حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

نماینده مردم در مجلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

نماینده مردم در مجلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک نماینده مردمی در مجلس چیست و این نماینده چگونه می‌تواند به مجلسی با رویکرد تراز انقلابی کمک کند؟

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، اگر به صورت کلی این سوال مطرح شود که نماینده مردمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در بیشتر مواقع تنها به این پاسخ برسیم که باید به مشکلات مردم در کشور رسیدگی کند و یا به عبارتی صدای مردم باشد؛ اما آیا تنها همین ویژگی کافی است؟

یک نماینده مردمی به صورت کلی جزئی از یک مجلس تراز انقلابی است و بررسی ویژگی‌های مجلس تراز انقلابی نیز مشخص کننده این است که یک نماینده مردمی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

* استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی رویکردهای مهم انقلاب هستند

مجلس تراز انقلابی مجلسی است که بتواند آرمان‌های انقلاب و انقلاب را در مسیر اصلی خود نگه دارد و همچنین مسیر پیشرفت را برای این نظام هموارتر کند.
سه رویکرد اصلی این نظام استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، بنابراین در وهله اول یک مجلس تراز انقلابی باید به یان سه رویکرد مهم نگاهی ویژه داشته باشد و بر این مبنا تصمیم‌گیری و یا وضع قوانین کند.

امام خمینی(ره) با تاکید بر ویژگی مجلس شورای اسلامی در بیانات خود اشاره کرده بودند که «مجلس باید یک محیطی باشد که با کمال تفاهم و خیرخواهی برای ملت و کشور، مسائل را پیش بیاورند. انتقاد می‌کنند، انتقاد خیرخواهانه باشد، جواب انتقاد می‌دهند، آن هم خیرخواهانه باشد و منظره مجلس یک منظره صالح باشد که وقتی مردم دیدند، بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیحی را در مجلس بردیم و یک وقت خدای نخواسته طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از این رأیی که داده‌اند.»

نماینده مردم در مجلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

*امام خمینی(ره): مجلس مردمی می‌تواند به فکر محرومین باشد

از دیگر مواردی که یک نماینده مردمی و یک مجلس تراز انقلابی باید داشته باشد این است که در راستای محرومیت‌زدایی از جامعه گام بردارد و به گفته امام راحل «امروز مجلس چون مجلس مردمی است، این مجلس مردمی می‌تواند به فکر محرومین باشد... اما امروز مجلس، مجلسی است که محرومیت کشیده‌اند اهل این مجلس... یک همچو مجلسی می‌تواند خدمت بکند به این کشور و یک همچو مجلسی پشتیبانش همین مردم کوچه و بازار هستند.»

مجلسی در تراز انقلاب می‌تواند جای گیرد که در تمام امور مرتبط با کشور با قاطعیت برخورد کند و این قاطعیت برخواسته از نمایندگانی قاطع است، بنابراین یک نماینده زمانی نماینده مردم در مجلس می‌شود که در امور مرتبط با پیشرفت، استقلال و آزادی این ملت و مردم قاطعانه عمل کند و اجازه ندهد تا این سه اصل مهم زیرسوال برود.

نماینده مردم در مجلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

*مقام معظم رهبری: وکیل امت انقلابی باید باید انقلابی، مؤمن و شجاع باشد

مقام معظم رهبری در دوم اسفند سال ۱۳۷۴ شجاعت، داشتن روحیه انقلابی، مومن‌ترین، انقلابی‌ترین، شجاع‌ترین، راسخ و ایمان به هدف را از ویژگی‌های نماینده تراز انقلابی دانستند و اشاره کرده بودند:« آن کسی که به‌عنوان وکیل این ملت انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس می‌رود، باید انقلابی، مؤمن و شجاع باشد، اگر نگوییم شجاع‌ترین، مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین باشد.»

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در اول اسفند سال ۱۳۷۴ تصریح کرده بودند:« وکیل آینده مجلس، باید دنبال راه امام و در خط او باشد؛ آن مرد بزرگ و انسانی که دشمنانش هم به عظمت و صداقت و شجاعت او اذعان و اعتراف می‌کردند.... این‌طور آدمی شایسته آن است که به‌عنوان وکیل این ملت به مجلس شورای اسلامی برود، آن کسی که بفهمد امام (ره) چه می‌گفت چه می‌خواست و چرا می‌خروشید.»

در این میان این نکته بسیار اهمیت دارد که نماینده مردم مواضع خود را به صورت شفاف بیان کند و در شرایط مهم بتواند جهت خود را واضح بیان کند و تلاش نکند تا با میانه‌روی در این شرایط با هر دو بخش همکاری کند، زیرا این نمایند هدیگر قاطعیت و شفافیت لازم را ندارد و در نهایت شرایط اصلح را ندارد.

مقام معظم رهبری نیز افزایش سطح ارتقاء و کارآمدی نظام را مورد مهم در انتخابات عنوان کردند و در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۳ عنوان کرده بودند:« آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه گزینش‌های ملی و انتخابات‌ها مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام، روزبه‌روز ارتقا پیدا کند؛ این اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئیس‌جمهور یا دنبال نماینده مجلس می‌گردند یا دنبال دیگر کسانی هستند که می‌خواهند آن‌ها را با انتخاب تعیین کنند، در پی آن هستند که انسان‌های کارآمدی را بر اریکه مسئولیت بنشانند تا آن‌ها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند؛ این خواست مردم است.»

بنابراین به صورت خلاصه می‌توان گفت مجلسی مردمی است که کارآمد باشد و مجلس کارآمد مجلسی تراز انقلابی است که در مسائل مختلف بازوی کارآمد نظام و رهبری است و بتواند شناسایی درست و دقیقی از نیازهای مردم در سطح ملی داشته باشد و بتواند قوانین مورد نیاز را برای حل این مشلات و نیازها تدوین و تصویب کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از