حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رسمی که جاماند؛

فرهنگ قهرمانی از دفاع‌مقدس تا عرصه‌های بین‌المللی

فرهنگ قهرمانی از دفاع‌مقدس تا عرصه‌های بین‌المللی

دلاوری‌های رقم‌خورده در دفاع مقدس رسم و الگویی است که در دنیای امروز برای نسل جدید کمتر شناخته شده است و باید این رشادت‌ها به درستی برای نسل جدید بیان شود.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، دوران دفاع مقدس دورانی همچون داستان‌های حماسی ناشناخته برای نسل جدید است که حماسه‌های خلق شده در آن، تفکرات کسب شده در آن، استعدادهای نهفته در آن و هوش و ذکاوت‌های خلق شده در آن همانند نمایش‌نامه‌های فیلم‌های سینمایی است و شاید کسی با خود نیندیشید که این صحنه‌های غرورآفرین در فیلم‌های سینمایی برگرفته از واقعیتی به نام دفاع مقدس است.

*شخصیت‌های پوشالی غربی شناخته شده‌تر از قهرمانان ملی است

در این دوران و در زمانی که یک دنیا روبه‌روی ایران و مردمش ایستاد، شیرمردان وشیرزنانی با ذکاوت و پایداری خود، ارتش یک‌نفره‌ای در برابر دولت‌های غرب شد و با دست‌خالی از سلاح و دستی پر از توکل، توسل، تعهد و غیرت، دنیا را مجبور به برخواستن مقابل قدوم این ملت کرد؛ ملتی که با تحمل هشت ساله خود حماسه‌ای تاریخی و تکرارنشدنی را رقم زدند.

در دوران دفاع مقدس بود که نوابغ ایران همچون شهید باقری، باکری و بابایی و ... شناخته شدند، وطن‌دوستانی همچون شهید چمران برای دفاع از کشور خود به میهن بازگشتند و فرزندانی همچون شهید سلیمانی تربیت شدند؛ بنابراین دوران دفاع مقدس عرصه تبدیل تهدید به فرصت شد.

متاسفانه دستاوردهای دفاع مقدس در جامعه به درستی تبیین نشده است و مهر صحت بر این موضوع شناخت نسل جدید از شخصیت‌های خیالی و پوشالی غربی مانند «جوکر»، «اسپایدرمن»، «سوپرمن» و ... است در حالیکه نسل جدید از ابرقهرمان‌های کشور خود مانند «شهید چمران»، «شهید بابایی»، «جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان» و ....اطلاعی ندارد.

*تبیین دستاوردهای دفاع‌مقدس بزرگترین جهاد تبیین است

آیت‌الله سیدکاظم مدرسی در گفتگو با یزدرسا، با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس در کشور اظهار کرد: دستاوردهای دفاع مقدس وابسته به اهداف حمله‌کنندگان و حمایت‌کنندگان از جنگ است و طبیعی است که یکی از اهداف آنان سرنگونی و محو کردن انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: در مرحله آخر زیرسوال بردن تمامیت ارضی کشور از دیگر اهداف دشمنان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی ملت ایران به‌خوبی در برابر دشمن ایستادگی کردند، تصریح کرد: ما در مقابل این جریان ما توانستیم انقلاب اسلامی را حفظ کنیم، جمهوری اسلامی ایران را تقویت کنیم و از تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آنچه که دشمن میل داشت و نتوانست به آن دست پیدا کند، ملت ایران به برکت دفاع صورت گرفته در جنگ تحمیلی که دنیا را به خود خیره کرد و در پرتو این دفاع چند دستاورد دیگر مانند توسعه تفکر انقلاب اسلامی نیز به دست آورد.

مدرسی با بیان اینکه انقلاب و نظام اسلامی، تمامیت ارضی و امنیت ملی مدیون دوران هشت ساله دفاع مقدس است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری این دفاع مقدس به گردن کشور و ملت ایران حق حیات دارد و باید آنطور که بایسته است به این دوران مهم تاریخ ایران توجه شود.

وی با بیان اینکه جهاد همچنان در کشور ادامه دارد، تصریح کرد: باید بدانیم که دشمن در مرحله اول برای از پا درآوردن نظام اسلامی به جنگ سخت روی آورد و زمانی که نتوانست با جنگ سخت به اهداف خود برسد، تلاش کرد با جنگ نرم به اهداف خود برسد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: امروزه جنگ نرم دشمن با همان اهداف جنگ سخت در حال وقوع است و مایوس کردن مردم در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از ابزارهای دشمن است، درحالیکه ما باید دستاوردهای کشور و دستاوردهای دفاع مقدس را برای مردم تبیین کنیم.

وی افزود: این تبیین از طریق ابزارهای فرهنگی و هنری می‌تواند صورت گیرد و اگر این دستاوردها و ساختار مقابله با دشمن در دوران دفاع مقدس را تبیین کنیم بزرگترین جهاد تبیین را امروز می‌توانیم انجام دهیم.

*از خودباوری تا خودکفایی

شاید به جرات بتوان گفت که مهمترین دستاورد دفاع مقدس خودباوری و اعتماد به نفس است، در دوران دفاع مقدس به این مهم دست یافتیم که اگر خود را باور کنیم و به توانمندی‌های خود ایمان داشته باشیم و تاثیر این خودباوری پس از جنگ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و.... دیده شد.

در دوران هشت ساله دفاع مقدس و پس از آن مردم ایران به این نتیجه رسیدند که باید دست به زانوهای خود بگیریم و به پا خیزیم و در مقابل سختی‌هایی که یک دنیا چشم به خم شدن کمرمان دوخته‌اند مقاومت کنیم؛ و چه زیبا مقاومتی که چشم جهانیان را به خود خیره کرده و فریاد خودباوری سر داده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از