حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
وضعیت استان یزد در حوزه‌های اجتماعی چگونه است؟

اینجا مردم و مسئولان باید به میدان بیایند

اینجا مردم و مسئولان باید به میدان بیایند

در استان یزد بیش از 35 کودک دارای معلولیت و بی‌سرپرست وجود دارد که لذت آغوش گرم خانواده را نچشیدند و همچنان منتظرند و امیدوار، اینجا مردم و مسئولان باید پا به میدان بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، تصور زندگی همراه با معلولیت برای همگان سخت است و سخت‌تر از آن این است که علیرغم معلولیت، حق شاد زیستن و زیستن در کنار خانواده نیز از او صلب شود.


تصور اینکه فردی به خاطر معلولیت باید متحمل شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی شود، بسیار سخت‌ است و شاید به همین دلیل است که ترجیح می‌دهیم اینگونه زندگی تنها سناریو یک فیلم باشد و ترجیح می‌دهیم که چشمانمان را بر واقعیت ببندیم.


شاد زیستن حق هر فرد و خانواده‌ای است و شاید رسالت اصلی بهزیستی کمک به افرادی باشد که نیازمند حمایت برای شاد زیستن هستند و شاید سالمندان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معلولان تنها سه مورد از لیست بلند نیازمندان به حمایت هستند.


بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، تعداد افراد مستمری‌بگیر خانوارهای تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد ۳ هزار و ۲۲۵ نفر بوده و این آمار در بهار سال ۱۴۰۲ با ۲/۶ درصد افزایش، ۳ هزار و ۲۱۳ نفر بوده است.


این افزایش می‌تواند متاثر از افزایش دامنه حمایت اداره کل بهزیستی استان یزد و در نتیجه حمایت از خانواده‌های واجد شرایط بیشتر باشد، اما در این میان بزرگ شدن شهر یزد، افزایش جمعیت مهاجران و مسکلات اقتصادی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.


تعداد افراد مستمری بگیر خانوارهای تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد به دو حوزه اجتماعی و توانبخشی تقسیم می‌شود که در سال ۱۴۰۱ و در حوزه اجتماعی ۷ هزار و ۱۹۰ و در حوزه توانبخشی ۱۸ هزار و ۶۳۶ نفر بود اما در بهار ۱۴۰۲ در بخش اجتماعی این رقم به ۷ هزار و ۱۳۵ نفر و در بخش توانبخشی به ۱۸ هزار و ۸۹۵ نفر رسید و مطابق اطلاعات مرکز آمار ایران در هر دو بخش اجتماعی و توانبخشی به ترتیب افزایش ۱/۵ و ۱۵/۷ درصدی مشاهده می‌شود.


بر اساس آمار ارائه شده از سوی کشور، در سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار و ۵۳۵ نفر معتاد از سوی بهزیستی استان یزد خدمات ارائه شده و تحت پوشش قرار گرفتند که این رقم در بهار سال ۱۴۰۲ با ۰/۹ درصد کاهش به هزار و ۹۶۷ نفر رسید که یکی از دلایل این کاهش در بهار سال جاری می‌تواند تلاش فرد درگیر به اعتیاد برای فرار از برچسب‌های اجتماعی و ترس از قضاوت شدن باشد، اما در این میان نباید سهم افزایش آگاهی در جامعه و کمک به توانبخشی نادیده گرفته شود.


در سال ۱۴۰۱، ۳۰ هزار و ۴۵۰ فرد دارای معلولیت تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد قرار گرفتند که این رقم در بهار سال ۱۴۰۲ با افزایش ۶/۷ درصدی به ۳۰ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.


این افزایش آمار می‌تواند متاثر از عوامل اقتصادی و حتی مسائل اجتماعی مانند نگرش متفاوت مردم و کارفرماها به قشر معلولان باشد و همین دید باعث شده که برخی از افراد دارای معلولیت نتوانند مشغول به کار و درآمدزایی برای زندگی خود شوند و در نهایت با مشکلات اقتصادی در زندگی خود مواجه شده‌اند.


بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، تعداد هزار و ۱۴ سالمند در سال ۱۴۰۱ در مراکز تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد نگهداری شده و این آمار در بهار سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱ درصدی، به عدد هزار و ۱۵ سالمند رسید.


از جمله دلایلی که می‌تواند بر افزایش آمار سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان یزد، آن هم تنها در سه ماهه اول سال جاری، اثرگذار باشد می‌توان به عوامل باز هم عوامل اقتصادی اشاره کرد، اما عوامل اجتماعی و روانشناسی متعددی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.


تعداد کودکان بی‌سرپرست در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان یزد نگهداری می‌شوند در سال ۱۴۰۱، ۱۶۱ نفر اعلام شد و در بهار سال جاری این عدد به بیش از ۱۵۰ نفر رسید که این خود شاید متاثر از شرایط فصلی و نیاز به حمایت در زمان‌های مختلف مانند دوران مدرسه و ... باشد.


یادآور می‌شود؛ آمار ارائه شده در سال ۱۴۰۲ تنها مربوط به سه ماهه اول سال است و این آمار پس از پایان سال جاری متفاوت خواهد شد.


*معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد: تعداد مراجعین برای تایید معلولیت نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است


محسن صباغی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان یزد هستند، اظهار کرد: معلولیت‌های جسمی، ذهنی، بینایی، گفتاری، شنوایی و روانی مزمن از جمله معلولیت‌های این افراد است.


معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد افزود: بیشترین تعداد معلولیت با بیش از ۱۲ هزار نفر مربوط به معلولان جسمی است و پس از آن معلولان ذهنی، بینایی و گفتاری به ترتیب جایگاه دوم تا چهارم را از حیث تعدد به خود اختصاص داده است.


وی با بیان اینکه در حوزه معلولان آمار به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است، گفت:به نسبت سال گذشته تعداد مراجعین و درخواست‌کنندگان برای تایید معلولیت حدودا ۲ برابر شده است و برخی از این افراد سال‌هاست که معلولیت دارند اما اخیرا برای پذیرش در بهزیستی اقدام کردند.


کارشناس ارشد فیزیوتراپی و معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد ادامه داد: در مراکز غیردولتی و زیرنظر حوزه توانبخشی بهزیستی تلاش بر این است تا نیازهای معلولان را متناسب با شرایط آنها برطرف کرده و در راستای حمایت این افراد در زمینه‌های اجتماعی و شغلی مشاوره‌های لازم به این افراد داده می‌شود.


*تفت پیرترین شهرستان در استان یزد


وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد جمعیت استان یزد جمعیت سالمند را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: میانگین سن جامعه در استان یزد روند حرکت به سمت سالمندی را داشته و اگر در کشور ژاپن در طول ۱۰۰ سال میانگین جمعیت سالمندی دو برابر می‌شود، این روند در کشور ایران در زول ۲۰ سال اتفاق خواهد افتاد و به طور کلی استان یزد نیز از این قائده مثتثنی نیست و در رتبه کشوری جزو استان‌های میانه قرار داریم.


صباغی‌نژاد افزود: شهرستان تفت در استان یزد بالاترین میانگین سالمندی به میزان ۱۸ درصد را به خود اختصاص داده است که نیاز است مسئولان این شهرستان تدابیر لارم را بیاندیشند.


وی با بیان اینکه سرعت سیر صعودی جمعیت سالمندی در استان یزد بسیار زیاد است، عنوان کرد: امکانات دستگاه‌ها در حوزه‌های بهداشت، درمان و توانبخشی محدود است و با توجه به رشد جمعیت سالمندان در استان نیاز است تا امکانات مورد نیاز را فراهم کند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه آلزایمر و مشکلات سیستم اعصاب مرکزی یکی از چالش‌های دوران سالمندی است، افزود: طرح غربالگری آلزایمر به صورت رایگان در مراکز مرتبط در استان یزد در حال انجام است تا به صورت کلی بتوان این بیماری را در سالمندان به صورت ویژه بررسی کرد.


* معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان یزد: فعالیت ۱۴ مرکز در زمینه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست


عباس متولی‌پور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به متغیر بودن جمعیت کودکان تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد اظهار کرد: در مراکز مختص به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تلاش برای بازتوانی و آموزش مسائل مختلف است.


معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان یزد با اشاره به نگهداری از بیش از ۱۵۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست و تعداد مراکز نگهداری از این کودکان در استان تصریح کرد: تعداد ۱۴ مرکز در ۶ شهرستان استان که شامل یزد، تفت، میبد، اردکان، اشکذر و بافق می‌شود.


متولی‌پور افزود: در این مراکز خدماتی همچون نگهداری، توانمندسازی کودکان در زمینه‌های فردی و اجتماعی، خانواده و در نهایت بازپیوند کودک به محیط خانواده از طریق خدمات مددکاری انجام می‌شود.


وی اولویت اداره کل بهزیستی در زمینه کودکان را بازپیوند کودک دانست و تصریح کرد: تلاش بر این است که کودک به محیط خانواده اصلی خود و یا تحت شرایطی به بستگان نزدیک خود بازگردد.


معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان یزد با اشاره به روش‌های مختلف برای به سرپرستی گرفتن کودکان تحت پوشش بهزیستی گفت: در قالب‌های امین موقت، طرح حامی و فرزندخواندگی سه روش اقدام برای به سرپرستی گرفتن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در بهزیستی است و براساس جمع‌بندی کمیته تخصصی اداره کل بهزیستی به نتیجه می‌رسد و جمیع جوانب کودک و خانواده گزارش داده می‌شود و پس از تحلیل و بررسی با تشکیل کمیته به نتیجه نهایی می‌رسند.


*بیش از ۳۵ کودک معلول بی‌سرپرست چشم‌انتظار آغوش گرم خانواده


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور بیش از ۳۵ کودک معلول بی‌سرپرست در مراکز بهزیستی استان عنوان کرد: حمایت از کودکان بی‌سرپرست اجر معنوی بسیاری دارد، اما حمایت از کودکان بی‌سرپرست دارای معلولیت جزئی نه تنها اجر معنوی بسیاری دارد بلکه برکات حضور این کودک به زندگی شخص جاری می‌شود، اما متاسفانه خانواده‌ای برای این کودکان یافت نمی‌شود و این افراد تا آخر عمر در مراکز بهزیستی به زندگی خود ادامه می‌دهند و از لذت داشتن خانواده بهره‌مند نمی‌شوند.


متولی‌پور ادامه داد: افرادی که تمایل دارند تا سرپرستی کودکان بی‌سرپرست دارای معلولیت را برعهده بگیرند می‌توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و قسمت فرزندخواندگی درخواست خود را اعلام کنند.


معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان یزد افزود: اداره کل بهزیستی استان یزد از خانواده‌هایی که سرپرستی این کودکان را برعهده می‌گیرند هم به صورت مادی و هم به صورت معنوی حمایت خواهد کرد تا شرایط مناسبی برای خانواده و کودک فراهم شود و خانواده هیچ‌گاه دستِ تنها نخواهند ماند.


* عمل به وظایف اجتماعی و خانوادگی در میان مردم بیش از گذشته پررنگ شود


بنابر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیاز است که مسئولان استانی و مردم توجه بیشتری به وظایف مرتبط با حوزه اجتماعی خود داشته باشند و تلاش کنند تا استان یزد به سلامت از این برحه از تاریخ عبور کند.


نباید برای مردم این موضوع مطرح شود که اگر وظیفه بهزیستی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است، پس می‌توانند شانه از زیر بار مسئولیت و وظایف اجتماعی و خانوادگی خود خالی کنند و مسئولیت خود را به بهزیستی محول کنند، نقش دستگاه‌های قانونی و قضائی در روند حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و تصمیم آنها برای واگذاری نقش حمایت از کودک به بهزیستی بر عهده این دستگاه‌ها است.


انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از