حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
بررسی عوامل تاثیرگذار در شاخص فلاکت یزد؛

تورم یزد یک تنه فلاکت را بالا برد

تورم یزد یک تنه فلاکت را بالا برد

پایین بودن نرخ بیکاری یزد نشان می‌دهد که این شاخص تاثیر چندانی در افزایش میزان فلاکت استان ندارد و آنچه موجب بالا رفتن شاخص فلاکت در استان یزد شده تورم است.

به گزارش «یزدرسا»، بررسی شاخص فلاکت در پاییز امسال استان یزد را در زمره استان‌هایی با بیشترین افزایش میزان فلاکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار داده است.

شاخص فلاکت که از مجموع  شاخص بیکاری و شاخص تورم به دست می‌آید در پایان پاییز سال جاری برای کشور 52 درصد و برای استان یزد بیش از 60 درصد اعلام شده است.

با توجه به تعریف نرخ فلاکت، دلیل میزان افزایش این نرخ در استان یزد را باید در دو نرخ بیکاری و تورم در استان جستجو کرد.

تأثیر ناچیز بیکاری در شاخص فلاکت یزد

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان یزد در پاییز امسال هفت درصد اعلام شده که نسبت به پاییز سال گذشته با  نرخ 9.5 درصد، 2.5 درصد کاهش یافته است و با توجه نرخ 7.6 درصدی بیکاری کشور در پاییز امسال، یزد نسبت به میانگین کشوری نیز وضعیت بهتری دارد و مسئولان استان یزد در دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار برده‌اند که نرخ بیکاری در استان که عمده آن مربوط به فارغ‌التحصیلان و به خصوص بانوان تحصیلکرده است کاهش دهند و تاکنون نیز موفق بوده‌اند به گونه‌ای که نرخ بیکاری را از 14 درصد در تابستان 1400  به هفت درصد در پاییز امسال رسانده‌اند.

محمدعلی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد نیز در این زمینه گفت: با تدابیری که در دولت سیزدهم پیگیری شد برای اولین‌بار در طول 40 سال اخیر نرخ بیکاری استان به پایین‌ترین میزان خود یعنی حدود هفت درصد رسید.

وی در مورد راه‌حل استان برای موضوع بیکاری فارغ‌التحصیل استان نیز گفت: در استان یزد حدود 24 هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد که برای حل این مشکل برای اولین بار در سطح کشور موضوع بورسیه تحصیلی پیگیری شد و ارتباط صنعت و نخبگان با یکدیگر متصل شد و بدین طریق بسیاری از نخبگان آینده آنها و شغل آنها مشخص شد.

تورم یزد یک تنه فلاکت را بالا برد

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه نخبگان استان حاضر به فعالیت در کارخانه‌های کاشی و فولاد و... نیستند و برای همین به سراغ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان رفتیم، تصریح کرد: برای اولین‌بار تمام تسهیلات قرض‌الحسنه استان به میزان 500 میلیارد تومان برای رشد شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت و این موضوع باعث شد در شرایطی که میزان رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور 24 درصد بود این عدد در استان یزد حدود 28 درصد بود.

پایین بودن نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص در افزایش شاخص فلاکت در استان یزد تاثیر چندانی ندارد و آنچه موجب بالا رفتن شاخص فلاکت در استان یزد شده است نرخ تورم است.

رصدخانه پایش و کنترل تورم نشان عزم مسئولان در افزایش رفاه مردم دارالعباده

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در آذرماه امسال در استان یزد 55.7 درصد اعلام شده است که بالاترین نرخ تورم در کشور را نشان می‌دهد و عاملی برای افزایش شاخص فلاکت در استان یزد شده است، بررسی عوامل تأثیرگذار در افزایش تورم در استان از اهمیت بالایی برخوردار است که مسئولان استان نیز در این زمینه اقدامات متعددی انجام داده‌اند و تشکیل رصدخانه پایش و کنترل تورم در این استان برای اولین بار در میان استان‌های کشور از مهم‎‌ترین آنهاست.

مهران فاطمی استاندار یزد در این زمینه با بیان اینکه این رصدخانه به منظور مداخله کارشناسی و مؤثر برای بهبود وضعیت تورم در گروه‌های کالایی مختلف و با حضور اساتید دانشگاهی متخصص و مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها تشکیل شده است، گفت: در این مجموعه، تورم گروه های کالایی مؤثر در ارزیابی تورم، بررسی و متناسب با شرایط تصمیمات لازم اخذ می‌شود.

وی با بیان این‌که آمار تورم در بازه زمانی دوم تا چهارم هر ماه منتشر می‌شود، تصریح کرد: بلافاصله  پس از انتشار آمار، نشستی جهت بررسی وضعیت استان در گروه‌های ۱۲ گانه کالایی برگزار و در نقاط دارای افزایش غیر متعارف، مداخلات کارشناسی لازم صورت می گیرد.

گروه‌های کالایی با بیشترین تأثیر در نرخ تورم یزد 

فاطمی گروه‌های کالایی «مسکن»، «خوراکی‌ها» و «سلامت» را دارای بیشترین تأثیر در نرخ تورم استان یزد دانست و افزود: در راستای کاهش نرخ تورم این گروه‌ها، تدابیری اتخاذ و در حال پیگیری است.

وی با اشاربه تنظیم‌گری در بحث گروه‌های کالایی خوراکی‌ها و با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر شکل‌گیری بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا گفت: این اقدام به منظور حذف واسطه‌ها برای کاهش قیمت 15 قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم و با همکاری جهاد کشاورزی و تعاون روستایی انجام می‌شود.
 

