چالشها و راهکارهای ترافیکی در یزد چیست؟
عزم جدی شهرداری در کاهش ترافیک یزد
شهرداری یزد برای مقابله با حجم ترافیک ایجاد شده در سطح شهر یزد در سالهای اخیر برنامهریزیهای مختلف کوتاهمدت و بلندمدتی انجام داده است که تا حدودی توانسته بر کاهش بار ترافیکی یزد تأثیرگذار باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، ترافیک یکی از چالشهای بزرگ شهرهای ایران است و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با افزایش جمعیت و توسعه شهر، ترافیک در یزد به معضلی جدی تبدیل شده است. خیابانهای باریک و قدیمی این شهر، که در گذشته برای تعداد کمتری از خودروها طراحی شده بودند، اکنون با حجم بالای تردد خودروها مواجهاند. این مسئله باعث بروز مشکلاتی چون افزایش زمان سفر، آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی شهروندان شده است.
شهرداری یزد برای مقابله با حجم ترافیک ایجاد شده در سطح شهر یزد در سالهای اخیر برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلند مدتی انجام داد که در برنامههای کوتاهمدت در واقع بخشی از مشکلات شهری ترافیک را کاهش میدهد و برنامههای بلندمدت معضل ترافیک را به صورت جدی و اساسی در سطح شهر حل خواهد کرد.
اصلاح میادین و معابر یزد از جمله برنامههای کوتاه مدت شهرداری یزد بوده است و ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و ایجاد رینگ شهری از جمله برنامههای بلند مدت شهرداری برای کاهش بار ترافیک در سطح شهر یزد است که در این زمینه اقدامات متعددی انجام گرفته و در حال انجام است.
البته یکی از مشکلات اساسی ترافیک در یزد استفاده کمتر از وجود سیستم حمل و نقل عمومی است، همچنین نبود پارکینگهای کافی در نقاط مرکزی شهر موجب ایجاد ترافیکهای سنگین و سردرگمی رانندگان میشود که توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین مدیریت بهینه پارکینگها و ایجاد پارکینگهای عمومی در نقاط مختلف شهر میتواند راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک باشد.
ابوالقاسم محیالدینی این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، با اشاره به اقداماتی که در راستای رفع مشکل ترافیکی در یزد انجام شده است، گفت: چند راهکار برای حل مشکل ترافیک وجود دارد که افزایش حمل و نقل عمومی و فرهنگسازی استفاه از این ناوگان از جمله آنهاست که در این زمینه تعدادی اتوبوس و ون برای حمل و نقل شهری یزد خریداری شده، همچنین نزدیک به 500 تاکسی در شهر یزد نوسازی شده است، از طرفی دیگر امسال اقدام گستردهای در حوزه سرویس مدارس انجام شده که بسیاری مشکلات این حوزه را حل کرد.
وی ادامه داد: ایجاد معابر فرعی، موازی و ایجاد اتصالات جدید یکی دیگر از اقداماتی است که در زمینه حل مشکلات ترافیکی میتواند انجام شود که در این زمینه طی هفت تا هشت سال پیش از این دوره در شهر یزد اقدامی نشده بود و فقط تقاطع ساخته شده بود که شهرداری یزد در دوره فعلی پنج تا 6 معبر را در این زمینه هدف قرار داد که دو مورد از آنها به اتمام رسیده و مابقی آنها سال آینده به اتمام میرسد که رینگ دوم شهری یکی از این مباحث است.
شهردار یزد گفت: رفع گرههای ترافیکی، ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و اصلاح هندسی تقاطعها از اقدامات دیگری بود که برای کاهش ترافیک شهری انجام میگیرد که شهرداری یزد در دو تا سه سال گذشته گرههای ترافیکی را در برخی نقاط به همین روش حل کرده است.
وی افزود: میادین و تقاطعهای شاخص شهر یزد مانند میدان امام حسین(ع)، میدان معلم، میدان امام علی(ع) از جمله نقاطی بودند که گرههای ترافیکی آن با اصلاحات هندسی کم هزینه و کوچک، برطرف شدند و خوشبختانه در بسیاری از ساعات شبانهروز دیگر مشکلات ترافیکی در این میادین وجود ندارد و این گرههای نقطهای برطرف شده است، البته باید توجه داشت که وجود ترافیک در زیرگذرهایی مانند امام حسین(ع) علت دیگری دارد.
