح کرد: کشاورزی شهرستان تفت در برخی مناطق گسترده است و همچنین امکان حفر هیچ‌گونه چاه جدیدی در منطقه وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: برای حل اساسی این مشکل، خط انتقال آب به مهریز و تفت مصوب شده اما این موضوع بلندمدت است و قطعاً در تابستان امسال و حتی شاید سال دیگر این مشکل وجود داشته باشد؛ بنابراین باید با مدیریت مصرف آب این موضوع را پشت سر بگذاریم.

 

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود

 

*انتخاب شهردار تفت در انتظار تأیید وزارت کشور 

 

محمدعلی صمیمی مدیرکل شهری و شوراهای استانداری یزد در پاسخ به سوالات پرتکرار فعالان فضای مجازی شهرستان تفت در مورد اختلافات و مشکلات موجود در شورای اسلامی شهر تفت و عدم انتخاب شهردار این شهر گفت: به علت وجود اختلافاتی که مابین شورای اسلامی شهر تفت و شهردار این شهر وجود داشت در نهایت شهردار استعفا داد و در این زمینه براساس وظیفه قانونی خود پیگیری‌های لازم برای معرفی هرچه سریعتر شهردار را انجام دادیم.

 

وی ادامه داد: شهردار جدید که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تفت بود توسط شورای این شهر معرفی شد و پس از دو مرحله رفت و برگشت برای تکمیل مدارک در نهایت اواخر اسفند مدارک فرد مورد نظر تکمیل شد و پرونده ایشان در تاریخ 27 اسفند1402 به وزارت کشور ارسال شد که به احتمال بسیار زیاد بعد از ایام تعطیلات نتیجه وزارت کشور اعلام می شود.

 

صمیمی افزود: پس از نظر وزارت کشور در سطح استان استعلامات و مراحل دیگر کار انجام می‌شود که در این زمینه شبهات و مسائلی که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود قطعاً پیگیری می‌شود.

 

مدیرکل شهری و شوراهای استانداری یزد با بیان اینکه ما نیز با بررسی وضعیت دیگر شهرستان‌ها معتقد هستیم که مردم تفت به علت برخی اختلافات دچار آسیب شده‌اند تصریح کرد: شورای اسلامی شهر یک مجلس محلی است که با رأی مردم انتخاب شده‌اند و دامنه اختیارات استان در این زمینه مشخص است و حق انتخاب شهردار و ورود به این موضوع را نداریم.

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود


*رفع نقاط حادثه‌خیز تفت در اولویت است

محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد نیز در این نشست سه ساعته با بیان اینکه در سال 1400 که دولت سیزدهم مستقر شد وضعیت راه های روستایی شهرستان تفت به هیچ عنوان مناسب نبود تصریح کرد: متاسفانه در ابتدای سال 1401 نیز  با سیل شدیدی روبه رو بودیم که خسارت شدیدی به راه های شهرستان تفت وارد کرد و مشکل را چندبرابر کرد.

 

وی ادامه داد: با پیگیری شخص استاندار یزد حدود 74 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومانی که برای جبران سیل در زمینه راه‌ها در اختیار استان قرار گرفته بود در شهرستان تفت هزینه شد.

 

رستگاری در مورد پروژه‌های حوزه راه در شهرستان تفت گفت: در دو سال گذشته 75 پروژه در شهرستان تفت آغاز شده که به‌صورت میانگین بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اعتبار آن هم 340 میلیارد تومان است که نسبت به دوره‌های قبل رشد بسیار زیادی را نشان می‌دهد و یک تحول بزرگ در این شهرستان است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد اصلاح نقاط حادثه خیز و اصلاح رویه جاده ها را اولویت این اداره کل در شهرستان تفت ذکر و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در زمینه نصب علائم افقی و عمودی  در جاده های تفت و رویه راه‌های روستایی وضعیت خوبی داریم.

 

منافع مردم در معدن دره‌زرشک تأمین شود


*امیدوار به افزایش تعداد نمایندگان یزد در مجلس هستیم

 

علی‌اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری یزد در مورد اصلاح حوزه انتخابیه تفت که جزو سؤالات پرتکرار فعالان فضای مجازی شهرستان تفت بود گفت: در دولت سیزدهم در سطح استان چندین گردش کار متعدد برای تغییر و اصلاح حوزه‌های انتخابیه استان تهیه شده است.

 

وی ادامه داد: موضوع اضافه‌کردن دو نماینده به استان یزد نیز در مجلس یازدهم با پیگیری‌های نمایندگان استان منجر به اتفاقات خوبی شد که امیدواریم در مجلس دوازدهم این موضوع به سرانجام برسد.

 

عزیزی با تأکید بر اینکه قطعاً یک نماینده به حوزه انتخابیه 6 شهرستان افزوده خواهد شد تصریح کرد: یک نماینده نیز ممکن است به حوزه انتخابیه یزد یا تفت و میبد افزوده شود ولی در عین حال ممکن است حوزه انتخابیه تفت دچار اصلاحاتی بشود که تمام این مسائل باید پیگیری شود و در حال حاضر هیچ کدام از این مسائل قطعی نشده است.

 

*افزایش بی‌سابقه پروژه‌های عمرانی شهرستان تفت

 

مجید دهقانی زاده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان یزد نیز در این نشست با تأکید بر اینکه حجم پروژه‌ها و اقدامات انجام شده در سطح شهرستان تفت که در دولت سیزدهم انجام شده بی‌سابقه است اظهار داشت: در حال حاضر هفت ابرپروژه در سطح استان در حال پیگیری است که یکی از این پروژه‌ها در زمینه راه‌ها در شهرستان تفت است که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

 

وی ادامه داد: تقریباً به‌صورت کامل سهم سازمان برنامه‌وبودجه از سفر اول رئیس‌جمهور به استان محقق شده و همین موضوع باعث شد پروژه هایی که بیش از یک دهه متوقف شده بود پیگیری و به سرانجام برسد.

 

دهقانی زاده تاکید کرد: اعتبارات استانی به شهرستان تفت در دولت سیزدهم به صورت قابل توجهی افزایش داشته به نحوی که در سال 99 مجموعه اعتبارات استانی شهرستان تفت 37 میلیارد تومان بوده است که این اعتبارات در سال 1401 به 220 میلیارد تومان رسید که حدود هفت برابر افزایش داشته است.

 

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان یزد افزود: در سال 99 در مجموع کمتر از 20 میلیارد تومان در آمدهای ارزش افزوده میان شهرداری‌های استان توزیع شد اما این آمار در 11 ماه سال گذشته به بیش از 110 میلیارد تومان رسید که که افزایش حدود 6 برابری دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه ما نیز باور داریم که جمعیت شناور دو شهرستان تفت و مهریز بسیار زیاد است تصریح کرد: ملاک عمل در این زمینه سرشماری سال 95 است و تا زمانی که سرشماری جدیدی انجام نشود امکان اختصاص بودجه برای تهیه زیرساخت های لازم امکان ندارد اما به روش های مختلف سعی شده به این دو شهرستان کمک شود.

 

شایان‌ذکر است: پیگیری توسعه حسینیه امام، پیگیری افزایش سهمیه آرد شهرستان، اولویت بودن انتخاب مدیران بومی برای شهرستان، پیگیری وضعیت راه‌های روستایی و برخی نقاط پرخطر از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست 3 ساعته فعالان فضای مجازی و رسانه های شهرستان تفت با استاندار و مدیران کل استان بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از