حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد:

مطالبات گندم‌کاران یزدی پرداخت نشده است

مطالبات گندم‌کاران یزدی پرداخت نشده است

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: تاکنون نزدیک به 85 میلیارد تومان بهای گندم‌های خریداری شده در استان یزد است که متأسفانه هنوز هیچ مبلغی به آنها پرداخت نشده است.

یدالله جوادپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم در یزد گفت: کار برداشت گندم در استان یزد از 15 خردادماه آغاز شده و همزمان خرید تضمینی گندم در هشت مرکز در شهرستان‌های استان فعال شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 5 هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شده است و هنوز هم ادامه دارد، افزود: تعهد امسال استان یزد برای خرید گندم کمتر از 5 هزار تن بوده است که اکنون بیش از تعهد کشوری خرید تضمینی گندم انجام شده است و امیدواریم به عدد بالاتری هم برسد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد عنوان کرد: عمده‌ترین خرید تضمینی گندم از شهرستان‌های ابرکوه و خاتم و پس از آن مروست بوده است و در شهرستان‌های دیگر میزان بسیار کمتری خرید گندم انجام شده و در برخی شهرستان‌های اطراف جاده سنتو و حوزه  شیرکوه محصول گندم در حد 100 تن است که چون برداشت محصول آنها دستی است و بعد از خردکردن و کوبیدن تحویل می‌دهند هنوز برای تحویل دیر نشده است.

وی ادامه داد: امسال خرید تضمینی گندم در شهرستان بهاباد کاهش داشته است البته یکی از دلایلش این است مردم این شهرستان گندم را برای نان مصرف می‌کنند و مازاد مصرفی وجود ندارد و از طرفی چون نزدیک استان کرمان هستند، مردم شهرستان کوهبنان گندم آنها را به صورت گندم نان از آنها می‌خرند و تحویل دولت نشده است و با توجه به اینکه دولت هم هنوز پولی پرداخت نکرده مردم گندم خود را ممکن است به این صورت فروخته باشند.

 جوادپور با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم  175 هزار ریال و در کشت‌های قراردادی 176 هزار و 500 ریال به ازای هر کیلو تعیین شده است، افزود: تاکنون نزدیک به 85 میلیارد تومان بهای گندم‌های خریداری شده در استان یزد است که متأسفانه هنوز یک ریال هم به حساب کشاورزان واریز نشده است.

وی ادامه داد: پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان مشکل عمده ما محسوب می شود و شاید یکی از دلایلی که خرید گندم امسال استان نسبت به سال قبل کمتر بوده همین موضوع بوده، برخی کشاورزان نزدیک به 45 روز است که گندم خود را تحویل دادند ولی هیچ پولی دریافت نکردند بنابراین قطعا یا گندم خود را نگه می‌دارند یا به دلالان و واسطه‌هایی می‌فروشند تا با قیمت بالاتری از آنها بخرند و هم پول نقد پرداخت می‌کنند.

جوادپور اضافه کرد: در زمینه پرداخت مطالبات کشاورزان پیگیری‌هایی از سوی سازمان مدیریت برنامه و بودجه و  اداره غله اجام گرفته است اما متأسفانه این مشکل کشوری است و از 29 اردیبهشت‌ماه تاکنون در هیچ جای کشور هیچ پولی به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی گفت: سال گذشته در فصل کامل نزدیک به 8 هزار و 500 تن گندم در استان به صورت تضمینی خریداری شد و امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کاهش خرید داشتیم که یکی از دلایلش این بود که سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته مقداری عقب‌تر بود و برداشت گندم دیرتر شروع شده است و هنوز مشخص نیست که نسبت به سال قبل کاهش خرید داریم یا به عدد آن خواهیم رسید.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد افزود: کاهش سطح کاشت و همچنین وجود خشکسالی در اول فصل زراعی امسال که تقریبا تا اسفندماه شاهد هیچ گونه بارندگی نبودیم و این برای مزارع گندم بسیار مضر بود چرا که بارندگی پاییزه برای مزارع بسیار مهم است و همین موجب کاهش تولید گندم در استان بود.

وی با اشاره به خسارت باد و طوفان به مزارع گندم استان یزد گفت: گرم باده‌ها و طوفان‌های شدید در استان گندم‌ها را باد زده کرد و 10 تا 30 درصد بسیاری از مزارع را دچار خسارت بادزدگی کرد و سازمان بیمه هم پذیرفت که غرامت به کشاورزان بپردازد که این موضوع هم در کاهش تولید گندم امسال استان می‌تواند موثر باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از