حالت تاریک
چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403
عضو شورای‌عالی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران:

ایران برای حفاظت از وطن اقدامی مشروع کرد

ایران برای حفاظت از وطن اقدامی مشروع کرد

عضو شورای‌عالی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت: ایران برای حفاظت از ناموس و خاک وطن چاره‌ای جز این واکنش را نداشت و اقدامی مشروع انجام داد.

کمال بیگی ده‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم منحوس صهیونیستی و با بیان اینکه اقدام ایران براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد یک دفاع مشروع است، اظهار کرد: دنیا ایران را دعوت به خویشتن‌داری کرد و البته خیلی هم نسبت به اقدام ایران واکنشی نداد، محکوم کردن این اقدام توسط برخی از کشورها به دلیل ترس و نگرانی خودشان از درگیر شدن منافعشان در این نبرد بود.

وی افزود: به دلیل حمله رژیم غاصب صهیونیستی به کنسولگری ایران، علیرغم مصونیت دیپلماتیک آن، ایران به مدت ۱۲ روز صبر پیشه کرد، اما هیچ‌کدام از قدرت‌های دنیا و سازمان ملل واکنش مناسبی در این زمینه نداشتند و اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم نکردند.

بازرس کل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ادامه داد: ایران برای حفاظت از ناموس و خاک وطن چاره‌ای جز این واکنش نداشت و اینکه اقدام ایران با تسلیحات پهپادی  و انواع موشک های دوربرد بودخود یک نوع مانور نظامی نیز به حساب می آید.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حمله تنبیهانه علیه رژیم سفاک صهیونیستی عنوان کرد: با این اقدام توانستیم نقاط ضعف خود در آفند و نقاط ضعف طرف مقابل را در پدافند شناسایی کنیم و با استفاده از تسلیحات نظامی موشک‌های مختلف و پهپاد با بردهای بلند و تکنولوژی‌های قوی توان نظامی خود را در این زمینه به رخ دنیا کشیدیم.

بیگی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس در زمینه تامین موشک‌های مورد نیازخیلی دچار مشکل بودیم، اما امروزه کشور ما در زمنیه هوا ، فضا به خودکفایی و تکنولوژی بالا رسیده است  این یک دستاورد بزرگ است که غرب برای مهار موشک‌های ایران به کمک رژیم ستمگر صهیونیستی آمد و وابستگی این رژیم را به غرب شفاف‌تر نشان داد.

وی گفت: ایران ناگزیر از پاسخ بود، زیرا عنصر بازدارندگی‌اش در افکار عمومی بنظر می امد دچار خدشه شده باشد و برای احیای بازدارندگی ایران حتی اگر تنها یک موشکِ مؤثر هم شلیک می‌شد کفایت می کرد.

بیگی با بیان اینکه امروزه دیگر انحصار قدرت و خشونت مشروع در اختیار دولت‌ها نیست، تصریح کرد: عواملی از بیرون بر معادلات اثر می‌گذارند؛ این مسئله در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ممکن است قابل قبول باشد اما در بلندمدت سیاست قابل قبولی نخواهد بود حتی برای ایران؛ چرا که یک سلسله مفاهیم اساسی را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود رفتار ایران با ارجاع و استناد به این شأن، تحلیل و تفسیر شود.

وی ادامه داد: البته پاسخ ایران واجد چهار معنای؛ استراتژیک، نظامی، سیاسی و رسانه‌ای است؛ در سطح استراتژیک، بازدارندگی ما چون تا حدی دچار فرسایش شده بود و اگر ایران به اقدام اسرائیل علیه کنسولگری پاسخ نمی‌داد، ممکن بود در مرحله بعد اسرائیل سفارت و یا بخشی از کشور ایران را هدف قرار دهدیا حتی همسایگان صعیف ما هم جری شوند.

دبیر استانی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران اظهار کرد: به عبارت دیگر گزاره‌ای مطرح می‌شد که ایران شعارمحور است و از اساس اهل پاسخگویی نیست پس ما ملزم به پاسخگویی بودیم، بنابراین مهم‌ترین هدف استراتژیک ما احیای بازدارندگی بود و ما از این جهت به هدف خود رسیدیم.

وی با بیان اینکه باید پیامی منتقل می‌شد که ایران اراده پاسخگویی حتی به یک ابرقدرت را هم دارد، عنوان کرد: در مورد حمله اخیر، با فرستادن پهپاد و موشک نشان دادیم هم توان و هم اراده پاسخگویی داریم.

بیگی تصریح کرد: زمانی‌که بحث زمان اصابت و از آن گذشته پیش‌بینی‌پذیری به میان می‌آید، متعاقب‌اش رهگیری و انهدام هم مطرح می‌شود، زیرا عنصر غافل‌گیری در تعلیق فرو می‌رود. 

وی ادامه داد: این امر مؤید این نکته است که ایران به‌دنبال تحصیل هدف‌های استراتژیک‌اش بوده نه لزوماً هدف‌های نظامی؛ تفسیر این مسئله به‌ویژه در سطح گفت‌و‌گوهای جهانی بسیار اهمیت دارد.

عضو موثرانجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در پایان گفت: تأکید ما بر سه عنصر تناسب، دفاع مشروع و جلوگیری از گسترش جنگ قرار  گرفت؛ اگر ما اهداف مهم نظامی را هدف قرار می‌دادیم امور می‌توانست به سمت گسترش جنگ چرخش پیدا کند و موضع ما با اشکال مواجه می‌شد.درایت ،قاطعیت و قدرت بازدارندگی عناصر حیاتی این اقدام بودند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از