حالت تاریک
شنبه, 07 مهر 1403
نقشه فرهنگ یزد در دولت گذشته گم شد؛

تدوین سند مهندسی فرهنگی مطالبه بر زمین مانده

تدوین سند مهندسی فرهنگی مطالبه بر زمین مانده

در یکی دو سال اخیر اقداماتی برای تدوین سند مهندسی فرهنگی در یزد انجام گرفته است با این حال مسئولان استانی باید بیش از پیش پیگیر تدوین و اجرایی شدن این سند باشند.

به گزارش یزدرسا، سند مهندسی فرهنگی سند جامعی است که موضوعاتی چون سبک زندگی و خانواده، نشاط اجتماعی، روابط بین‌المللی و جهانی حوزه فرهنگ و ارتباطات درونی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار می‌دهد، اولین بار مقام معظم رهبری در سال 1381 از مهندسی فرهنگی کشور سخن گفتند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان مرکز مهندسی فرهنگی کشور دانستند اما دستور رهبر انقلاب در خصوص تهیه سند مهندسی فرهنگی به سال 1383 برمی‌گردد، سال 86 شورای مهندسی فرهنگی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شد و در سال 92 کلیات این سند راهبردی به تصویب رسید.

تدوین برش استانی سند فرهنگی با استفاده از 230 برنامه

این سند حدود ۳۰۴ اقدام ملی دارد که ۷۵ مورد از آنها کلان و در سطح ملی است، لذا استان‌ها می‌توانند از حدود ۲۳۰ برنامه دیگر آن باتوجه به مسائل خاص استان خود برای تدوین برش استانی این سند استفاده کنند و طرح‌ها و برنامه‌هایی را در این رابطه به اجرا در بیاورند.

در واقع یکی از بندهای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به همه استانداران استان‌های کشور ابلاغ شد تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بود که برخی از استان‌ها در این زمینه ورود کردند و در برخی استان‌ها از جمله یزد هیچ اقدامی صورت نگرفت.

از فرودین سال ۱۴۰۰ در فاز اول به ۱۲ استان کشور ابلاغ شد که برش استانی این سند را تهیه کنند که همه آنها این کار را انجام داده‌اند و اکنون در فاز دوم به ۱۹ استان دیگر از جمله استان یزد ابلاغ شده تا برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را تهیه کنند و در لایحه بودجه سال  نیز ۱۴۰۲ ردیف بودجه خاصی برای سند مهندسی فرهنگی کشور دیده شده است.

غفلت دولت یازدهم و دوازدهم از سند مهندسی فرهنگی

اخبار منتشره شده در فضای مجازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان از آن دارد که تهیه سند مهندسی فرهنگی استان یزد در این دوران اولویت مسئولان نبوده و شاید به جرأت بتوان گفت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد.

تهیه و تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور می توانست زمینه را برای انسجام و هماهنگی دستگاه های دخیل در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر کند و شاید اگر حکمرانان دولت یازدهم و دوازدهم در استان یزد عزمی جدی برای تنظیم این سند مهم فرهنگی استان داشتند امروز شاهد برخی مشکلات در حوزه خانواده و مسائل اجتماعی نبودیم.

دولت گذشته هرچند مدعی حمایت از فرهنگ بود اما در عمل هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد که نمونه بارز آن را در وضعیت فعلی استان در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگ می توان مشاهده کرد به نحوی که بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگ و هنر مثل مجتمع‌های فرهنگی و سالن‌های سینما افزایش محسوسی پیدا نکرد و بعضی از برنامه‌های فرهنگی مؤثر به‌تدریج به تعطیلی کشیده شد.

تعیین راهبردها و مسائل برای تدوین سند مهندسی فرهنگی یزد

در دولت سیزدهم بر اساس تاکیداتی که شخص رئیس جمهور در زمینه توجه به مسائل فرهنگی داشت، تدوین سند مهندسی فرهنگی استان ها در اولویت قرار گرفت و اقدامات خوبی در این زمینه تاکنون انجام شده است.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در زمینه تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال ۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به استانداران برای انجام آن ابلاغ شد و در سال گذشته در استان یزد به صورت یک کار پژوهشی، تنظیم و تدوین آن را مصوب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این سند هر استانی مسائل کلان فرهنگی استان خود را احصا می‌کند، ادامه داد: بدین منظور ۲۴ جلسه با قشر‌های مختلف در استان یزد برگزار  و این مسائل احصا شد و در گام بعدی ۵ مسأله اصلی استان یزد برای سند مهندسی فرهنگی استان انتخاب و برای هر مسئله نیز ۵ راهبرد تعیین شد که به تأیید شورای فرهنگ عمومی استان رسید.

عابدی فعال کردن حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین امور دینی، تعلیم و تربیت و حوزه اجتماعی زنان و حوزه خانواده و اقتصاد فرهنگ را گام بعدی در زمینه تدوین سند مهندسی فرهنگی استان نام برد و افزود: در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مسئله کلان، موضوع پشتیبانی نامناسبت نظام مدیریت توسعه از فرهنگ و نابسامانی فرهنگی استان ناشی از اختلاف فرهنگی و تغییر ارزش‌ها انتخاب شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: در حوزه‌های مختلف دیگر نیز مسائل اصلی انتخاب شده است و بر اساس آن نیز کمیته‌های تخصصی تشکیل شده و پیگیری می‌شود.

عابدی افزود: استان برای هر مسئله ۵ راهبرد تعیین کرده است که کمیته‌ها آن را بررسی می‌کنند و ذیل آن پروژه‌هایی مطرح می‌کنند و متناظر با مسئله این طرح‌ها دنبال می‌شود.

وی گفت: در کشور بودجه مناسبی قرار داده شده است که متناسب با این پروژه‌ها بودجه تخصیص پیدا می‌کند.

لزوم پیگیری جدی مسئولان برای تدوین سند مهندسی فرهنگی یزد

طراحان سند فرهنگی کشور به‌درستی به مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی کشور پی‌برده‌اند اما به نظر مسئولان اجرایی در دولت‌های قبل اهمیتی برای این موضوع قائل نبودند و اقدامی برای تدوین این سند در استان که می‌توانست در بسیاری از مسائل راهگشا باشد و از مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی که جامعه یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کند جلوگیری کند انجام نداده‌اند.

با اقدامات انجام شده در دولت فعلی باید امیدوار بود هرچه سریعتر نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد که در حقیقت سندی برای حوزه‌های فرهنگی استان یزد با رویکردی اسلامی و ایرانی است مورد تصویب قرار گیرد تا چراغ راهی در زمینه‌های مختلف استان دارالعباده یزد باشد با این حال مدیریت استان باید بیش از پیش پیگیر تدوین و اجرایی شدن این سند باشد و از ظرفیت بخش مردمی فعال در حوزه فرهنگ استفاده کند تا بتوان گامی موثر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر دارلعباده یزد برداشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از