حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد:

مراسم محله «گلچینان» ثبت ملی خواهد شد

مراسم محله «گلچینان» ثبت ملی خواهد شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع استان یزد گفت: با توجه به ثبت جهانی شدن مراسم افطار، پیگیری‌های لازم برای ثبت ملی سفره افطاری محله «گلچینان» در حال انجام است.

سیدمحمد رستگاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به تلاقی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز و برنامه‌های مرتبط با این ایام اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی به صورت مشترک با سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد و اداره میراث فرهنگی یزد در حال برنامه‌ریزی شدن است و در جلسه ستاد نوروزی استان با حضور استاندار یزد به این موضوع نیز پرداخته شد.

وی افزود: سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد برای پس از افطار برنامه‌های متعددی را در نظر دارد که اگر مقرر شد به صورت متمرکز برگزار شود از سوی مسئولان این سازمان، کمیته فرهنگی به عنوان یکی از کمیته‌های اطلاع‌رسانی ستاد نوروزی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع استان یزد با بیان اینکه برنامه‌های متعددی متناسب با ماه مبارک رمضان و نوروز از افطار تا پایان شب در این ایام برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در نظر داریم تا با ایجاد غرفه‌های مرتبط با حوزه صنایع دستی در کنار سایر برنامه‌ها از حیث فرهنگی و تاریخی نیز گردشگران را با صنایع دستی استان یزد آشنا کنیم.

رستگاری ادامه داد: برنامه‌های دیگری که از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی یزد دنبال می‌شود برنامه‌های مرتبط با گردشگری در بافت‌تاریخی است؛ با توجه به اینکه یزد پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع‌ گفتگوی همکاری آسیا (ACD) است و مراسم افطار نیز ثبت جهانی شده است، تلاش شد تا با همکاری مردم محلات بافت تاریخی سفره‌های افطار در برخی از این محلات برپا شود و گردشگران نیز از این مراسم بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم بر این است تا برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳ بیشتر با حال و هوای ماه رمضان متناسب باشد، گفت: در زمینه میزبانی از مهمانان نوروزی و اماکن گردشگری نیز تلاش داریم در ستاد نوروزی استان تاکید شد تا براساس مصوبات ستاد شورای عالی انقلاب اسلامی تمام خدمات با بهترین نحو ممکن و همراه با حفظ شئونات اسلامی و ماه مبارک رمضان باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع استان یزد عنوان کرد: در مباحث فرهنگی اعضای فرهنگی ستاد نوروزی همچون اداره اوقاف، مساجد و .... نیز همکاری دارند تا برنامه‌های قرآنی و مذهبی در نوروز ۱۴۰۳ پررنگ‌تر دیده شود و پس از قطعیت نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رستگاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث مرتبط با ثبت ملی سفره افطاری « محله گلچینان» یزد اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در حال انجام است و باتوجه به ثبت جهانی شدن مراسم افطار نیز از سوی ادارات ذی‌ربط موارد مورد نیاز در حال پیگیری است، تا این مراسم نیز ثبت ملی شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از