حالت تاریک
شنبه, 07 مهر 1403
عضو هیأت علمی دانشگاه میبد:

توجیه رفتار پرخاشگرانه مشاور پزشکیان خطرناک‌تر است

توجیه رفتار پرخاشگرانه مشاور پزشکیان خطرناک‌تر است

عضو هیأت علمی دانشگاه میبد گفت: واکنش افرادی که رفتار پرخاشگرانه مشاور فرهنگی پزشکیان را توجیه می‌کنند، خطرناک‌تر از اصل رفتار است.

محمدرضا ملک‌ثابت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در واکنش به رفتار پرخاشگرانه مشاور فرهنگی پزشکیان در میزگرد این نامزد ریاست جمهوری، اظهار کرد: واکنش افرادی که رفتار پرخاشگرانه مشاور فرهنگی پزشکیان را توجیه می‌کنند، به مراتب خطرناک‌تر است؛ چرا که آنان بی‌ادبی و بی‌اخلاقی را توجیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه نباید اخلاق بی‌صبرانه و دور از منطق را تئوریزه کرده و از بد اخلاقی دفاع کنیم، ادامه داد: این قانون است که عمل کردن خلاف اخلاق و ادب پسندیده نیست. ما حق نداریم به واسطه اینکه فرد در جبهه خودمان است و یا به دلیل بهره‌برداری‌های سیاسی، رفتار پرخاشگرانه و دور از ادب را توجیه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه میبد افزود: اینکه گفته می‌شود عکس‌العمل مشاور فرهنگی پزشکیان طبیعی و به نشان اعتراض بوده و یا رفتار او را نوعی شجاعت قلمداد کنند، درست نیست.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین سرمایه اساتید دانشگاه، اعتبار علمی و اخلاق والای اجتماعی است. 

ملک‌ثابت گفت: آن چیزی که استاد دانشگاه را متمایز کرده و احترام جامعه را نسبت به این قشر برمی‌انگیزد، نقش الگوسازی و مکتب‌سازی یک معلم و استاد دانشگاه است. این نقش در فرهنگ‌سازی اجتماع بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: اگر این واکنش از سوی کسی غیر از یک استاد دانشگاه سر زده بود، واکنشی نسبت به این موضوع نداشتم؛ یا اگر عده‌ای بنای تئوریزه کردن نداشتند و حداقل این مشاور فرهنگی پزشکیان عذرخواهی رسمی کرده بود، این اندازه ناراحت‌کننده نبود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: شخصیت دانشگاه برای جامعه محترم بوده و محل اعتبار و آبرو است؛ این حرکت و مانور دادن روی این مسئله که وی استاد دانشگاه است، لطمه‌ای به شخصیت‌های دانشگاهی وارد شد.

وی اظهار کرد: ضرورت دارد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخاب مشاوران خود دقت بیشتری به خرج دهند. اگر قرار است کاندیداهای ریاست‌جمهوری مشاوران خود را از جامعه دانشگاهی انتخاب کنند، دقت به خرج داده و اساتید مجربی که سابقه روشن و شفاف دارند و می‌توانند با آستانه تحمل و سعه صدر بالا در این‌گونه میزگردها شرکت کنند، را برگزینند.

این دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در دانشگاه شهید بهشتی اساتید بسیار والا و ارزشمندی حضور داشته و دارند که در رأس آن‌ها شهید دکتر مجید شهریاری قرار دارد. این دانشمند بزرگ غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را انجام و خدمات بزرگی را به کشور ارائه کرد و همچنين اخلاق‌مدار بودن، صبر و شکیبایی، صداقت وی زبانزد بود. وقتی دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر چنین اساتیدی را در خود دارد؛ ضرورت دارد اساتیدی چون شهید شهریاری را الگو قرار دهیم.

وی با یادآوری شخصیت شهید چمران و الگو بودن وی، افزود: این شهید والامقام دارای علم نافع بوده و خدمات بسیاری به مردم ارائه کرد. این افراد الگوهایی از جامعه اساتید دانشگاهی هستند.

این عضو هیأت علمی، شهید آیت‌الله رئیسی را الگوی دیگری برای جامعه عنوان کرد و گفت: رئیس‌جمهور شهید در برهه کنونی زیسته و حتی نوجوانان هم او را می‌شناسند. سندی وجود دارد که زمانی که شهید رئیسی در حوزه علمیه تهران تدریس می‌کرده، نامه‌ای نوشته و حق‌التدریس خود را به طلاب بی‌بضاعت بخشیده است.

