حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403

روایت پیشرفت استان یزد در حوزه حمل‌ونقل

روایت پیشرفت استان یزد در حوزه حمل‌ونقل

با وقوع انقلاب اسلامی و با آگاهی از نقش حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان عاملی برای پیشرفت اقتصاد کشور، شاهد رشد روزافزون و چشمگیر در این زمینه بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، شبکه راه‌های یک کشور به‌اندازه سیستم شریانی در بدن انسان ضروری هستند. نقش حمل‌ونقل جاده‌ای در جهان به‌عنوان عاملی برای پیشرفت اقتصاد کشورها بسیار مهم تلقی می‌شود. حمل‌ونقل جاده‌ای اهمیت بسیاری در جهان دارد. این نوع حمل‌ونقل، امکان جابه‌جایی افراد و کالاها را بین شهرها، مناطق و کشورها فراهم می‌کند. اتصال بین شهرها و نواحی، حمل‌ونقل کالا، اتصال به شبکه‌های حمل‌ونقل دیگر، اشتغال و اقتصاد، دسترسی به خدمات اساسی از جمله اهمیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است. به‌طورکلی، حمل‌ونقل جاده‌ای نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جهان ایفا می‌کند و برای بسیاری از افراد و صنایع ضروری است.

بعد از انقلاب اسلامی در ایران، تحولاتی چشمگیر در بخش حمل‌ونقل رخ داد و مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تفاوتی زمین تا آسمانی رقم خورد.

در مدت این ۴۵ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد تمامی دولت‌ها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی و آزادراهی نیمه‌تمام گذاشته‌اند.

برای مثال، توسعه شبکه جاده‌ها و بزرگراه‌ها در سراسر کشور از جمله تلاش‌های صورت‌گرفته برای بهبود شرایط حمل‌ونقل بود. استان یزد نیز از این مقوله استثنا نبوده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

 

روایت پیشرفت استان یزد در حوزه حمل‌ونقل

محمد رستگاری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» ضمن گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در دوران پهلوی بیشتر روستاها و شهرهای کشور از نبود عدالت اقتصادی و زیرساختی به‌ویژه در حوزه راه و حمل‌ونقل رنج می‌برد که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب شاهد تحولات بسیاری در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بودیم.


وی ادامه داد: پس از انقلاب توسعه راه‌ها مخصوصاً در بخش جاده‌ای به‌سرعت افزایش یافت که نمونه آن افزایش احداث بزرگراه‌ها در استان یزد از صفر به ۸۲۸ کیلومتر است.

 

وی با اشاره به اینکه تأثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می‌آورد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران است که بخشی از این تحولات شگرف، در حوزه راه‌سازی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رقم خورد.

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: در دوران پهلوی دوم بیشتر روستاها و شهرهای کشور در سایه نبود عدالت اقتصادی، فقدان راه‌های مواصلاتی مناسب، وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل، وجود جاده‌های خاکی و صعب‌العبور با مشکلات بسیاری مواجه بودند؛ اما در سال‌های پس از انقلاب تمامی مسئولین جهت توسعه زیرساخت‌های راه و ایجاد بستر تردد ایمن و روان برای مردم تلاش کردند.

 

رستگاری بیان کرد: در همین راستا و با توجه به تأثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه، در استان یزد نیز توسعه زیرساخت‌های راه، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کالا و مسافر، ایجاد و اصلاح راه‌های روستایی، افزایش راه‌های آسفالته و ... در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با اشاره به این‌که تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور و استان یزد وجود نداشت و بیشتر راه‌ها اصلی و یا شوسه بودند، تصریح کرد: با گذشت ۴۵ سال از انقلاب امروز شاهد افزایش بزرگراه‌های استان از صفر به ۸۲۸ کیلومتر هستیم.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش توسعه راه‌های فرعی نیز شاهد افزایش چشمگیری به میزان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر هستیم. این در حالی است که در دوران پهلوی و ماقبل آن فقط ۷۷ کیلومتر راه فرعی در استان وجود داشت.

 

رستگاری همچنین از توسعه زیرساخت راه آسفالته روستایی از صفر به بالای ۹۵ درصد خبر داد و گفت: در حوزه ارتقاء کیفیت عملیات راهداری نیز احداث و توسعه ۲۷ باب راهدارخانه که افزایش ۸۰۰ درصدی را نشان می‌دهد در کارنامه دولت‌های پس از انقلاب ثبت شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد اضافه کرد: به‌منظور توسعه و ارتقاء خدمات حوزه حمل‌ونقل در سال‌های بعد از انقلاب ظرفیت حمل‌ونقل مسافر به میزان بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در سال افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی استان یزد فاقد پایانه بار بود که با روی کار آمدن حکومت اسلامی و اهمیت حمل‌ونقل در توسعه کشور، هشت مورد پایانه بار در استان راه‌اندازی و با افزایش و توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت حمل بار امروز به بیش از ۴۵ میلیون تُن در سال رسیده است.


رستگاری گفت: این موفقیت‌ها در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زمانی ملموس‌تر خواهد شد که پیش از انقلاب هیچ مجتمع خدماتی رفاهی احداث نشده بود و ساخت این مجتمع‌ها از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و اکنون وجود ۹۰ مجتمع نمایانگر تلاش فزاینده نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است.


وی ادامه داد: در سال جاری سه مجتمع جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مجوز اداره کل راهداری، به بهره‌برداری می‌رسد که اقداماتی از جمله دسترسی‌ها و نصب تابلو علائم نیز برای آن‌ها انجام شده است.

 

روایت پیشرفت استان یزد در حوزه حمل‌ونقل

با ارزیابی آمار و ارقام موجود در این گزارش‌ می‌توان به این واقعیت مهم پی برد که راه‌های مذکور در بخش‌های گوناگون اعم از درون‌شهری، برون‌شهری، روستایی و مجتمع‌های رفاهی با رشد و توسعه بسیاری همراه شده‌اند و این روند همچنان در حال استمرار است.
انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از