حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
آلودگی صنایع برای یزد، منافع برای دیگران است؛

خودکامگی و عدم پاسخگویی شرکت‌های بزرگ یزدی

خودکامگی و عدم پاسخگویی شرکت‌های بزرگ یزدی

آلودگی هوا، مهاجرت افراد غیربومی و... از مضرات وجود صنایع و معادن بزرگ یزد است اما به خودکامگی این شرکت‌ها زمانی می‌توان بیش‌تر پی برد که تاکنون با وجود پیگیری مسئولان حاضر نشده‌اند کارت بازرگانی خود را به یزد منتقل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، استان یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور نقش بسیار مهمی در تولید و صنعت کشور دارد و بیش از 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ در این استان در حال فعالیت هستند به نحوی که حدوداً به ازای هر 300 یزدی یک واحد تولیدی در یزد وجود دارد.

استان یزد در بسیاری دیگر از شاخص‌های اقتصادی نیز در سطح کشور مطرح است به‌نحوی که رتبه سوم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است و ۱۵ درصد از تولیدات فولاد کشور متعلق به یزد است.

یزد، همچنین دومین استان معدنی کشور و سرزمینی دارای متنوع‌ترین مواد معدنی با ذخیره ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن است که اصلی‌ترین آن سنگ آهن است و بیش از 800 پروانه بهره برداری فعال در زمینه معدن در استان یزد وجود دارد.

بقا و وجود این حجم از صنایع و معادن در استانی یزد علیرغم اینکه یزد را در جایگاه‌های بالایی در این زمینه در کشور قرار داده است و مزایای صنعتی و اقتصادی را برای استان و کشور به دنبال داشته است، آلودگی‌های زیست محیطی و مهاجرت نیروی کار نیز به همراه داشته است که برای مردم یزد بسیار آزارهنده بوده است.

خودکامگی و عدم پاسخگویی شرکت‌های بزرگ یزدی

موضوع از آن جایی تأسف‌بار می‌شود که تنها از صنایع و معادن بزرگ یزد آلودگی هوا، مهاجرت افراد غیربومی و... ناشی از آن‌ها به مردم استان یزد برسد و منافع آن به دیگر استان‌ها برسد که نمونه آن عدم انتقال حساب شرکت های بزرگ به یزد و همچنین عدم انتقال کارت بازرگانی این شرکت‌ها به یزد است.

حدود دوسال قبل بود که استاندار یزد برحسب قانون از تمامی شرکت‌هایی که محل فعالیت آنها در یزد است درخواست کرد که حساب‌های خود را به یزد منتقل کنند، علیرغم اینکه برخی شرکت‌ها در جلسات متعدد قول همکاری دادند اما به طرق مختلف، برخی از آنها به بهانه‌های مختلف همچنان با گذشت بیش از دوسال حساب‌های خود را به یزد منتقل نکردند.

اما موضوع عجیب‌تر و تعجب برانگیز عدم انتقال کارت بازرگانی برخی شرکت‌ها به یزد است، شاید عدم انتقال حساب به استان را بتوان با بهانه‌هایی توجیه کرد اما عدم انتقال کارت بازرگانی به شهر محل فعالیت را هیچ کارشناس اقتصادی توان توجیه ندارد و همین عدم انتقال کارت بازرگانی باعث شده یزدی‌ها نتوانند از مزایای این اقدام استفاده کنند.

خودکامگی و عدم پاسخگویی شرکت‌های بزرگ یزدی

مجتبی دستمالچیان رئیس اتاق بازرگانی یزد پیش از این در نشستی با خبرنگاران استان اظهار کرده بود: حدود یک هزار کارت بازرگانی در یزد وجود دارد ولی از تعداد شرکت‌هایی که محل فعالیت آنها در یزد است ولی کارت بازرگانی خود را به یزد منتقل نکرده‌اند 47 شرکت بزرگ معدنی و صنعتی وجود دارد که عواید این 47 شرکت برابری می‌کند با یک هزار شرکتی که کارت بازرگانی آن در یزد هستند.

وی البته در این نشست اعلام کرده بود: برخی از این شرکت‌ها قول داده‌اند تا مشکلات خود را تا مهرماه برطرف و کارت خود را به یزد منتقل کنند اما به نظر می‌رسد این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است.

زمانی که کارت بازرگانی شرکتی در یزد باشد مالیات پرداختی از جانب این شرکت نیز به یزد پرداخت می‌شود و برای اقدامات متعدد در راستای کمک به دهیاری ها و مناطق محروم مورد استفاده قرار می گیرد.