محیالدینی عنوان کرد: میدان صنعت از جمله نقاط شهر یزد است که با مشکلات ترافیکی مواجه بوده و در این زمینه طرحی آماده شده که در قالب آن راستگردهای آن اصلاح خواهد شد و برای میدان نیز اصلاحاتی انجام خواهد شد که گرههای ترافیکی موجود را برطرف میکند، اما یکی از مشکلات اجرایی در میدان صنعت، در حال حاضر ترافیک زیاد در صبحها با آغاز مدارس و ادارات و همچنین ساعت تعطیلی کارخانجات است و چنانچه پیمانکار پروژه مشخص شود در آینده نزدیک کار شروع میشود.
وی ادامه داد: زمان شروع اصلاح میدان صنعت را نمیتوان دقیق اعلام کرد و در واقع باید به زمانی محول کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و با حداقل پیکهای ترافیکی مواجه شویم بنابراین به نظر میرسد حداقل به زمان تعطیلی مدارس باید واگذار شود تا بتوان با مشکلات کمتری کار را پیش ببریم چرا که نقطه حساسی است و چنانچه مسیرها را ببندیم مشکل زیادی به وجود میآید با این حال طرح آن پس از رفع ایرادات در شورای ترافیک به تصویب رسید و آماده اجراست.
شهردار یزد گفت: برخی نقاط مانند سه راه محمودآباد تقاطعی هستند که رفع مشکل ترافیکی آن با توجه به شرایطی که دارد نیاز به احداث روگذر است و احداث زیرگذر نیز به دلیل وجود شبکه اصلی فاضلاب و مسیر رودخانه و مسیر عبور آبهای سطحی به خارج از شهر در آن محل امکانپذیر نبود، طرحهای زودگذر این تقاطع به وسیله بهترین مشاوران کشور تهیه شده و هزینه ریالی بسیار بالایی دارد و در حال حاضر به اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد برای اجرا نیاز دارد که امیدواریم شهرداری در سالهای بعد بتواند برای اجرای این روگذر تأمین اعتبار کند.
وی ادامه داد: میدان امام حسین (ع) برای سه سطحی بودن طراحی شده است، در حالت کلی پروژههای ترافیکی براساس حجم ترافیک به صورت مرحلهای اجرا میشود، زمانی ترافیک میدان امام حسین(ع) به همان صورت میدان جواب میداد، بعد از مدتی برای حل ترافیک آن زیرگذر ایجاد شد و سالها جوابگوی ترافیک این نقطه بود و سطح سوم میدان امام حسین(ع) به صورت روگذر از بلوار شهید بهشتی به سمت بلوار کوثر احتمالاً باید در آیندهای نزدیک احداث شود.
محیالدینی اضافه کرد: برای میدان امام رضا(ع) یزد نیز زیرگذری تعریف شده است که باید در آینده احداث شود و در دهه فجر امسال نیز در واقع تقاطع غیرهمسطح تعاون و ورودی بلوار امام رضا(ع) کلنگ زنی کنیم که عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی گفت: میدان عالم نیز یکی از نقاط و گرههای ترافیکی در یزد است که طرح آن تهیه شده است که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد چرا که در آن نقطه زمینهای دانشگاه آزاد موقوفه دولت آباد است و ما منتظریم که متولیان موقوفه دولتآباد همکاری کنند و شهرداری در این زمینه حتی اعلام آمادگی کرده و حاضر است در همان نقطه در ازای زمینهای باقیمانده این موقوفه، زمینهای تجاری به آنها تعلق گیرد که متأسفانه توافقات نهایی در این زمینه انجام نشده است و چنانچه توافقات از سوی متولیان موقوفه پذیرفته شود، ظرف یک تا دو ماه آینده میتوان میدان عالم را ساماندهی کرد.
وضعیت ترافیک در شهر یزد به عوامل مختلفی بستگی دارد و میتواند تحت تأثیر زمان، مکان و شرایط آب و هوایی قرار گیرد، بنابراین نیازمند توجه و برنامهریزی دقیق است از طرفی همکاری مردم، مسئولان و شهرداری در اجرای راهکارهایی که برای کاهش ترافیک یزد مطرح است میتواند به بهبود وضعیت ترافیک در یزد کمک کند و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا بخشد.
انتهای خبر/