استاد دانشگاه و روانشناس یزدی مطرح کرد:
استرس دانشآموزان از سبک زندگی نادرست نشات میگیرد
روانشناس یزدی گفت: سبک زندگی نادرست خانوادهها عامل استرس و اضطراب کودکان است.
عباس افخمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، با اشاره به اینکه سبک زندگی نادرست خانوادهها یکی از دلایل ایجاد چالش برای دانشآموزان کلاساولی است گفت: کودکانی که در خانوادهای با سبک نادرست تربیتی زندگی میکنند و زندگی بدون برنامه و بیثباتی دارند موقع ورود به مدرسه و هنگام مواجهه با ساختارها و شرایط محیطی مدرسه دچار استرس و اضطراب میشوند و این موضوع میتواند در بلندمدت آسیبهای جبرانناپذیری به دانشآموز وارد کند.
وی ادامه داد: امروزه سبک زندگیها به نحوی شده است که والدین اغلب هر دو شاغل هستند یا والد داخل خانه اصول و سبک درست فرزندپروری را بهدرستی آموزش ندیده است و به همین دلیل توان اجرای آن را ندارد که باعث شده به اصول مهم و اساسی که در تربیت کودک اثرگذاری بسیاری دارد از جمله توجه به مدیریت خواب، خوراک، بازی و استفاده از فضای مجازی، توجهی نداشته باشد و این موضوعات زمانی که دانشآموز وارد محیط مدرسه میشود برای وی چالش آفرین میشود.
این روانشناس یزدی فاصلهگرفتن خانوادهها از سبک زندگی ایرانیاسلامی و ورود فرهنگ غربی به محیط خانوادهها را عامل ایجاد مشکلات متعدد برای خانوادهها و دانشآموزان ذکر و افزود: از دیگر چالشهایی که دانشآموزان کلاساولی و خانوادههای آنها با آن درگیر هستند عدم شناخت دقیق کودکان از والدین، بیثباتی والدها در تربیت فرزندان، زیر سؤال رفتن امنیت روانی فرزندان در فضای خانه، واضح و شفاف نبودن خطوط قرمز مشخص شده از سوی والدین برای کودکان است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه محیط مدرسه نیز میتواند برای دانشآموزان کلاساولی چالش آفرین باشد، تصریح کرد: کودکان کلاساولی هنگام ورود به مدرسه فرایند اجتماعی شدن را فرامیگیرند و طبیعتاً با افراد و مسئولیتهای جدیدی نیز مواجه میشوند که برخی کودکان بعضاً آمادگی روبهروشدن با آنها را ندارند و در ضمن اینکه هرکدام از افراد جدید که دانشآموز با آنها ارتباط برقرار میکند ممکن است با یک سری تروماها، دیدگاهها، هوش و عواطف مختلف پا به عرصه تعلیموتربیت گذاشته باشند که کودک در مواجهه و برخورد با این گروه همسالان دچار آسیبدیدگی شود.
افخمی با تأکید به اهمیت نقش معلم عنوان کرد: نگاه و حساسیت معلم نسبت به دانشآموزان، توجه یکسان و عادلانه، حمایت گری و همچنین سبک تدریس معلم و جذابیت آن برای دانشآموز از علتهایی است که میتواند این چالشها را کاهش یا افزایش دهد در واقع معلم نقش محوری دارد و بهنوعی نقطه پرگار است که خانواده، مدیر، معاونان و دانشآموزان با او ارتباط دارند.
وی مطرح کرد: مدرسه باید با ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه از طریق برگزاری برنامههای پرورشی و فوقبرنامه و یا برگزاری جشنها توجه بچهها را به خود جلب و در کاهش چالشها و مشکلات دانشآموزان تلاش نماید.
انتهای خبر/