حالت تاریک
چهارشنبه, 02 خرداد 1403
در آستانه برگزاری انتخابات منتشر شد؛

مطالبات یزدی‌ها از نمایندگان مجلس دوازدهم چیست؟

مطالبات یزدی‌ها از نمایندگان مجلس دوازدهم چیست؟

نماینده مجلس یک بازوی فشار برای رسیدگی به امور مهم در حوزه‌های انتخاباتی است که می‌تواند پروژه‌های حوزه انتخابیه خود را پیگیری و در بودجه سالانه آنها را لحاظ کند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، مجلس شورای اسلامی بر حسب وظایف قانونی که دارد بر امور مختلف کشور اثرات قابل توجهی دارد . بر اساس ماده ۷۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یکی از وظایف مجلس حل مشکلات حوزه‌های انتخابیه است بنابراین شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در حوزه‌‎های انتخابیه و استان برای نمایندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هر چند به موجب اصل ۴۸ قانون اساسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در درجه اول یک قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون است و اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه‌اش نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه است اما نماینده مجلس یک بازوی فشار برای رسیدگی به امور مهم در حوزه‌های انتخاباتی است که می‌تواند پروژه‌های حوزه انتخابیه خود را پیگیری و در بودجه سالانه آنها را لحاظ کند.

نقش نمایندگان مجلس در بهبود وضعیت محیط زیست یزد

مسائل زیست محیطی یکی از مسائل و مشکلات یزد است که این استان مانند دیگر مناطق صنعتی کشور با آن روبرو است و با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذار، می‌تواند نقشی پر رنگ و اثرگذار در تدوین و تصویب قوانین مربوط به محیط زیست داشته باشد، حضور نمایندگان منتخب استان در مجلس که نسبت به حوزه‌های مختلف در محیط زیست دغدغه کافی داشته باشند می‌توانند در ارتقای سطح قوانین، ضوابط زیست محیطی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها نقشی بسیار مؤثر ایفا کنند.

استان یزد به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی‌های پی‌درپی و همچنین برخورداری از صنایع مختلف در معرض بیشترین چالش‌های زیست محیطی قرار دارد و با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسائل محیط زیست نیاز به قوانین و مقررات بازدارنده و قوی‌تر است و نمایندگان منتخب مجلس در این زمینه می‌توانند در جهت بهبود و حفظ محیط زیست نسبت به اصلاح و بازنگری قوانین موجود اقدام کنند و همچنین قوانین جدیدی متناسب با نیازها و چالش‌های روزآمد محیط زیست تدوین کنند.

تقویت گردشگری رویکرد مهم نمایندگان منتخب مجلس باشد

تقویت گردشگری یکی دیگر از مسائل و ظرفیت‌های استان یزد است که باید به عنوان رویکردهای مهم مورد پیگیری توسط نمایندگان منتخب مجلس مورد توجه قرار گیرد به خصوص اینکه یزد به عنوان شهر میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و در مثلث گردشگری اصفهان، شیراز و یزد قرار گرفته است، بنابراین باید اقداماتی که لازمه توسعه این حوزه است انجام گیرد و با تلاشی که در این زمینه صورت می‌گیرد اعتبارات مورد نیاز برای توسعه گردشگری یزد بیش از پیش اختصاص یابد تا استان یزد به جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری دست یابد.

لزوم پیگیری توسعه زیرساخت حمل و نقل یزد توسط نمایندگان مجلس

یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه گردشگری در یزد فراهم آمدن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی است که به عنوان مهمترین مشکل استان یزد در حوزه گردشگری به شمار می‌رود.

نمایندگان منتخب مجلس با پیگیری‌هایی که دارند می‌توانند برای حمایت از حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان یزد به خصوص مسائل و مشکلات در حوزه زیرساخت حمل و نقل رایزنی کنند و در حوزه و گستره وظایف خود نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

