حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یادداشت:

روز جهانی علم، در خدمت صلح؟

روز جهانی علم، در خدمت صلح؟

۱۰ نوامبر ۱۹۹۹ به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شد؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا همگان به این صلح پایند هستند؟.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، زهرا مقیمی*؛ در راستای ارزش نهادن به علم، فناوری و بانیان علم، سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۹میلادی در نشست بوداپست مجارستان ۱۰ نوامبر را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد.

شاید از دیگر اهداف این نامگذاری ایجاد پیوند بین فناوری‌های علمی، بهبود کیفیت زندگی عمومی و کاهش تهدیدات اقلیمی ناشی از فناوری‌های تکنولوژیک باشد، اما بهره‌مندی آحاد جامعه از نتایج علم و فناوری و فراهم شدن بستری مناسب برای گفتمان در این حوزه و در نهایت صلح و توسعه، از مهمترین اهداف نامگذاری این روز بود.

توجه به علم در دین اسلام نیز بسیار مورد تاکید بوده و در همین راستا حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: «فرشتگان بال های خود را برای طالبان علوم پهن می‌کنند و از این عمل خود اظهار رضایت و خشنودی دارند»؛ بنابراین این حدیث نشان می‌دهد که در فرهنگ دینی ما برای کسانی که طالب علم هستند ارزش والایی در نظر گرفته شده است.

علیرغم اینکه نامگذاری این روز در راستای صلح و توسعه از طریق علم بود، امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها مانند آمریکا تلاش دارند تا دانشمندان در رشته‌های مختلف را در کشور خود جمع کند تا بتواند با استفاده از علم و تکنولوژی بر مردم حکومت کند.

آمریکا، حکومتی که دم از صلح و حقوق بشر می‌زند، همواره در سال‌های مختلف سوءاستفاده خود را از علم به جهانیان نشان داده است؛ جنگ داخلی آمریکا که در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ در ایالات متحد آمریکای امروزی جریان داشت، نخستین جنگی بود که در آن از تفنگ‌های ته‌پر ۱ و اسلحه شلیک‌های متوالی ۲ در مقیاس وسیع استفاده شد و پس از آن ناظرانی از اروپا به سوی آمریکا حرکت کردند تا میزان خسارت را برآورد کنند.

«ولفانگ اگرت» در تحقیقات خود عنوان کرد که چنین به نظر می‌رسد که بیماری‌های «ایدز» و «سارس» سلاح‌هایی میکروبی هستند که در آزمایشگاه‌های فوق امنیتی آمریکایی‌ها «اختراع» شده‌اند، تا انسان‌ها را نابود سازند و در مورد ظهور و پیدایش بیماری «کووید-۱۹» نیز نباید به راحتی نسبت به شبهه نقش آمریکا گذر کرد.

به نظر می‌رسد که که سخن «چنگیز آیتماتف» دانشمند در نطقی که درسال ۲۰۰۰ در «زوریخ» سوئیس ایراد کرد، صحیح باشد.

این دانشمند ۲۳ سال گذشته تلاش داشت تا این مهم را گوشزد کند که نه تنها استفاده آمریکا و بشریت از علم در راستای لطف به بشریت نیست، بلکه در این راستا قوانین مهم انسانی را زیر پا گذاشته و طیف معنوی و اخلاقی خویش را از دست داده است.

*زهرا مقیمی-فعال رسانه

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از