حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
چندوچون نرخ بیکاری در استان یزد؛

تعادل نداشتن بازار و نیروی‌کار مشکل اشتغال استان

تعادل نداشتن بازار و نیروی‌کار مشکل اشتغال استان

نرخ بیکاری استان یزد در دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفت و در حال حاضر جنس بیکاری در استان یزد، بیشتر از نوع بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان است.

به گزارش «یزدرسا»؛ نرخ بالای بیکاری و عدم تعادل در بازار نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلان اقتصادی است که امروزه برخی از کشورهای توسعه‌یافته و غالب کشورهای درحال‌توسعه با آن روبرو هستند.

این مسئله سبب شده است تا توانایی‌های بالقوه نیروی انسانی که می‌توانست موجب شکوفایی و رونق اقتصادی شود، به جهت بیکاری و مشکلات متعاقب آن به تهدیدی جدی برای جامعه تبدیل شود.

بررسی تحولات بازار نیروی کار در سطح استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان یزد یکی از استان‌هایی است که بیشترین افزایش نرخ بیکاری را دارد؛ به‌طوری‌که بنا بر آمار رسمی منتشرشده استان یزد نرخ بیکاری از ۶.۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به‌طور تدریجی افزایش و در دولت یازدهم و دوازدهم به رقم ۱۱.۱ دهم درصد رسید.

رشد نرخ بیکاری طی این مدت موجب شد با مسئله تأمین نیروی انسانی مستعد و جلوگیری از تبعات منفی آن مهم‌ترین هدف برای مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی استان یزد بیان شود.

 

تعادل نداشتن بازار و نیروی‌کار مشکل اشتغال استان

مهران فاطمی، استاندار یزد در این رابطه گفت: دولت سیزدهم با رونمایی از زیست‌بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه بیش از یک‌میلیون شغل به دنبال تحقق وعده‌ها بود که با ارتقای زیرساخت‌ها، احیای کارگاه‌ها و کارخانه‌های نیمه فعال و تعطیل، چرخ اقتصاد بر روی ریل قرار گیرد.

 

یزد جزو چهار استان با کمترین نرخ بیکاری

 

وی ادامه داد: با عملیاتی شدن این طرح‌ها استان یزد با کسب ۷۳۴ امتیاز، رتبه دوم عملکرد را در بین ۳۱ استان کشور کسب کرده و جزو دو استان برتر در ایجاد اشتغال نسبت به جمعیت شد و سبب شد نرخ بیکاری مردان ۵.۶ دهم درصد شود که جزو چهار استان دارای کمترین نرخ بیکاری مردان در کشور باشد.

 

فاطمی با بیان اینکه استان یزد بار اشتغال پنج استان مجاور و ۱۱ استان دیگر کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: البته این نکته قابل‌توجه است که جنس بیکاری در استان یزد، بیشتر از نوع بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان است.

 

۲۴ هزار فارغ‌التحصیل بدون شغل در یزد وجود دارد

 

استاندار یزد عنوان کرد: هرچند در آمار نرخ بیکاری مردان استان به نرخ بیکاری طبیعی زیر پنج درصد رسیده‌ایم؛ اما هنوز در یزد حدود ۲۴ هزار فارغ‌التحصیل بدون شغل داریم که اگر در اشتغال‌زایی به موضوع میزان تحصیلات نیروی کار موجود در استان توجه نشود، موج مهاجرپذیری استان تداوم پیدا می‌کند.

 

وی گفت: توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در برنامه قرار بگیرد و طرح‌های حمایتی مثل حمایت از کارآفرینی و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران صورت بپذیرد.

 

فاطمی ادامه داد: نرخ بیکاری زنان استان نیز هم چنان از چالش‌ها و اولویت‌های بازار کار در استان است؛ نرخ بیکاری زنان ۳۱.۲ درصد است که سبب شده یزد دومین استان دارای بالاترین نرخ بیکاری زنان در کشور باشد و سهم ۵۷.۴ درصدی از بیکاری استان را شکل دهد.

تعادل نداشتن بازار و نیروی‌کار مشکل اشتغال استان

راه‌حلی موردتوجه برای بانوان جویای کار

 

اکنون که با گسترش فضای مجازی مشاغل خدماتی و خانگی با رویکردی نوین در حال گسترش هستند این مشاغل از جمله شیوه‌های نوین و جدید کسب‌وکار و ایجاد اشتغال است که به دلایلی از جمله نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب می‌تواند راه‌حل موردتوجه بسیاری از بانوان جویای کار قرار بگیرد تا بتوان از مشکل عدم به خدمت گیری بانوان در مشاغل صنعتی گذر کرد. با در نظر گرفتن تمامی این ابعاد توجه به اشتغال و کارآفرینی هنوز از مهم‌ترین موضوعات کشور است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها به این موضوع اشاره کردند و فرمودند  ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیزپرواز در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج بگیرد.

 

آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان ثابت می‌کند که ایران بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.

 

پس نیاز است تا بیش از قبل با هماهنگی و همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های متولی در زیست‌بوم ملی اشتغال انواع نیازها از جمله صدور مجوزها تأمین مالی و تسهیلات، فناوری، زیرساخت و تجهیزات فراهم شده تا با افزایش آمار اشتغال شاهد روند نزولی نرخ بیکاری باشیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از