استاندار یزد با تأکید بر اینکه نرخ تورم بالای استان، به معنای گران‌ترین استان کشور بودن نیست، گفت: هم‌اکنون سرجمع قیمت‌های استان نسبت به نقاط دیگر کشور متعارف‌تر است اما در برخی گروه‌های کالایی رشد نامتعارفی در قیمت‌ها داریم.

وی پیش از این نیز گفته بود: با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از افزایش قیمت اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین‌ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.

 فاطمی با اشاره به آمار ۶۹ هزار و ۲۴۲ بیمه شده غیربومی در استان در سال ۱۳۹۸ به استناد سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶ و ۸ هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال ۱۴۰۱، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با ۱۴ هزار نفر افزایش به بیش از ۹۷ هزار نفر رسید.

نقش دولت‌های قبل در شاخص فلاکت یزد

استاندار یزد با بیان اینکه اولین نیاز این تعداد مهاجر غیربومی مسکن خواهد بود، افزود: طبیعتا توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم شد.

تورم یزد یک تنه فلاکت را بالا برد

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر بازار مسکن و اجاره‌بها و پلمب قریب به ۵۰۰ مشاور املاک متخلف در استان گفت: طبق گزارش‌های اتحادیه مشاوران املاک استان، در پرتو افزایش نظارت‌ها، نرخ اجاره بها در یزد ۱۰ درصد کاهش یافته اما هدفگذاری استان کاهش ۲۰ درصدی اجاره بها در استان خواهد بود.

فاطمی با اشاره به لزوم تنظیم‌گیری برخی تعرفه‌ها در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: در نشستی با حضور متولیان این حوزه در استان، در خصوص برخی مسائل مربوط به تعرفه‌های پزشکی، مکمل های دارویی و تجهیزات پزشکی تصمیماتی اتخاذ شد.

راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا از جمله اقداماتی بود که برای عرضه اقلام اساسی در استان یزد با قیمت مناسب و کنترل تورم در استان تحقق یافت و هم اکنون چندین سکوی تنظیم بازار در مرکز استان و شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده است.

 محمدرضا پاکدل، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در این زمینه گفت: طبق دستور معاون اول رییس جمهور، باید سکوهای تنظیم بازار در مناطق مختلف استان‌ها ایجاد شود و از مدتی قبل با توجه به تاکید استاندار این اقدام در استان در دستور کار قرار گرفت و مقدمات ایجاد آن فراهم شد.

وی ادامه داد: در کنار اماکن موجود ایجاد حداقل ۳۰ سکوی بازار هدف گذاری شده که طی روزهای آینده حداقل ۱۳ سکوی آن افتتاح خواهد شد و از ظرفیت موجود ادارت و نهادها نیز در این زمینه استفاده شده است.

پاکدل گفت: در سکوهای تنظیم بازار نسبت به توزیع اقلام مورد نیاز شهروندان اقدام خواهد شد و علاوه بر آن مکان‌هایی برای استقرار وانت بارها در دو مکان در محدوده دروازه قرآن و پارک بزرگ شهر یزد مشخص شده تا علاوه بر کمک به تنظیم گری، به این حرفه نیز هویت بخشی و نظارت خواهد شد.

عرضه اقلام اساسی با 30 درصد پایین‌تر از نرخ بازار

وی ادامه داد: قیمت محصولات عرضه شده در سکوهای تنظیم بازار یزد به صورت خرده فروشی اما با قیمت عمده خواهد بود که هشت سکوی بازار فقط اختصاص به اقلام پروتئینی دارد، دو سکو برای میوه و تره بار و دو سکو نیز برای عرضه تمامی اقلام پیش بینی شده و تخفیف محصولات در این سکوها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار خواهد بود.

کارگر دهقانی، رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی یزد نیز در این زمینه اظهار کرد: سکوهایی برای عرضه برخی محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از قیمت بازار در استان یزد راه‌اندازی شده است. 

تورم یزد یک تنه فلاکت را بالا برد

وی افزود: لبنیات، گوشت مرغ، تخم مرغ، میوه و تره بار و گوشت گرم گوساله از جمله کالاها و محصولاتی است که عرضه آن در این سکوها صورت می‌گیرد.

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: روزانه قرار است بالغ بر پنج تن گوشت گرم گوساله نیز وارد استان شود و با قیمت ۳۹۲ هزار تومان در قالب این سکوها توزیع شود.

دهقانی گفت: گوشت مرغ نیز با قیمت ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان و دیگر اقلام با تخفیف 30 درصد پایین‌تر از قیمت بازار در این سکوها عرضه شده است.

اقدامات انجام گرفته برای کاهش نرخ بیکاری و نرخ تورم در استان یزد که دو شاخص تأثیرگذار در فلاکت هستند نشان می‌دهد مسئولان استان یزد در دولت سیزدهم نسبت به شاخص‌های اقتصادی و وضعیت رفاهی و معیشتی مردم دارالعباده  دغدغه دارند و با بررسی علل و عوامل دقیق آن‌ها به دنبال ایجاد راهکار و حل مشکلات هستند هر چند با توجه به ساختار سیاستگذاری در تعیین متغیرها، مدیران استان ابزار معناداری برای کنترل و مهار تورم و گرانی در سطح استان در کوتاه مدت و میان مدت در اختیار نداشته و ندارند.

مسئولان دارالعباده یزد پس از موفقیت در ایجاد رشد اقتصادی و کنترل بیکاری، در سال جاری نسبت به تدوین بسته مهار تورم و گرانی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و صاحب نظران دانشگاهی اقدام کرده‌اند، که اثرات اجرای آن در میان مدت و بلند مدت در اقتصاد استان و همچنین شاخص فلاکت یزد خود را نشان خواهد داد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از