حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
رئیس ستاد زاکانی در یزد:

توجه بیشتر به نقش مردم در دولت چهاردهم

توجه بیشتر به نقش مردم در دولت چهاردهم

رئیس ستاد زاکانی در یزد با بیان مسائل اقتصادی استان بر توجه بیشتر به نقش مردم در دولت آینده تاکید کرد.

حسین حداد محمدآبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به برنامه‌های اقتصادی قابل اجرا در استان یزد، اظهار کرد: شهر یزد به قنات، قنوت و قناعت معروف است و این بیانگر پیوند کار، تلاش و معنویت مردم یزد با یکدیگر است که باعث شده در طول سالیان متمادی استان یزد در تمام عرصه‌ها به ویژه زمینه‌های اقتصادی استانی موفق باشد.

وی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان یزد افزود: مهمترین و اصلی‌ترین مزیت استان یزد نیروی انسانی نخبه، پرتلاش، خلاق و مبتکر در یزد است که توانستند در عرصه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و حوزه‌های دانش‌بنیان به خوبی وارد شوند و اقدامات موثری را نیز انجام دهند.

رئیس ستاد زاکانی در استان یزد با بیان اینکه پیوند میان دانشگاه و صنعت و سایر حوزه‌های اقتصادی یکی از بهترین گام‌ها در استفاده از ظرفیت انسانی استان است که تا حدودی نیز انجام شده است، گفت: حضور نخبگان و فارغ‌التحصیلان استانی در صنایع و بخش اقتصادی استان یکی از مواردی است که به صورت جدی در دولت آقای زاکانی مورد نظر است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع معادن در استان یزد عنوان کرد: بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی و قریب به ۸۰۰ معدن فعال در استان یزد وجود دارد، که متاسفانه یا از تمام ظرفیت این معادن استفاده نمی‌شود و یا در مواردی که ظرفیت معادن به کار گرفته شده نقش مردم در این زمینه کمرنگ است.

حداد با تاکید بر توزیع عادلانه سرمایه طبیعی و سود آن در میان مردم بیان کرد: با توجه به شعار سال و در راستای تحقق آن باید در زمینه مشارکت در فعالیت‌های معدن به مردم نقش بیشتری داده شود که تشکیل تعاونی‌های معدنی که مردم را در تمام مزایا و سود معادن شریک می‌کند، یکی از گام‌هایی است که می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

وی ادامه داد: مردم استان یزد از مشکلات ناشی از فعالیت معادن دچار آسیب و متضرر می‌شوند، بنابراین باید از این آسیب‌ها هم با روش‌های علمی و هم با شریک کردن مردم در سودآوری معادن جلوگیری کرد.

رئیس ستاد زاکانی در استان یزد بر فعالیت شرکت‌های تعاونی–معدنی و تصویب قانون مورد نیاز این حوزه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

حداد با اشاره به ظرفیت گردشگری و جذب توریست استان یزد عنوان کرد: استان یزد از حیث ظرفیت گردشگری و جاذبه‌های تاریخی بسیار غنی است و موضوع مثلث گردشگری ایران با قدرت پیگیری و ادامه خواهد داشت و امید است با تشویق و جذب سرمایه‌گزاران در این حوزه این بخش از ظرفیت استان یزد رونق بیشتری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موقعیت جفرافیایی استان و شرایط اقلیمی آن بیان کرد: نعمت گرما و انرژی خورشیدی در استان یزد یکی از ظرفیت‌ها و منابع طبیعی استان است که باید به صورت جدی‌تری به این حوزه توجه شود.

رئیس ستاد زاکانی در استان یزد عنوان کرد: برای استفاده از این ظرفیت باید به نیروگاه‌های خورشیدی در این استان توجه کرد و با توجه به شرایط اقلیمی این استان می‌توان استان یزد را به قطب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور تبدیل کرد.

وی ادامه داد: اقدامات بسیاری در زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در استان یزد انجام شده است، اما همچنان حداکثر ظرفیت این سرمایه طبیعی و تجدیدپذیر در این استان استفاده نشده است.

حداد عنوان کرد: مشارکت مردم در این حوزه، سود آوری و تضمین خرید انرژی خورشیدی توسط دولت و آشنا شدن مردم با مزایای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی باعث پررنگ شدن حضور مردم در این حوزه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت صنایع مختلف در استان یزد بیان کرد: موضوع صادرات از استان یزد به سایر استان‌ها و فعالیت در زمینه بین‌المللی از دیگر ظرفیت‌های این استان است که باید نسبت به این حوزه نگاه ویژه‌تری داشت و حمایت بیشتری از صادرکنندگان در زمینه نحوه صادرات و برگشت منابع صورت گیرد.

رئیس ستاد زاکانی در استان یزد با اشاره به تولید انبوه سنگ‌آهن در استان یزد ادامه داد: باید تلاش شود تا از خام‌فروشی سنگ آهن در این استان جلوگیری شود، زیرا استان ظرفیت تبدیل سنگ‌آهن به سایر فرآورده‌های قابل تبدیل را دارد که حرکت در این زمینه پیشرفت صنعتی استان در حوزه‌هایی مانند اتومبیل‌سازی را در پی خواهد داشت.

وی سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه حمل و نقل ریلی و حضور مردم در این زمینه را از دیگر مواردی دانست که می‎‌تواند از ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده کند.

حداد افزود: استان یزد با توجه به اینکه در منطقه گرم و خشک کشور قرار دارد، اما صنعت کشاورزی در این استان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، بنابراین استفاده از ظرفیت استان در زمینه کشاورزی و فعالیت بیشتر در تولید محصولات کم‌آبخواه و گیاهان دارویی از دیگر مواردی است که می‌تواند پیشرفت استان را در زمینه صادرات سریع‌تر کند.

وی با اشاره به وسعت استان یزد ادامه داد: واگذاری زمین به جوانان و حمایت تسهیلاتی از مردم برای ساخت مسکن یکی از مواردی است که در استان یزد قطعا قابلیت انجام و سرعت گرفتن را دارد، و واگذاری زمین به جوانان و ساخت مسکن توسط خودشان یکی از مواردی است که مسئله مسکن جوانان را حل خواهد کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از