نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی:
سامانه شفافیت مشخصکننده عملکرد نمایندگان نیست
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه شفافیت آرای مجلس تنها نظر نماینده نسبت به طرحها و لوایح مطرح در صحن مجلس را مشخص میکند و عملکرد کاری نماینده را به طور روشن و واضح مشخص نمیکند.
محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، در راستای تبیین چرایی عدم مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی رأیگیریها علیرغم حضور در صحن مجلس، گفت: از جمله دلایل این موضوع، برخی جلساتی است که در مجلس با حضور یکی از وزرا برگزار میشود و همچنین جلسات کمیسیونها نیز دیگر دلیل دیگری است که برای شرکت در آنها باید از صحن مجلس خارج شد و ممکن است در این هنگام رأیگیری انجام و برای آن نماینده عدم مشارکت ثبت شود.
وی با بیان این موضوع که عدم مشارکت در رأیگیری به معنای نداشتن اشرافیت و دانش کافی در خصوص مسائل مطرح شده در مجلس نیست، افزود: هر ماده، طرح و تبصرهای که در صحن مجلس قرائت میشود یک مخالف و یک موافق آن صحبت میکند، همچنین نظرات کارشناسی در خصوص آن توسط دولت، کمیسیون مربوطه، مرکز پژوهشهای مجلس مطرح میشود و نمایندگان بااطلاع و آگاهی رأی خود را پیرامون موضوع مربوطه ثبت میکنند.
نماینده مردم یزد در مجلس در پاسخ به این سؤال که دلیل عدم حضور نمایندگان در برخی از جلسات چیست گفت: برخی مواقع ممکن است نمایندگان بیرون از مجلس جلسهای داشته باشند و یا برای پیگیری موارد متعددی در یکی از وزارتخانهها حضور یابند و به همین دلیل نماینده نمیتواند در بعضی از جلسات مجلس حاضر شود.
جوکار با اشاره به این نکته که سامانه شفافیت آرا تنها معطوف به موارد محدودی است، ادامه داد: در سامانه شفافیت آرای مجلس تنها مخالف، موافق و یا ممتنع بودن نظر نماینده نسبت به طرحها و لوایح مطرح شده در صحن مجلس مشخص میشود و عملکرد کاری نماینده را به طور روشن و واضح مشخص نمیکند.
وی در خصوص تشریح ماهیت عملکرد نمایندگان مجلس عنوان کرد: مواردی همچون مشارکت و نظرات ارائه شده نماینده در کمیسیونها، صحبت بهعنوان مخالف یا موافق یک طرح یا لایحه در صحن، پیگیری عدم اجرای قوانین توسط وزارتخانهها یا دستگاههای مختلف دولتی تعیینکننده عملکرد کاری یک نماینده در دوره نمایندگی وی هستند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به دو شأن اساسی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نماینده باید در طول دوره نمایندگی خود بهصورت فعال و کارشناسی در تصمیمات مجلس حضور داشته باشد و وظیفه خود را در بعد قانونگذاری و همچنین در بعد نظارتی بهدرستی انجام دهد.
جوکار ادامه داد: نماینده برای عمل به وظایف اصلی خود در حوزههای قانونگذاری باید با استفاده از مشاوران خود و کارشناسان مرکز پژوهشها، طرحهایی را در مجلس و همچنین در کمیسیون مربوطه مطرح کند و اثرگذاری این کار زمانی است که طرح ارائه شده کارشناسی باشد و رأی هم بیاورد، در غیر این صورت ارزشی ندارد.
وی با اشاره به برخی ابزارهای نظارتی مجلس گفت: در زمینه اختیارات و نقش نظارتی، نمایندگان مجلس میتوانند از طریق تذکر (کتبی و شفاهی)، سؤال و استیضاح دستگاههای اجرایی و کارگزاران دولت نظارت داشته باشند و هر یک از نمایندگان مجلس میتوانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.
این نماینده با اشاره بهضرورت نگاه ملی نمایندگان به مسائل افزود: اثربخشی یک نماینده در سطح ملی بسیار مهم است و نماینده باید بتواند مسائلی را دنبال و تصویب کند که از جامعه هدف بالایی برخوردار باشد، بهعنوانمثال قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نیز نگاهی ملی به مسائل دارد و بر اساس سیاستهای کلان نظام تدوین شده است.
جوکار ضمن بیان این نکته که نمایندگان باید به مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز رسیدگی کنند افزود: هر نماینده باید از نزدیک در جریان کموکیف امورات زندگی مردم، مشکلات آنها، کمبودها و نقصهای موجود و وضعیت اجرای قوانین در سطح استانی قرار بگیرند تا بتواند با استفاده از ابزارهای قانونی به آنها و برخی کمکاریهای صورتگرفته رسیدگی کند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش بر آن است که مطالبات مردم در حوزههای آب، بهداشت و درمان، بحثهای حقوقی کارمندان، مسائل زیستمحیطی، تأمین تسهیلات برای واحدهای تولیدی و... که از جمله چالشهای یزد است پیگیری شود و این پیگیریها در دیدگاه مردم نیز اثربخشی لازم را دارد.
انتهای خبر/