حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
گزارشی از تلاش سپاه برای توسعه انرژی پاک؛

سپاه میدان‌دار ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در یزد

سپاه میدان‌دار ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در یزد

نیروهای بسیج سازندگی سپاه الغدیر یزد با همتی که به خرج داده‌اند، تلاش می‌کنند تا در راستای ایجاد اشتغال، کمک به معیشت آحاد مردم، کمک به ارزآوری دولت و حفظ محیط‌زیست گام بردارند.

به گزارش «یزدرسا»، یکی از سیاست‌های مهم استان ریل‌گذاری در حوزه‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها در راستای سند تحولی یزد نوین است. یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی است و از جمله پروژه‌ها و طرح‌های مهم یزد نوین می‌توان به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد که استان یزد از ظرفیت خوبی در این حوزه برخوردار است.

بنا به گفته استاندار یزد انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید کشور بوده است و وی در دور نخست سفر به استان، تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی و بر تلاش جهت تبدیل شدن یزد به قطب انرژی‌های خورشیدی منطقه غرب آسیا تأکید داشته است.

در همین رابطه سپاه الغدیر یزد به میدان آمده و برای تحقق اهداف تعریف‌شده برای توسعه نیروگاه‌های خانگی انرژی خورشیدی تلاش می‌کند.

سپاه میدان‌دار ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در یزد

سردار حسین زارع کمالی، فرمانده سپاه الغدیر یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: اجرا و نصب نیروگاه‌های خورشیدی از سال گذشته در سپاه الغدیر یزد شروع شد.

 

وی با بیان اینکه ۲۸۵ نیروگاه خورشیدی طی یک سال گذشته توسط بسیج سازندگی و همراهی مسئولان در ۱۲ شهرستان استان به بهره‌برداری رسید، گفت: در سال گذشته برای اجرا و نصب نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی با مقیاس کوچک (پنج کیلوواتی)، ویژه اقشار کم‌درآمد و زیرپوشش نهاد‌های حمایتی بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال بودجه تأمین و هزینه شد.

 

زارع کمالی به شرایط اقلیمی یزد اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در مناطق مختلف استان گامی بلند در ایجاد اشتغال و توانمندسازی مناطق محروم بوده و جزو برنامه‌های مهمی است که توسط بسیج سازندگی سپاه الغدیر پیگیری می‌شود.

 

فرمانده سپاه الغدیر یزد بیان کرد: ایجاد اشتغال، کمک به معیشت آحاد مردم، کمک به ارز آوری دولت و حفظ محیط‌زیست از جمله اهداف مهم ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است که امسال نیز با همکاری دولت و همراهی مردم و مسئولان در سطح استان دنبال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای شروع طرح تاکنون ۲۸۵ نیروگاه نصب و اتصال به شبکه آن‌ها نیز انجام شده است و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند.


زارع‌کمالی اظهار کرد: هم‌اکنون ۵۶ نیروگاه خورشیدی خانگی در سطح استان یزد در حال نصب است و تا ۱۵ روز دیگر نصب آن به اتمام می‌رسد.

 

وی گفت: اقدامات احداث ۲۵۲ نیروگاه نیز در حال انجام است؛ متقاضیان به بانک معرفی شده‌اند و هر موقع تسهیلات را دریافت کردند، مراحل بعدی کار شامل نصب و راه‌اندازی برای آن‌ها انجام می‌شود.

 

زارع‌کمالی با بیان اینکه سپاه الغدیر یزد برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در یزد تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کند، ادامه داد: برای ایجاد این نیروگاه‌ها تسهیلات ۱۳۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه چهاردرصدی و هفت‌ساله به متقاضیان اعطا می‌شود.

 

فرمانده سپاه الغدیر یزد گفت: طرح ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی امسال نیز در ۱۲ شهرستان استان در حال اجرا است و راه‌اندازی نیروگاه تجمیعی ۲۰۰ کیلووات را در برنامه داشته و در حال پیگیری آن هستیم.


وی با بیان اینکه تا الآن ۵۹۳ متقاضی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در سطح استان یزد داشته‌ایم، گفت: راه‌اندازی ۲۰۰ نیروگاه انرژی خورشیدی خانگی تفکیکی از دیگر برنامه‌های بسیج سازندگی در سال جاری است. 

 

زارع‌کمالی با بیان اینکه متقاضیانی که بسیج سازندگی یزد در حال نصب نیروگاه برای آن‌ها است، در دهک خانواری یک تا ۶ قرار دارند، بیان کرد: از مأموریت‌های بزرگ سپاه محرومیت‌زدایی از جامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نقش مؤثری در پدافند غیرعامل ایفا می‌کند، تصریح کرد: راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از لحاظ پدافند غیرعامل اهمیت بسزایی دارد و ضمن تأمین انرژی پاک به صیانت از محیط زیست کمک می‌کند.

 

فرمانده سپاه الغدیر یزد میزان استقبال مردم از طرح ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خانگی را خوب ارزیابی کرد و افزود: ابتدای طرح استقبال خوبی از این طرح شد؛ اما متأسفانه به دلیل شایعاتی که واقعیت هم ندارد، از جمله اشعه داشتن صفحات خورشیدی و یا وزن بالایی که ساختمان متحمل می‌شود، ریزش متقاضی را شاهد بودیم.

 

وی اضافه کرد: تقریباً بعد از هشت ماه از نصب اولین نیروگاه انرژی خورشیدی، شایعات خنثی شد و میزان تقاضا بالا رفت؛ اما چون در حال حاضر شرط دهک خانوار مطرح است، امکان پاسخ‌دهی به خیلی از تقاضاها برای ایجاد نیروگاه خورشیدی را نداریم.

 

زارع‌کمالی با اشاره به شرایط دیگری که برای اعطای تسهیلات ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد، اشتراک برق منزل به نام فرد متقاضی باشد و اگر سند به نام متقاضی نباشد، باید تعهد محضری تهیه کند که منفعت ۲۰ ساله طرح را از صاحب ملک بگیرد. این شرایط دست بسیاری از متقاضیان را بسته اما به نظر منطقی بوده و باید این شرایط وجود داشته باشد.

سپاه میدان‌دار ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در یزد

اگرچه تاکنون اقداماتی در راستا توسعه انرژی خورشیدی خانگی در یزد صورت گرفته است، اما اگر بخواهیم به قطب انرژی‌های خورشیدی منطقه غرب آسیا تبدیل شویم، ضرورت دارد تا علاوه بر تشویق صنایع برای ورود به این عرصه، با ایجاد تسهیلات، فرهنگ‌سازی و تشویق مردم، آن‌ها را به مشارکت در این طرح بزرگ سوق دهیم تا در سایه این نعمت خدادادی به اهدافی چون ایجاد اشتغال، کمک به معیشت آحاد مردم، کمک به ارز آوری دولت و حفظ محیط‌زیست دست یابیم.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از