حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی یزد:

تجاری‌سازی صنایع دستی یزد با برپایی نمایشگاه‌های متعدد

تجاری‌سازی صنایع دستی یزد با برپایی نمایشگاه‌های متعدد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اهمیت تجاری‌سازی و بازاریابی در حوزه صنایع دستی گفت: در همین راستان هر ساله نمایشگاه ملی صنایع دستی در یزد برگزار می‌شود.

عبدالمجید عربی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به اقدامات انجام شده برای فروش و بازاریابی تولیدات صنایع دستی در یزد گفت: همه اقدامات در حوزه صنایع دستی با این هدف انجام می‌گیرد که هنرمندان بازار خوبی داشته و فروش خوبی در این حوزه داشته باشند و ارتزاق هنرمندان صنایع دستی از طریق هنرشان باشد.

وی ادامه داد: ناملایمت‌ها و بی‌توجهی‌ها به بخش فرهنگ به‌خصوص حوزه صنایع دستی، موجب شده است که درآمد هنرمندان از طریق هنر انجام نگیرد و آنها نمی‌توانند امور زندگی خود را از این راه بگذرانند و فعالیت در حوزه صنایع دستی را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند که این یک ضعف برای ما محسوب می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرد: اقدامات متعددی در حوزه آموزش، تولید، بازاریابی و تجاری‌سازی در حوزه صنایع دستی و برای فعالان این حوزه برگزار شده و می‌شود که به منظور ایجاد بازار بهتر برای هنرمندان و فروش بهتر تولیدات آنها انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به حمایت‌های انجام گرفته در زمینه تولید صنایع دستی عنوان کرد: صنایع دستی جغرافیای خودش را دارد، برخی رشته‌های صنایع دستی بومی یزد هستند و به نام یزد شناخته می‌شوند که حمایت از آنها اهمیت دارد و حمایت از هنرمندان این رشته‌های بومی با توجه به جنبه اقتصادی که دارد مورد توجه است.

عربی با اشاره به اقداماتی که در حوزه آموزش صنایع دستی در یزد انجام می‌گیرد، افزود: هنرمند هم باید در رشته خود از جمله رشته‌هایی چون گلیم‌بافی، زیلوبافی، سفال و سرامیک و... آموزش ببیند و هم باید در زمینه خلاقیت، نوآوری، بازاریابی و تجاری‌سازی و ... آموزش ببیند و وقتی از هنرمند صنایع دستی نام برده می‌شود یعنی باید در همه زمینه خبره باشد و این آموزش‌ها برای بهتر شدن بازار صنایع دستی انجام می‌گیرد.

وی در خصوص تجاری‌سازی و بازاریابی در حوزه صنایع دستی نیز عنوان کرد: در همین راستا هر ساله نمایشگاه ملی صنایع دستی در یزد برگزار می‌شود و از طرفی هنرمندان ما نیز در نمایشگاه‌های دیگر استان‌ها شرکت می‌کنند و نمایشگاه‌های تخصصی نیز هر سال برگزار می‌شود که نمونه آن برپایی نمایشگاه صنایع دستی دارای بسته‌بندی ویژه هدایای سازمانی در سال جاری بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد افزود: این نمایشگاه، نمایشگاه ویژه‌ای بود که در آن از صنایع و ارگان‌ها برای هدایای سازمانی دعوت شده بودند و در آن بحث تک فروشی نبود و بحث فروش عمده و سفارش‌گیری مطرح بود و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شد و هنرمندان از نوع برگزاری آن راضی بودند.

عربی با اشاره به میزان فروش صنایع دستی هنرمندان یزدی گفت: آمار متفاوتی در این زمینه وجود دارد و برای هر نمایشگاهی متفاوت است، در عید نوروز 1402، فروش بازارچه‌های صنایع دستی که تعداد آنها در سراسر استان 53 مورد بود،  33 میلیارد تومان بود در نمایشگاه اخیر نیز که مربوط به صنایع دستی دارای بسته‌بندی ویژه هدایای سازمانی بود در زمان برگزاری تعدادی سفارش‌گیری انجام شده و براساس لینک‌هایی که هنرمندن دریافت کرده بودند ممکن است این سفارش‌ها تا 6 ماه آینده نیز ادامه داشته باشد بنابراین آمار دقیقی از میزان فروش صنایع دستی یزد وجود ندارد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از