احمدرضا موحد رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافربری و گردشگری یزد در این زمینه با اشاره به وضعیت زیرساخت حمل ونقل استان و راه‌اندازی یک رام قطار ترنست یزد گفت: استان یزد هنوز نیاز زیادی به زیرساخت‌های گردشگری دارد البته با رویکردی که فعلا در استان داریم چنانچه به همین شکل پیش برویم و حمل و نقل هوایی با مقاصد خارجی توسعه پیدا کند بیش از پیش می‌توانیم به گردشگری یزد امیدوار باشیم، طبق قولی که داده شده و از سوی مسئولان استان پیگیری می‌شود راه‌اندازی سفر یزد ایر به مقصد دبی، استانبول و عراق به توسعه گردشگری یزد کمک شایانی است به‌خصوص استانبول که می‌توانیم جذب مسافران زیادی از آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این مدت شاهد پیگیری‌های بسیار خوب و مستمر استاندار یزد بودیم که بیشتر از حد مورد انتظار برای گردشگری و توسعه زیرساخت گردشگری وقت انرژی و مأمور ویژه گذاشت و به جاهای خوبی رسیدیم به گونه‌ای که بعد از تأسیس یزد ایر، اکنون تأسیس دو شرکت یزدریل در دستور کار قرار دارد و به موازات هم قدم برمی‌دارند و هر کدام که زودتر به نتایج بهتری دست پیدا کنند استان نیز با تمام توان از آن حمایت می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دفاترمسافربری و گردشگری یزد با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی در همه دنیا بیشترین توجه را به خودش جلب می‌کند چرا که نسبت به سایر زیرساخت‌ها ایمن بیشتری دارد و هم مقرون به صرفه‌تر است برای همین امروز رویکرد استان بیشترین به توسعه حمل و نقل ریلی است و هم و غم و‌ عزم‌ قاطع استاندار بر توسعه شرکت ریلی بوده و هست و نتیجه خوبی هم دارد.

وی با بیان اینکه در بحث حمل و نقل زمینی بسیار ضعیف هستیم، اضافه کرد: این ضعف در حمل و نقل زمینی منحصر به یزد نیست و سراسر کشور به دلیل تحریم‌ها و ضعف در زمینه تأمین اتوبوس‌هایی که استاندارد لازم برای حمل و نقل زمینی را دارند با مشکل و کمبود در این زمینه مواجه‌اند.

موحد گفت: چنانچه یک شرکت حمل و نقل زمینی نیز در یزد راه‌اندازی شود و بتواند برای واردات اتوبوس‌هایی که بار نیاز گردشگری کشور را به دوش بکشد اتفاق خوبی است، وقتی تور خارجی به ایران می‌آید بخش از عظیمی از تردد بین استانی آنها به صورت زمینی انجام می‌شود و لازم است در این زمینه اقدامات خوبی صورت بگیرد.

لزوم پیگیری قوانین بر زمین مانده حوزه ساماندهی اتباع بیگانه توسط نمایندگان منتخب

مهاجرت نیز یکی از پدیده‌هایی است که مشکلات جدی درحوزه‌های مختلف برای استان یزد ایجاد کرده و حضور اتباع بیگانه به خصوص اتباع بیگانه غیرمجاز می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در استان یزد باشد بنابراین یکی از وظایف نمایندگان منتخب مجلس در حوزه مهاجرت پیگیری اجرای قوانین مصوب در حوزه ساماندهی اتباع خارجی و همچنین نظارت بر حسن اجرای این قوانین است.

متأسفانه قانون اقامت در ایران که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد، مربوط به ۹۲ سال پیش است و تقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و به رغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشور، هنوز این قانون به روزرسانی نشده است بنابراین نمایندگان مجلس در این زمینه نقش بسزایی دارند و باید ساماندهی اتباع خارجی و تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در حوزه وظایف خود مورد توجه قرار دهند.

 برخی مشکلات اصلی اقتصادی اجتماعی فرهنگی به صورت مشترک برای همه اقشار جامعه در سطح کشور کم و بیش وجود دارد. در این خصوص یک نماینده وظیفه دارد بر اساس وظایف و اختیاراتی که برایش تعریف شده است بکوشد و نسبت به رفع این مشکلات با مشارکت سایر نمایندگان اقدام نماید. بدیهی است نمایندگان موظفند با مشارکت در کمیسیون های مختلف مجلس حسب تخصص و توانایی که دارند بدور از منافع شخصی و گروهی در تصمیمات کلی کشور مشارکت مستمر و سازنده داشته باشد و در این زمینه مشکلات و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را باید بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از