حالت تاریک
چهارشنبه, 07 آبان 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری یزد رسا هستید؟
ترسیم آینده یزد با نگاه به اولویت‌های ملی
رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان یزد مطرح کرد:

ترسیم آینده یزد با نگاه به اولویت‌های ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: یزد پایدار بر مبنای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده و با اولویت‌های ملی همخوانی کامل دارد؛ این سند آینده استان را با تمرکز بر عوارض توسعه‌ای و مسئله‌محوری ترسیم می‌کند.

مجید دهقانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به تفاوت‌های کلیدی بین سند «یزد نوین» و سند «یزد پایدار» بیان داشت: در اسفند ماه ۱۳۹۹ اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید و مبنای عمل استانداران و سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها قرار گرفت.

وی افزود: با تغییر مدیریتی صورت گرفته در استان در سال ۱۴۰۰، بحث تدوین برنامه توسعه استان صورت پذیرفت و از آنجا که سند آمایش سرزمین به تازگی مورد تصویب قرار گرفته بود، این ایده مطرح شد تا این برنامه توسعه، در مسیر پیاده‌سازی اسناد آمایش سرزمین نگاشته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد ادامه داد: از این رو یزد نوین به ۱۶ محور پیش بینی شده در سند آمایش سرزمین استان پرداخت و مجموعه طرح‌ها و پروژه‌ها در قالب یزد نوین در چارچوب این محورها تعریف شد و طی سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳ مبنای عمل و پیگیری قرار گرفت.

دهقانی‌زاده در ادامه گفت: همانگونه که آگاهی دارید در سال ۱۴۰۳ بواسطه برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و تغییر رویکرد دولت چهاردهم نسبت به دولت سیزدهم، تغییر مدیریتی در استان صورت پذیرفت و ایده برنامه یزد پایدار مطرح شد.

وی تصریح کرد: در اینجا باید گفت تفاوت عمده برنامه حاضر با برنامه قبلی، در تفاوت در نگرش به موضوعات بود. یزد پایدار بر مبنای مسئله محوری و اولویت محوری به توسعه استان و عوارض توسعه‌ای استان پرداخته است، در صورتی که یزد نوین در بر گیرنده محورهای اولویت دار تصریح شده در آمایش سرزمین بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد تأکید کرد: به طور کلی مهمترین تفاوت این دو برنامه در این است که در زمان تدوین یزدنوین برنامه هفتم توسعه وجود نداشت ولی یزدپایدار بر مبنا برنامه هفتم توسعه بنا شده است.

هماهنگی یزد پایدار با برنامه هفتم توسعه

دهقانی‌زاده در خصوص مزایا و نقاط قوت سند «یزد پایدار» نسبت به «یزد نوین» اظهار داشت: همانگونه که ذکر شد اصل معماری تدوین سند یزد پایدار مسئله محوری بوده است و سعی شده است از زاویه عارضه‌یابی به مسائل و موضوعات استان بپردازد، درحالی‌که یزد نوین اینگونه نگاهی را نداشت.

وی افزود: برای مثال یزد پایدار به آسیب‌های اجتماعی پرداخته است. موضوعی که کمتر به عنوان یک محور در برنامه‌های توسعه استان شخصیت مستقل داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد ادامه داد: همچنین در یزد پایدار به موضوع آلودگی‌ها و فرونشست زمین پرداخته شده است، درحالی‌که در یزد نوین این مباحث در بین محورها وجود نداشت.

دهقانی‌زاده گفت: یا اینکه یزد پایدار به موضوع بروز بیماری‌ها در استان پرداخته است و برای آن طرح و پروژه تعریف نموده است، در حالیکه در یزد نوین بیشتر موضوع درمان و زیرساخت‌ها مدنظر بوده است.

وی در مورد ملاحظات و دلایل تدوین سند جدید «یزد پایدار» بیان داشت: نگاه استاندار یزد نیز از ابتدای انتصاب (مهرماه ۱۴۰۳) در استان توجه به عوارض توسعه‌ای در استان بود و اینکه ریل‌گذاری توسعه استان بر مسیر توسعه پایدار و بلندمدت باشد نه رویکرد مبتنی بر توسعه کوتاه مدت.