وی ادامه داد: نمونه دیگری از اخلاق‌مداری و الگو بودن شهید رئیسی، اتفاقات رخ داده در مناظره دور قبل انتخابات ریاست جمهوری است؛ این شهید بزرگوار با کظم غیظ و بزرگواری رفتار کرد و با زبان روزه در مناظرات حاضر می‌شد تا متوجه این نکته باشد که بجای دفاع از خود برای رد تهمت، خدا را در نظر بگیرد و فقط به ارائه برنامه هایش بپردازد.

ملک‌ثابت با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه کسی که صبر و شکیبایی او را نجات ندهد، بی‌تابی او را از پا درمی‌آورد، گفت: کسی که معتقد به خدا باشد، خداوند هم از او دفاع خواهد کرد. در فرهنگ ما این مهم وجود دارد و حتی ضرب‌المثل‌هایی چون - هرکه را صبر نیست، حکمت نیست -صبر کلید گشایش تمام درها است- صبر درمان خشم است و ... وجود دارد.

وی با اشاره به کلام حکیمانه امام علی (ع) عنوان کرد: صبر و شکیبایی در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد. امام علی (ع) می‌فرماید هرگاه خدا بنده‌ای را دوست بدارد، او را به آرامش و شکیبایی زینت بخشد.

ملک‌ثابت با ابراز ناراحتی از اینکه در فضای رسانه ملی این خطا از سوی یک استاد دانشگاه سر زد و بدتر از آن اینکه عده‌ای می‌خواهند این رفتار را توجیه کنند.، بیان کرد: ساعاتی پس از پخش این برنامه، پروپاگاندای رسانه‌ای شروع شده که هدف آن بهره برداری سیاسی از یک رفتار پوپولیستی است.

وی افزود: اینگونه کنش و واکنش‌ها حیثیت و آبروی دانشگاه، علم و اعضای هیأت‌علمی را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ به نظر می‌رسد دانشگاه باید از حیثیت خود در برابر این پروپاگاندای رسانه دفاع کند.

ملک‌ثابت درباره اصل ماجرای فاضلی بیان کرد: حداقل در دانشگاه‌های سراسری، استخدام یا تمدید قرارداد و یا تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی تابع قوانین و مقرراتی است که مهم‌ترین آن‌ها احراز صلاحیت حرفه‌ای در این شغل شریف است.

وی اضافه کرد: یعنی کسی که می‌خواهد به‌طور پیمانی یا رسمی با دانشگاه همکاری کند، طبيعتا باید امتیازات لازم در زمینه حضور موثر و علمی در دانشگاه برخوردار باشد. 

این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: وقتی‌ مسئله‌ای اتفاق افتاده است، چرا جنجال راه می‌اندازند؟ چرا به جای راه انداختن جنجال اصل ماجرا را از کسانی که در بطن ماجرا بوده‌اند، جویا نمی‌شوند و روایت را کسانی بیان می‌کنند که هیچ دخلی به این ماجرا نداشته‌اند.

ملک‌ثابت تصریح کرد: واقعیت اینکه دلیل تمدید نشدن قرارداد فاضلی که هوادارانش سعی دارند القا کنند که او اخراج شده است، را نزد رئیس وقت دانشگاه می‌توان یافت.

وی گفت: جالب است بدانید، زمانی که قرارداد دکتر فاضلی تمدید نشد، رئیس دانشگاه منصوب در زمان دولت روحانی و از افراد هم‌جناح با دکتر فاضلی است. دکتر سعدالله نصیری اتفاقا همان زمان و پس از جنجال های مربوط به عدم تمدید قرارداد، دلایل دانشگاه را دقیقاً بیان کرده است.

ملک‌ثابت ادامه داد:عضو هیأت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: بنا به اظهارات رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی، قراداد فاضلی به‌صورت پیمانی بوده و هر سال این قرارداد تمدید می‌شده، اما در سال ۱۴۰۰ قراردادشان تمدید نشد. دکتر نصیری در همان زمان دلایل عدم تمدید قرارداد آقای دکتر فاضلی را بیان کردند و اخیرا نیز توضیحاتی که این توضیحات می‌تواند فصل‌الخطاب این موضوع باشد.

وی ادامه داد: رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده است که آقای فاضلی بارها به دلیل عدم حضور در دانشگاه تذکر گرفتند و من نظر مکتوب قاضی را دارم که نوشته فاضلی اصلا در دانشگاه نیست که بتوانیم راجع به وی نظر دهیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از