محمد سپهر، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان یزد در این زمینه گفت: نزدیک به هزار و 400 شرکت در استان یزد کارت بازرگانی دارند که از این تعدد 86 شرکت که عمدتاً شرکت‌های بزرگی چون چادرملو، فولاد غدیر، فولاد یزد و...  هستند چون دفترشان در تهران است کارت بازرگانی آن‌ها در یزد نیست و تاکنون اقدام به انتقال کارت بازرگانی خود به یزد نکرده‌اند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها هیچ خدمات اضافه‌ای را از استان‌های دیگر دریافت نمی‌کنند و برای آ‌ن‌ها هیچ تفاوتی ندارد که کارت بازرگانی آن‌ها در یزد باشد یا در استان دیگر و واقعاً هیچ توجیهی ندارد که کارت بازرگانی آن‌ها در تهران باشد اما در مقابل همه زحمات و آسیب‌ها و آلودگی‌هایی که دارند برای مردم یزد باشد.

 

سپهر اضافه کرد: شرکت‌ها به واسطه این کارت بازرگانی، درصد کوچکی از درآمد خود را به عنوان حق عضویت و حق تمدید به اتاق بازرگانی محل صدور کارت بازرگانی می‌پردازند که این مبلغ برای توسعه بازرگانی، آموزش، مشاوره، اقدمات پژوهشی، مطالعات اقتصادی و توسعه‌ای، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و... که بسیار نیز پر هزینه است، هزینه می‌کند اما شرکت‌های و صنایع بزرگ یزد، استان  و مردم استان را از این موضوع بی‌بهره کرده‌اند و این مبلغ را به اتاق بازرگانی به غیر از یزد می‌پردازند.

 

وی ادامه داد: مبلغی که شرکت‌های کوچک یزدی در استان به واسطه کارت بازرگانی خود به اتاق بازرگانی می‌پردازند مبلغ ناچیزی است در حالی که شرکت‌های بزرگ یزد با وجود درآمد بالا و توجه به اینکه همه نیازهای خود از جمله سوخت و... را از یزد تأمین می‌کنند و در مقابل آلودگی، شلوغی و مهاجرت‌های افراد غیر بومی برای مردم استان به دنبال دارند مبلغی که باید برای توسعه بازرگانی یزد بدهد به استان دیگر چون تهران می‌پردازند.

خودکامگی و عدم پاسخگویی شرکت‌های بزرگ یزدی

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان یزد با اشاره به اقداماتی که برای انتقال کارت بازرگانی صنایع و شرکت‌های بزرگ یزدی به یزد انجام شده است، گفت: چند ماه پیش جلسه‌ای در تهران با حضور مدیران این شرکت‌ها و مسئولان استان و مسئولان اتاق بازرگانی یزد در همین زمینه برگزار شد و همه آن‌هاموافق بودند اما عملاً هیچ اقدامی تاکنون از جانب آن‌ها برای انتقال کارت بازرگانی انجام نشده است.

 

وی چادرملو، فولاد غدیر، فولاد سرمد ابرکوه، فولاد یزد، فولاد ارفع، کاشی ایفا سرام و... را از جمله صنایعی نام برد که کارت بازرگانی خود را به یزد منتقل نکرده‌اند و افزود: از آنجا که الزام قانونی برای این اقدام وجود ندارد باید این صنایع حق مردم استان یزد را در نظر بگیرند و با توجه به اینکه هیچ خدمات اضافه‌ای را در استان دیگر دریافت نمی‌کنند نسبت به انتقال کارت بازرگانی خود به یزد اقدام کنند.

 

مجتبی دستمالچیان نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، ضمن تأیید این گفته‌ها و با اشاره به آخرین وضعیت انتقال کارت‌های بازرگانی شرکت‌های بزرگ به یزد اظهار کرد: برخی شرکت‌های بزرگ یزد چون دفترشان تهران است، کارت‌های بازرگانی آن‌ها نیز در تهران است و اتاق بازرگانی یزد از میزان مبلغی که آن‌ها باید بپردازند، بی‌بهره است و شنیده شده چند شرکت در حال انتقال کارت بازرگانی خود به یزد هستند که عملاً تاکنون به واقعیت نپیوسته است.

 

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها چون در یزد مستقر هستند و همه خدمات خود را از این استان می‌گیرند، آلودگی و مضرات آن‌ها نیز سهم مردم استان یزد است، اما پولی که باید به واسطه این شرکت‌ها به اتاق بازرگانی یزد بیاید و برای یزد و اقتصاد یزد  هزینه شود، در استانی دیگر هزینه می‌شود.

 

مردم استان یزد با توجه به آسیب‌ها و مضراتی که از جانب وجود صنایع و معادن و شرکت‌های بزرگ در یزد متحمل می‌شوند کمترین حقی که دارند و کمترین خواسته‌ای که دارند این است که از مزایا و منافع این صنایع نیز بهره ببرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از