حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
آرزویی که «آرزو» ماند؛

مقاومتی که خیال خوش صدام را ناکام گذاشت

مقاومتی که خیال خوش صدام را ناکام گذاشت

نقشه‌ی رسیدن به تهران در ظرف سه روز، با مقاومت مردم در دوران هشت ساله دفاع مقدس تنها به یک خیال و تصور برای صدام تبدیل شد.

 به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، دوران دفاع مقدس به عنوان نقطه مهمی در تاریخ کشورمان شناخته شده است و در زمانی که عراق به پشتوانه آمریکا و دولت‌های غرب به ایران حمله کرد، ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) توانست یک تنه در مقابل این ظلم بایستد به‌گونه‌ای که حضرت امام(ره) فرمودند: «ما در این جنگ،‌ اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شکستیم.»

این جمله بیان شده از سوی رهبر در دل خود اهمیت این ایستادگی و مقاومت را جای داده است، زیرا شکستن دو ابهت شرق و غرب چه در صحنه نبرد و چه در عرصه‌های دیگر امری بسیار دشوار است و این بیانگر صرف فعل «توانستن» توسط ملت ایران است.

ملت ما در دوران دفاع مقدس با خلاقیت و رشد باورهای دینی توانست با توکل بر خداوند خلاقیت‌های نظامی بیشماری را در عرصه نظامی رقم بزند که این خلاقیت‌ها در زمینه‌ی تدارک تجهیزات جنگی و لجستیکی ـ مانند ایجاد پل‌های خیبر و اروند رود ـ نقش ویژه‌ای در پیروزی عملیات‌ها ایفا نمود.

*تبیین الگوهای دفاع‌مقدس رقم‌زننده توفیقات بزرگ انقلاب اسلامی

محمدرضا دهقانی اشکذری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) در زمینه دفاع مقدس اظهار کرد: امام راحل پس از فتح بستان فتح‌الفتوح جنگ را فتح شهرها عنوان نکردند بلکه از نگاه ایشان فتح‌الفتوح این جنگ، پرورش جوانانی بود که باعث خلق دفاع مقدس شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد افزود: بزرگترین دستاورد دفاع مقدس در این جنگ تحمیلی پرورش نیروهایی است که همچنان از وجودشان بهره‌مند هستیم و آفریننده حماسه تاریخی در کشور بودند.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ تمام کشورهای دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به عراق کمک کردند، گفت: در زمان جنگ مردم ما با دستان خالی هشت سال خلق حماسه کردند و اگر این گنج پنهان را از لحاظ الگوهای رفتاری شناسایی نکنیم و تنها به بزرگداشت مراسم و تقدیر اکتفا کنیم، قطعا این سرمایه عظیم را از دست خواهیم داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد عنوان کرد: برای رقم خوردن توفیقات بزرگ نظام، انقلاب و تمدن اسلامی باید الگوهای دفاع مقدس احصاء شوند.

دهقانی اشکذری با اشاره به اینکه مردم و اسلام دو ستون مهم انقلاب هستند، تصریح کرد: بزرگترین توفیق دفاع مقدس، مردمی‌سازی دفاع مقدس و پرورش جوانانی بود که همچنان در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت و خدمت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد یزد در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از ضعف‌های مهمی که پس از جنگ با آن مواجه شدیم این بود که نتوانستیم ظرفیت مردمی را در زمینه اقتصاد و بسیاری از زمینه‌های دیگر وارد کنیم.

وی عنوان کرد: بخشی از صنعت با مدل سرمایه‌گذاری غرب رشد کرد و مدل صنعت ما همچنان مدل مردمی نیست، و این مدل وارداتی و غربی را اگر بخواهیم اصلاح کنیم باید به دوران دفاع مقدس نگاهی کوتاه داشته باشیم.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه در زمینه اقتصادی نوع مشارکت مردم باید بر اساس اعتمادسازی باشد، گفت: متاسفانه برخی از مدیران ما به توانایی مردم باورد نداشتند و مدل اسلامی را پیاده نکردند، در حالیکه اگر به اخلاص، شجاعت، ایثار، نیت خالص، حق‌الناس و .... اهمیت داده می‌شد، نظام اقتصادی ما رویکردی مشابه با رویکرد دوران دفاع مقدس را دنبال می‌کرد.

وی افزود: جنگ امروز عرصه جنگ رسانه‌ها و فضای مجازی است و اساتید و علمای ما باید شیوه‌های گفتگو با نسل جدید را بیاموزند تا بتوانند ارتباط موثرتری با این نسل داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به فعالیت حرفه‌ای دشمن در میدان و عرصه فضای مجازی تصریح کرد: اگر بخواهیم عرصه تبیین را در دست بگیریم و نسل جدید را با دستاوردهای دفاع مقدس و الگوهای این دوران آشنا کنیم تنها راه آن شناخت عرصه جنگ جدید، زبان مخاطب، ویژگی‌های شخصیتی و مهارت مدیریت در عرصه فضای مجازی خواهد بود.

وی ادامه داد: توفیقات به دست آمده در عرصه‌های مختلف مانند نظامی، امنیتی و .... برگرفته از به کارگیری دستاوردهای دفاع مقدس و شناخت مدل‌های دقیق اسلامی است.

*آرزویی که آرزو ماند

شاید در زمان هشت سال دفاع مقدس دولت‌های شرق و غرب باور نمی‌کردند که ملتی برای حفظ خاک و ناموس خود این‌چنین پایداری کند، نقشه‌ی رسیدن به تهران در ظرف سه روز تنها به یک خیال و تصور برای صدام تبدیل شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از