حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
امام جمعه شهرستان زارچ:

نقش زنان در واقعه کربلا بی‌بدیل بود

نقش زنان در واقعه کربلا بی‌بدیل بود

امام جمعه شهرستان زارچ گفت: بعد از آن فراز و فرودهایی که بر کاروان و اهل بیت (ع) امام حسین(ع) گذشت می‌بینیم که چطور بانوان در طول این سفر همراه امام حسین(ع) بود که نمونه آن نقش بی‌بدیل زینب کبری(س) بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود روحانی طباطبایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به ایام عزای حسینی و اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) گفت: هر دین و آیینی که خداوند برای انسان‌ها از طریق پیامبر اولوالعزم فرستاده است بعد از مدتی به خاطر اینکه افرادی این دین‌داری مردم و بندگی خداوند برایشان خوشایند نبود، این ادیان و مذاهب را با انحرافاتی روبرو کردند.

وی ادامه داد: در رابطه با دین اسلام هم همینطور است، در صدر اسلام پیامبر اسلام(ص) 23 سال زحمت کشید و جامعه غیر اخلاقی بسیار دور از شئون انسانیت را به گونه‌ای آموزش و پرورش داد که افراد بزرگی تربیت شدند، اما بعد از وفات پیامبر(ص) افرادی که نمی‌خواستند این تعالی گسترش پیدا کند و دین اسلام را مطابق منافع خود نمی‌دیدند جامعه را به سمت و سوی دیگری بردند.

امام جمعه زارچ اضافه کرد: نیم قرن که از زمان رحلت پیامبر(ص) گذشت، جامعه با انحرافات بسیار بزرگی روبرو شد و بنابراین باید تغییراتی در مسیری که جامعه در پیش گرفته بود صورت می‌گرفت، امیرالمؤمنین 25 سال مجبور شدند سکوت کنند و در آن مدت کوتاهی هم به خلافت ظاهری رسیدند جنگ‌هایی به ایشان تحمیل شدند و برنامه‌های بزرگی که مدنظرشان بود در جامعه پیاده نشد و آن کسانی که در اقصی نقاط جهان قدرت را در دست داشتند همراهی نکردند و این را نپذیرفتند و این جنگ‌ها صورت گفت. 

وی ادامه داد: در زمان امام حسن(ع)، وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که عملاً آن قدرت سیاسی را از امام حسن(ع) گرفتند و امام حسین(ع) در شرایطی به امامت رسیدند که یک دوران سخت را ائمه معصومین (ع) و اهل بیت (ع) گذرانده بودند و جامعه با یک فریب‌کاری بسیار بزرگ روبرو بود، عده‌ای ادعای دین‌داری و اسلام می‌کردند اما  این ظاهر، باطنی نداشت و در اصل مقاصد دیگری دنبال می‌شود.

روحانی طباطبایی گفت: یکی از اهداف بزرگ امام حسین(ع) که خودشان فرمودند برگشت جامعه به مسیر اصلی بود، چرا که تعالیم اسلامی و آن آموزه‌های پیامبر گرامی اسلام دستخوش انحرافات شده بود و برای اینکه از این انحرافات دور بشود، امام حسین(ع) تلاش‌های زیادی در طول این 10 سالی که در مسند امامت بودند انجام دادند.

وی ادامه داد: با آن دعوتی که مردم کوفه از امام حسین(ع) کردند شرایطی داشت فراهم می‌شد که تغییرات اساسی در جامعه ایجاد شود، امام حسین(ع) به دلیل اینکه این هدف بزرگ را دنبال می‌کردند که باید طرز تفکر و رویه‌ای موجود در جامعه که انحرافاتی را ایجاد کرده اصلاح شود، با این دعوت موقعیت را مناسب دیدند که این کار بزرگ و پراهمیت صورت بپذیرد اما مردم آنجایی که باید حمایتشان را ادامه می‌دادند، ندادند و امام حسین(ع) دست تنها ماندند و آن کسانی که حکومت را به دست گرفته بودند به واسطه جهل مردم و به واسطه عدم شناخت مردم کارهایشان را پیش بردند.

امام جمعه زارچ گفت: یکی از اهداف بسیار مهم امام حسین(ع) آگاهی بخشیدن به مردم برای اینکه امام خودشان و ولی مسلمین را بشناسند، امام در تلاش‌هایشان در سفر از مدینه به مکه و از مکه به کربلا در جای جای مختلف در این زمینه فعالیت داشتند که مردم این شناخت را نسبت به امام و  رهبر جامعه داشته باشند چرا که تا مردم شناخت کامل از امام زمان خود نداشته باشند نمی‌توانند او را همراهی کنند.

وی ادامه داد: اگر در وصف حال یاران و اصحاب امام حسین(ع) تأملی کنیم اینها بالاترین ارادت و شناخت را از امام حسین(ع) داشتند، با همه سختی‌هایی که این راه داشت کلام و صحبت امام برای یارانش فصل‌الخطاب بودبالا بردن معرفت افراد نسبت به امام جامعه، یکی از اهداف امام حسین(ع)  بود و اهداف دیگری که این قیام را جاودانه کرد.

روحانی طباطبایی با اشاره به نقش زنان در قیام عاشورا گفت: هر حرکت و جنبشی در جامعه نیازمند همراهی افراد مختلف جامعه با این خیزش است، یکی  از ارکان تاثیرگذار جامعه بانوان هستتند اگر ملاحظه‌ای داشته باشیم نسبت به کسانی که نقش آفرینی کردند در این کار بزرگ قیام امام حسین(ع)، می‌بینیم نقش این بانوان کار بسیار پررنگ است.

وی افزود: اگر همراهی‌های همسر، فرزندان و خانواده اصحاب اباعبدالله الحسین(ع) و خود آن بزرگوار نبود، واقعه کربلا و این کار عظیم به انجام نمی‌رسید، اگر ما ملاحظه‌ای داشته باشیم نسبت به کارهای بزرگی که بانوان به خصوص حضرت زینب(س) در قیام عاشورا انجام دادند می‌بینیم که چقدر این نقش پر رنگ است و چه کار بزرگ و ماندگاری از خود به جا گذاشتند.

امام جمعه زارچ ادامه داد: بعد از آن فراز و فرودهایی که بر کاروان و اهل بیت (ع) امام حسین(ع) گذشت می‌بینیم که چطور بانوان در طول این سفر همراه امام حسین(ع) بود و بعد از سفر و واقعه کربلا این بانوان برای ماندگاری این حرکت عظیم چه کردند، که نمونه آن نقش بی‌بدیل زینب کبری(س) و همه بانوانی است که تلاش خود را برای دسترسی جامعه به حقایق کربلا انجام دادند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از