این مقام مسئول افزود: از این رو باتوجه به اینکه این زاویه دید در نگارش یزد نوین وجود نداشت، بنابراین نگاشت برنامه یزد پایدار مبنای عمل قرار گرفت، از سوی دیگر باید گفت همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم، برنامه هفتم توسعه کشور نیز ابلاغ گردیده بود و لازم بود برنامه توسعه استان با برنامه ملی کشور (برنامه هفتم توسعه) هماهنگی می‌یافت.

خلأهای یزد نوین و ضرورت سند جدید

دهقانی‌زاده در خصوص خلأها یا نواقص سند «یزد نوین» که نیاز به بازنگری را ضروری کرد، اظهار کرد: همانگونه که در بالاتر ذکر شد، توجه به عوارض توسعه‌ای در استان در یزد پایدار مبنای عمل بوده است. مواردی نظیر: آلودگی ها، مدیریت منابع آب، کاهش شدت انرژی، آسیب‌های اجتماعی، بروز بیماری ها، استعدادیابی کودکان و نوجوانان و... .

ابزارهای تشویقی - تنبیهی برای اجرای یزد پایدار

وی درباره تعهدات و سازوکارهای اجرایی برای تضمین تحقق اهداف سند «یزد پایدار» گفت: سعی شده است تا ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای این موضوع اندیشیده شود و استاندار نیز بر احصای فعالیت دستگاه‌ها و حرکت بر مسیر برنامه تاکید کرده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود: مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای برنامه ریزی و توسعه استان مبنی بر ممنوعیت گسترش صنایع آب بر و انرژی بر در محور مهریز اردکان نیز مجددا توسط استاندار ابلاغ شده است و رعایت آن الزام‌آور است.

۵۱ جلسه کارشناسی با صاحبنظران دولتی و غیردولتی

دهقانی‌زاده در مورد تعداد جلسات هم‌اندیشی و اقدام پژوهشی برای استخراج داده‌های سند «یزد پایدار» بیان داشت: همانگونه که توضیح داده شد، سعی شد یزد پایدار بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور و اولویت‌ها برنامه تدوین گردد.

وی ادامه داد: ازین رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ کار بررسی و تدوین برش عملیاتی استان از برنامه هفتم توسعه را در دستور کار قرار داد و جلساتی را به شرح ذیل در محورهای زیر باحضور کارشناسان بخش دولتی و غیردولتی و صاحبنظران تشکیل داد و این کار را در انتهای سال ۱۴۰۳ به جمع‌بندی رساند، و از یافته‌های جلسات و بررسی‌ها بعنوان ورودی در برنامه یزد پایدار استفاده شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در تشریح جلسات هم‌اندیشی بیان داشت: در آسیب‌های اجتماعی هفت جلسه، سلامت عمومی پنج جلسه، آلایندگی‌ها چهار جلسه، مدیریت یکپارچه آب چهار جلسه، انرژی هفت جلسه، گردشگری پنج جلسه، رشد اقتصادی و تولید ثروت پنج جلسه، تامین مالی دو جلسه، لجستیک چهار جلسه و نظام آموزشی و فناوری هشت جلسه با حضور صاحب‌نظران دولتی و غیردولتی برگزار شد.

دهقانی‌زاده در خصوص گروه‌های مشارکت‌کننده در فرآیند تدوین سند «یزد پایدار» اظهار داشت: نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان بخش خصوصی و صاحبنظران، اساتید دانشگاه و پیشکوستان در تدوین طرح‌ها و پروژه‌ها نقش داشته اند، علی الخصوص آنکه از گزارش‌های بین المللی درخصوص شاخص‌های توسعه کشور و استان استفاده شده و همچنین طرح‌ها و برنامه‌های قبلی استان و گزارش‌های مرتبط نیز استفاده شده اند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!